Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kjempefint eller kjempe fint?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-06, 21:03   #1
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Kjempefint eller kjempe fint?

JEG mener det skal skrives kjempefint, men min venninne mener det er valgfritt om man skriver kjempefint eller kjempe fint.

Hva er riktig? Hvor finner jeg fasit?

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:05   #2
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

JEG mener det skal skrives kjempefint, men min venninne mener det er valgfritt om man skriver kjempefint eller kjempe fint.

Hva er riktig? Hvor finner jeg fasit?

Du kan hilse din venninne at du har rett. Det skrives kjempefint. Og kjempe fint er ikke noe alternativ. Med mindre du snakker om noen som kjemper på en fin måte.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:06   #3
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Ja, det var det jeg trodde også. Men hun sier hun har sjekket det opp? :???:

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:06   #4
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Orddeling. Igjen!

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:08   #5
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Orddeling. Igjen!

Jeg vet, men hun sier hun har sjekket det opp.... og jeg mener jeg har rett. Så da må jeg få et sted jeg kan vise henne at hun tar feil! (Hun er ganske flink i norsk, sånn ellers)

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:14   #6
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Sjekket det opp? Bevis, takk!

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:15   #7
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Kjempefint, det er jo helt naturlig å si det.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:18   #8
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Hun sier hun har funnet det i en artikkel i Aftenposten.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:22   #9
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

Hun sier hun har funnet det i en artikkel i Aftenposten.

Og der står det poengtert at det er sånn det skrives? Eller er det en skrivefeil i en artikkel som omhandler noe annet?

Kan aldri tenke meg at hun har rett. Basta.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:24   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Jeg har rettet hundrevis av orddelingsfeil denne uka. Av og til lurer jeg på hvorfor jeg gidder. Det når sjelden inn hos tenåringene.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:25   #11
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Nei, det vet jeg ikke... Jeg tror heller ikke hun har rett. Men er det ineg som kan gi meg en link med fasit (=mitt standpunkt )som jeg kan vise henne?

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:32   #12
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:39   #13
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Sitat:

Ordet 'kjempefint' finnes ikke i Bokmålsordboka.

...

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:39   #14
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Å, faen. Fnis.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:49   #15
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Se link.

Utdrag som jeg mener tyder på at jeg har rett:
Dersom du les samansetningane høgt for deg sjølv, kan du som regel finne ut om dei skal skrivast i eitt eller to ord. Døme: våt mark – våtmark, billig bok – billigbok, ferdig hus – ferdighus, små kaker – småkaker, gammal ost – gammalost. Dersom du uttalar eit uttrykk som eitt ord, med trykk berre på det første leddet, skal det skrivast som eitt ord, men uttalar du det som to ord, med likt trykk på begge ledda, skal det skrivast som to ord.


Dette utdraget mener hun tyder på at hun har rett:
Det er valfritt samanskriving eller særskriving når slike ord står i preposisjonsuttrykk: fuglane flaug inn over eller innover landet, fuglane flaug ut over eller utover fjorden. Det kan ikkje setjast opp vasstette reglar på dette området av rettskrivinga. Ein regel seier at ord som kan stå aleine, oftast skal skrivast kvar for seg i faste uttrykk, til dømes i dag, over bord. Men det er mange unntak frå denne regelen. I nokre tilfelle skal det alltid vere samanskriving, til dømes igjennom sjølv om både i og gjennom er ord som kan stå aleine. Andre uttrykk skal delast, sjølv om delane ikkje kan stå aleine, t.d. i fjor, i hel / i hjel.



Så?

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:51   #16
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Personlig forstår jeg ikke at det skal være nødvendig å bevise at du har rett, gurgle.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:53   #17
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Personlig forstår jeg ikke at det skal være nødvendig å bevise at du har rett, gurgle.



Men hun vil jo ikke høre på meg. Hun skriver konsekvent kjempe fint, kjempe deilig, kjempe bra osv. Da MÅ jeg jo finne noe jeg kan vise henne slik at hun slutter med dette tøvet. Og når hun i tillegg mener å ha lest at det er valgfritt?

Joda, vi er ganske så sta begge to.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 21:59   #18
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Det er ikke valgfritt. Ikke det aller minste valgfritt. Det heter kjempefint og BARE kjempefint.

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

Dette utdraget mener hun tyder på at hun har rett:
Det er valfritt samanskriving eller særskriving når slike ord står i preposisjonsuttrykk: fuglane flaug inn over eller innover landet, fuglane flaug ut over eller utover fjorden. Det kan ikkje setjast opp vasstette reglar på dette området av rettskrivinga. Ein regel seier at ord som kan stå aleine, oftast skal skrivast kvar for seg i faste uttrykk, til dømes i dag, over bord. Men det er mange unntak frå denne regelen. I nokre tilfelle skal det alltid vere samanskriving, til dømes igjennom sjølv om både i og gjennom er ord som kan stå aleine. Andre uttrykk skal delast, sjølv om delane ikkje kan stå aleine, t.d. i fjor, i hel / i hjel.

Dette utdraget ditt viser bare at venninnen din ikke har peiling på grammatikk. Det handler om preposisjonsuttrykk. Kjempefint er ikke et preposisjonsuttrykk. Det er ingen preposisjoner å se i mils omkrets, faktisk. Det er derimot satt sammen av noe som egentlig er et substantiv (kjempe) og et adjektiv/adverb (fint). De som skriver "kjempe fint" må vel ha fått for seg at "kjempe" betyr omtrent det samme som "veldig", men de bør være i stand til å bruke ørene sine og høre at "kjempefint" uttales i ett, med ett trykk og ingen pause mellom, mens "veldig fint" uttales som to ord, med to trykk og pause mellom.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 22:06   #19
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Takk! Dette kan jeg kopiere og sende henne.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 22:12   #20
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Pøh! Hun er enig i det du skrev, men mener fortsatt hun har rett siden hun har lest det i aftenposten.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no