Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lov til å lese ansattes post

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-06, 19:36   #41
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jobbpost er jobbens eiendom. Å skrive mail fra jobbadressen din er som å skrive brev med firmaets brevhode, og post til en jobbadresse er post til firmaet, ved den ansatte.

Privat post skal man bruke en privat postadresse til, for eksempel hotmail eller lignende.

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 19:40   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men om det forekommer, så er det like fullt privat.

Hvis du får et privat brev i internposthyllen på jobb, så har ikke sjefen din lov til å åpne og lese det. Det samme gjelder om du får en privat epost til jobbadressen din. Det er akkurat det samme prinsippet. (Teoretisk sett er det mulig sjefen kunne nekte deg å ta mot brevet/eposten, og sperre/kaste det, hvis det var mot reglene å ta mot privat post, men han/hun kan i alle fall ikke lese det.)

Det ER ikke som å få et privat brev i posthylla. Det er som å få et brev til "bredriften AS v/Skilpadda", i motsetning til "Skilpadda, bedriften AS".

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 20:03   #43
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det ER ikke som å få et privat brev i posthylla. Det er som å få et brev til "bredriften AS v/Skilpadda", i motsetning til "Skilpadda, bedriften AS".

Det er greit, men da er det mer ryddig av arbeidsplassen å gi beskjed om/ pressisere dette fremfor å se på det som en mulighet til å lese hele mailen om hemoridene til den ansatte.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 20:15   #44
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skiller dette absolutt ved å ha aldri aldri bruke jobbmail til tull&tøys, og heller bruke gmailen til alt privat, partirelatert og tullete.

Jobbmail er et av bedriftens ansikt utad. MEN, jeg ville blitt komplett paranoid om jeg jobbet et sted der de sjekket eposten til ansatte. Jeg driver med fagforeningsarbeid, og det ville vært mildest talt uheldig om sjefene fikk tak i lønnskravene før vi var ferdig med prioriteringene feks, eller personalsaker utenfor deres ansvarsområde.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 20:21   #45
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jobbmail er et av bedriftens ansikt utad. MEN, jeg ville blitt komplett paranoid om jeg jobbet et sted der de sjekket eposten til ansatte. Jeg driver med fagforeningsarbeid, og det ville vært mildest talt uheldig om sjefene fikk tak i lønnskravene før vi var ferdig med prioriteringene feks, eller personalsaker utenfor deres ansvarsområde.

Helt enig. Det har jeg delvis sagt tidligere.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 20:36   #46
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det ER ikke som å få et privat brev i posthylla. Det er som å få et brev til "bredriften AS v/Skilpadda", i motsetning til "Skilpadda, bedriften AS".

Det er ikke et entydig og klart område, dette. Men Datatilsynet sammenligner "personlige e-postkasser" med posthyller, og definerer "personlige e-postkasser" som e-post-adresser der brukerens navn inngår (altså per.jensen@bedrift.no, men ikke info@bedrift.no).

Det står en lang artikkel på Datatilsynets nettsider, jeg siterer ikke hele her. Men der står blant annet "Arbeidsgiveren vil som hovedregel ikke ha noen saklig begrunnelse for innsyn i åpenbart private opplysninger i e-post og filer. Han har i utgangspunktet heller ikke rett til å be om samtykke til slikt innsyn." og "Dersom den ansatte er fraværende er det essensielt at vurderingen av om opplysningene er private foretas før e-posten eller filen åpnes. Dersom den fremstår som privat, skal den ikke åpnes. Noen ganger kan det likevel skje at arbeidsgiver vurderer feil og ved et uhell åpner noe som viser seg å være privat. Da skal filen snarest lukkes.". Og dette er snakk om e-post som kommer til (eller er sendt fra) bedriftens e-postadresse, ikke gmail, hotmail eller annet som den ansatte måtte ha tilgang på fra jobb.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 20:49   #47
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ikke et entydig og klart område, dette. Men Datatilsynet sammenligner "personlige e-postkasser" med posthyller, og definerer "personlige e-postkasser" som e-post-adresser der brukerens navn inngår (altså per.jensen@bedrift.no, men ikke info@bedrift.no).

Det står en lang artikkel på Datatilsynets nettsider, jeg siterer ikke hele her. Men der står blant annet "Arbeidsgiveren vil som hovedregel ikke ha noen saklig begrunnelse for innsyn i åpenbart private opplysninger i e-post og filer. Han har i utgangspunktet heller ikke rett til å be om samtykke til slikt innsyn." og "Dersom den ansatte er fraværende er det essensielt at vurderingen av om opplysningene er private foretas før e-posten eller filen åpnes. Dersom den fremstår som privat, skal den ikke åpnes. Noen ganger kan det likevel skje at arbeidsgiver vurderer feil og ved et uhell åpner noe som viser seg å være privat. Da skal filen snarest lukkes.". Og dette er snakk om e-post som kommer til (eller er sendt fra) bedriftens e-postadresse, ikke gmail, hotmail eller annet som den ansatte måtte ha tilgang på fra jobb.

Ellers ville det vel ikke ha vært snakk om rettsak.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 20:57   #48
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jobbpost er jobbens eiendom. Å skrive mail fra jobbadressen din er som å skrive brev med firmaets brevhode, og post til en jobbadresse er post til firmaet, ved den ansatte.

Privat post skal man bruke en privat postadresse til, for eksempel hotmail eller lignende.

Men det er egentlig irrelevant i de tilfellene der det bedrives ulovlig overvåkning. Altså; selve bruken kan man jo være enige om, og likeså ev. eiendomsrett, men det betyr ikke at arbeidsgiver har lov til å overvåke/lese de ansattes e-post uten videre.

Et ganske graverende eksempel er Bazar Forlag, som ble politimanmeldt av Datatilsynet for å ha overvåket de ansattes e-postkorrespondanse ved å legge inn blindkopier på all e-post, som gikk til en egen overvåkingskonto.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 22:20   #49
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg burde ha presisert at det jeg skrev var sånn jeg faktisk mener det skal være. Jeg vet at det fortsatt er et juridisk minefelt og at juryen antagelig fortsatt er ute.

Uansett bør praktiseringen være tydelig og noe ansatte har viten om. Fagforeningsarbeid er et interesant felt som kanskje krever spesielle ordninger, skjermet epost eller lignende?

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 22:21   #50
Nilda
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13
Nilda har et hav av muligheter foran seg
Standard

I min jobb skal ikke mailen leses av andre ansatte, men to personer (sjefen og ei til) har adgang til min mail gjennom visse passord og greier og greier. Da skal jeg være fraværende, de skal ha stor behov for det som er der og de skal ha bekrefelse fra meg hvis de absolutt må inn. Må de inn flere ganger skal de spørre igjen.
Uansett vil jeg generelt sett ikke ha private mail på jobbmailen min, og skulle det komme inn noe så videresender jeg det til min private mailadresse og sletter det fra jobbadressen. Leser det nok først, men det får ikke ligge der.

Nilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 22:21   #51
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nilda, her.

I min jobb skal ikke mailen leses av andre ansatte, men to personer (sjefen og ei til) har adgang til min mail gjennom visse passord og greier og greier. Da skal jeg være fraværende, de skal ha stor behov for det som er der og de skal ha bekrefelse fra meg hvis de absolutt må inn. Må de inn flere ganger skal de spørre igjen.
Uansett vil jeg generelt sett ikke ha private mail på jobbmailen min, og skulle det komme inn noe så videresender jeg det til min private mailadresse og sletter det fra jobbadressen. Leser det nok først, men det får ikke ligge der.

Det høres veldig fornuftig ut, både reglene dere har og måten du selv forholder deg til det på.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 22:23   #52
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nilda, her.

I min jobb skal ikke mailen leses av andre ansatte, men to personer (sjefen og ei til) har adgang til min mail gjennom visse passord og greier og greier. Da skal jeg være fraværende, de skal ha stor behov for det som er der og de skal ha bekrefelse fra meg hvis de absolutt må inn. Må de inn flere ganger skal de spørre igjen.
Uansett vil jeg generelt sett ikke ha private mail på jobbmailen min, og skulle det komme inn noe så videresender jeg det til min private mailadresse og sletter det fra jobbadressen. Leser det nok først, men det får ikke ligge der.

Det regner jeg med er kommet som en avtale gjennom forbundet. Vi hadde det også slik.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 09:28   #53
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har skrevet under på at arbeidsgiver kan lese e-posten min jeg.

Sitat:

***** kan ved saklig behov kreve innsyn i min virksomhetsrelaterte epost dersom jeg skulle ha fravær fra arbeidsplassen(for eksempel sykdom). Samtykke innhentes hvis mulig. Informasjon gis i ettertid. Innsyn skal foretas av nærmeste overordnete.

Selv om det ut fra denne virker rimelig greit å få tilgang, så er det ikke det i praksis. De må søke IKT skriftlig om åpning av kontoen, med en god begrunnelse, og det skal alltid være 2 som sammen sjekker eposten.
Har jeg en mappe som heter privat, så har de ikke lov å gå inn og sjekke denne, for som det står over; det skal være virksomhetsrelatert epost.

Enkelt og greit.
All den tid jeg har jobbet her (IKT) har jeg åpnet for lesing av epost en eller to ganger tror jeg, så dette er ikke noe som skjer ofte.

Og denne avtalen er godkjent av Datatilsynet, så det må man bare finne seg i

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 09:33   #54
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, det er kanskje en fordel at man er enige om hvilke lover man diskuterer.

Men er det ikke akkurat det denne saken dreier seg om da? At norsk lovverkt blir testet på akkurat dette og Monica Kristensen ble frikjent selv om hun beviselig og med hensikt hadde lett opp ansattes epost og lest den?

Det er alltid noen som har mulighet til å lese epost, så det er sjeldent jeg tenker på den som privat. Men hadde jeg oppdaget at arbeidsgiver hadde lest gjennom min post hadde jeg blitt forbannet, ja.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 10:56   #55
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men hadde jeg oppdaget at arbeidsgiver hadde lest gjennom min post hadde jeg blitt forbannet, ja.

Jeg har faktisk opplevd at sjefen leste e-posten min, i tillegg til at han sjekket private dokumenter på harddisken. Jeg ble dritforbanna og følte det som et overgrep faktisk.

Det er nå mange år siden, og før det ble snakket noe om dette var lov eller ei. Det var også i en tid da det ikke var så vanlig å ha e-posttilgang hjemme, så jeg hadde en del privat på mailen min. Men jeg hadde også en mistanke om at sjefen var ute etter å finne noe på meg, så jeg hadde rensket all privat e-post bort fra maskina. Men allikevel så var det utrolig ekkelt å slå på maskina og oppdage at noen hadde lest e-posten (så at alle mappene mine var lukket, og jeg har de alltid åpne), i tillegg så jeg på siste brukte dokumenter at det var sett på private bilder på harddisken. Jeg visste at noen hadde logget seg på PC-en min rett etter at jeg hadde dratt fra jobb dagen før (for noen hadde sett at jeg logget meg på MSN, til tross for at jeg var et annet sted). Og den eneste som var på jobb da jeg dro, var sjefen min.

Jeg tok det opp med sjefen sammen med tillitsvalgt, men sjefen nektet plent, men mente samtidig at det var hans rett. Han skyldte på vaskehjelpa... Skikkelig tragiske greier. Jeg kunne sikkert ha gått videre med det, men valgte å la være. Hadde vel ikke blitt noe bedre ut av det. Men han fikk seg nå en lærepenge og sluttet å overvåke meg.

Jeg lurer forøvrig ennå på hva han var ute etter. Han hadde nemlig ikke åpnet jobbsøknader jeg hadde lagret på harddisken, kun bilder. Trodde han at han skulle finne barneporno så han kunne sparke meg, eller var han bare ute etter juicy detaljer om mitt privatliv?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 11:25   #56
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Jeg har blitt litt forsiktig med hva jeg bruker jobbmailen til etter en litt kjip opplevelse for noen år siden. Ble plutselig sykmeldt, og sjefen ringte og spurte meg om passord til pc'n min. Jeg hadde noen dokumenter i mailen som han hadde behov for. Og jeg turde ikke si nei, så han fikk det. Og da kom han inn i en mailboks stappfull av mail fra vikarbyråer og jobbagenter og sånt. Jeg var nemlig på jakt etter ny jobb på den tiden, og abonnerte på alle mulige sånne "send meg mail når det dukker opp nye jobber som passer til meg"-ting.
Og selv om sjefen aldri sa noe etterpå, vet jeg jo at han la merke til det, og jeg gikk rundt med en ekkel følelse etterpå.
Nå har jeg lært, så det skjer nok ikke igjen. Litt privatmail har jeg riktignok, men er det sensitive ting så sletter jeg det fort.

Men jeg hadde blitt skikkelig forbanna hvis jeg hadde fått greie på at arbeidsgiver overvåket mailen og internettrafikken min. Kan det ha noe med at jeg sitter på diverse forum hele dagen, tro?

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 12:33   #57
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=him;21476]Men er det ikke akkurat det denne saken dreier seg om da? At norsk lovverkt blir testet på akkurat dette og Monica Kristensen ble frikjent selv om hun beviselig og med hensikt hadde lett opp ansattes epost og lest den?/quote]

Lovverket er nok ganske klart, men så lenge det foreligger interne retningslinjer/instrukser som gir ledelsen adgang til innsyn i ansattes e-post, så kommer man ingen vei i rettssystemet. Og det var det som var tilfellet i Redningsselskapet.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no