Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Takker du og takker barna dine?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-07, 12:32   #61
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg er gift med en slik en (bare at han er voksen da ) Han lot være å konfirmere seg pga all oppmerksomheten. Bursdagsfeiring utgår også. Sånn ellers er han en sosial og relativt oppgående fyr, så det går nok fint med guttungen din sjø'! :trøster:

Pappan til gutten er også sånn, det er muligens noe som går i familien. Vår gutt er også svært sosial og omgjengelig ellers, så jeg tenker det går bra, ja. Takk for trøst.

Jeg lurer på: når ungen ikke vil takke, hvor mye maser/presser dere da? Jeg har så langt ikke tvunget gutten til f.eks. å takke for maten når han ikke vil. Måltidene har inntil nylig ikke vært særlig lystbetonte for ham pga dårlig matlyst, og jeg vil ikke gjøre det verre. Når andre er tilstede blir det også temmelig ubehagelig for ham når han er flau og vil gå og alle (f.eks. besteforeldre) maser om at han skal takke for maten. Jeg tenker at eksempelets makt skal gjøre jobben til slutt. Hva gjør dere?

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 22-09-07 kl 12:52. Årsak: Himmel - skrev "være" i stedet for "verre". Ammetåka når nye høyder...
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-07, 12:48   #62
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Ja vi prøver å lære han å takke for det meste. men tvinger han ikke da, prøver heller å oppfordre. En periode var han helt eksterm og takket til og med når han hadde fått ny bleie. Barnehagepersonellet synst det var veldig søt da.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-07, 15:18   #63
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Her takker vi i hytt og gevær. Jeg har egentlig ikke tenkt over det tidligere, men etter at denne tråden kom opp begynte jeg å legge merke til hvor mye det takkes.

Vi takker for hjelpen, for maten, for i går, for sist, for vekslepenger, for at noen flytter seg, for komplimenter, for gaver. Vi takker hverandre når vi sender noe over bordet eller henter noe eller gjør noe som andre spør oss om å gjøre.

Har alltid oppfordret guttungen dersom han glemmer seg, men det har aldri vært stort behov for det. Ei heller kan jeg huske at det noen ganger har vært aktuelt å måtte vurdere om han skal tvinges til å takke, det har kommet av seg selv. Dersom han hadde nektet så vet jeg ikke om jeg hadde tvunget frem et takk eller ikke.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-07, 20:22   #64
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Datteren på 2 er nok mye flinkere til å si takk enn mannen i huset ja
Hun er inne i en "takkeperiode" tydeligvis, men den går nok over.

Jeg er opptatt av at barna mine, og vi, skal være høflige. Men samtidig må det være naturlig og ærlig.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-07, 20:42   #65
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg lurer på: når ungen ikke vil takke, hvor mye maser/presser dere da? Jeg har så langt ikke tvunget gutten til f.eks. å takke for maten når han ikke vil. Måltidene har inntil nylig ikke vært særlig lystbetonte for ham pga dårlig matlyst, og jeg vil ikke gjøre det verre. Når andre er tilstede blir det også temmelig ubehagelig for ham når han er flau og vil gå og alle (f.eks. besteforeldre) maser om at han skal takke for maten. Jeg tenker at eksempelets makt skal gjøre jobben til slutt. Hva gjør dere?

Vi presser ikke Posøren til å takke. Han har vært flink til å takke for seg, og takke for mat (ved å ta hånden til de voksne og bukke ), men det er ikke alltid han gjør det. Vi nøyer oss foreløpig med å holde rundt ham og rette oppmerksomheten hans til den/de som skal takkes, mens vi takker. Dersom han er i lek henter vi ham ikke tilbake for å takke.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-09-07, 21:07   #66
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Vi takker ja. Det er en selvfølge synes jeg.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 10:27   #67
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Enig. Jeg husker jeg syns det var skrekkelig å takke da jeg var liten, og jeg husker skammen når mine foreldre sto og skulle tvinge meg til å si takk i påsyn av andre, mens jeg selv helst ville forsvinne gjennom gulvet.

Høflighet er samfunnets buffer, men den kan ikke påtvinges. Det må komme naturlig, ved å være gode forbilder. Det er selvsagt lov til diskret å påminne barna med andre tilstede, men pass for all del på at det ikke blir elementer av tvang og skam i det. Jeg vet så altfor godt hvordan det føles, og hva det kan føre til.

Det der er viktig!
Å irettesette barn skal aldri forgå med andre tilstede, synes jeg. Det er nedverdigende.
Man kan diskrè be barnet ut av rommet å irettesette utenfor rekkevidde av andre, men å gjøre det i påsyn/hørsel av andre er ydmykende.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no