Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alternativ medisin vs skolemedisin

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-06, 00:46   #1
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alternativ medisin vs skolemedisin

Gjerne ikke i den retningen du tenkte da du leste overskriften.

Er det neglisjering/misbruk om foreldre nekter å bruke annet enn alternativ medisin for sine barns ulike sykdommer/skader? Evt. når i sykdomsforløpet er det greit å gi opp skolemedisinen og konsentrere seg om alternativt?

Eksempel:

En gutt på 16 i USA ble for en tid tilbake tatt fra sine foreldre og plassert hos fosterforeldre. Årsak; han saksøkte dem for å ha rett til å slutte med kreftbehandlingen han gjennomgikk og fokusere på alternativ medisin. Denne gutten hadde vært gjennom det som han kan være gjennom innen kreftbehandling og hadde en langt fremskredet sykdom. Han tilegnet seg informasjon om alternative behandlingsmetoder og fremsto som en reflektert gutt og fikk altså medhold i retten.

Nå var denne gutten såpass gammel at vi anser han som selvstendig nok til å ta egne valg når det gjelder hans eget liv, men mange syke barn er ikke det. Tenker gjerne på meget religiøse mennesker eller mennesker med andre overbevisninger som har en formening om hva som skal gjøres i gitte situasjoner, som man tradisjonelt sett ikke ville gjort. F.eks. å la en prest be for dem fremfor å bruke medisiner mot hiv etc.

Synspunkter?

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 08:49   #2
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Synspunkter?

Dette er det faktisk et regelverk på i Norge. Ved livstruende sykdommer kan foreldre faktisk bli fratatt foreldreretten. Mener det blir regnet som omsorgssvikt hvis man unnlater å oppsøke medisinsk hjelp når det er nødvendig. Og man skal selv kunne bestemme behandlingen når man er 15 år (tror alderen stemmer).

Jeg er helt for det.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 09:05   #3
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Og man skal selv kunne bestemme behandlingen når man er 15 år (tror alderen stemmer).

Jeg mener helt klart at vi bør bli flinkere til å ta ansvar for vår egen helse selv. Og med det mener jeg at man bør forsøke å sette seg litt inn i hvordan en forebygger dårlig helse og sykdom, og noe om hvilke behandlingsformer som kan være relevant. Og kanskje bruke lege og terapauter mer som konsulenter, en diktatorer. En bør være litt bevist i forhold til den behandling en gjennomfører, enten det er sammen med lege, eller alternativ behandler eller begge. Når jeg går til legen med en kanskje "mindre alvårlig plage" som si søvnproblemer, da ønske jeg meg i første rekke noen råd for hvordan jeg legge tilrette for å sove bedre - jeg ønsker ikke piller. Om legen da bar gir meg piller så kaster jeg resepten. Det samme, når jeg gikk til legen fordi jeg var "kronisk sliten" og kom utigjen med en resept på "fatgrabbers" da kastet jeg også resepten. Jeg tar ikke legens råd for ordre, når jeg føler at lege ikke har sett problemet og tatt det på alvår, og bare skriver ut en respt for å bli kvitt meg.

Uansett, jeg mener at når det finnes alternativr å velge mellom, da bør også barn men mening tas med i diskusjonen.

__________________
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 09:26   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette er det faktisk et regelverk på i Norge. Ved livstruende sykdommer kan foreldre faktisk bli fratatt foreldreretten. Mener det blir regnet som omsorgssvikt hvis man unnlater å oppsøke medisinsk hjelp når det er nødvendig. Og man skal selv kunne bestemme behandlingen når man er 15 år (tror alderen stemmer).

Jeg er helt for det.

Nå spurte jeg ikke etter regelverket, men om synspunkter på at foreldre gjerne ikke følger normen når det gjelder behandling av sine barn.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 09:31   #5
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nå spurte jeg ikke etter regelverket, men om synspunkter på at foreldre gjerne ikke følger normen når det gjelder behandling av sine barn.

Du spurte om det var neglisjering/mishandling og det er det.

Jeg skjønte at du spurte etter synspunkter, men jeg ville alikevel kommentere at det er hjemlet i lovverket. Som regel er det slik at ting som er hjemlet i loven er i samsvar med folk sin alminnelige rettsoppfatning. Jeg tror det er de færreste som holder seg striks til alternativ medisin ved sykdom hos barna. De gangene jeg vet om at det har skjedd har vært i forbindelse med religiøse forbud og påbud. USA blir en annen diskusjon med tanke på det økonomiske aspektet ved medisinsk behandling.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 09:31   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I alle situasjoner?

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 09:37   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

I alle situasjoner?

Nei, selvfølgelig ikke i alle situasjoner.

Etter min mening er det vanskjøtsel hvis barnet må ha det vondere enn nødvendig gjentatte ganger. Alvorlig omsorgssvikt vil det etter min mening være hvis barnet risikerer varige, alvorlige med eller dø og foreldrene ikke oppsøker hjelp. Det siste vil være straffbart. Det første er det ikke.

Og det første tilfellet vil nok forekomme flere ganger hos de aller fleste, man tror at barnet bare sutrer og så er h*n syk, man er usikker på doseringen på smertestillende, man er på ferie og har ikke med seg medisin osv Jeg mener at det bare er kritikkverdig hvis det gjentar seg over tid.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 10:49   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette skrev jeg i en annen tråd:

Sitat:

Jeg møtte nylig en 3-åring og mammaen hans i en bursdag. Gutten spise medbrakt spesialmat (vegetariske maki-ruller), så vi kom i snakk om mat og sånt. Ja, han var allergisk mot både mel og melk, blant annet. Også var de vegetarianere, sånn fra før. Gutten var blek, hulkinnet, matt og så fullstendig underernært ut. Da jeg spurte litt om diagnosen og sånn så snakket hun agitert om de TOTALT INKOMPETENTE allergilegene på Ullevål som våget å påstå at gutten ikke var allergisk. Han hadde nemlig noen røde, tørre flekker i knehasene, så det var da opplagt at han var allergisk! (Ikke alle atopikere er allergiske, for the record). Så hun hadde brukt tusenvis av kroner på å sende noen prøver til et homeopatisk institutt i usa, der hun, joda, hadde fått bekreftet at gutten var allergisk. Det var riktignok litt snodig at han ikke var blitt bedre etter at de var begynt på diett, så de måtte nok lete etter flere ting han ikke tålte...

Beklager, men da fikk jeg lyst til å riste dama! Greit nok å ha en forsiktig skepsis til skolemedisin (hun skyr dem som pesten ellers også, og tar aldri ungene til lege - kun til homeøpat), men å sette et lite barn på en SÅ streng diett - og unødvendig vegetarkosthold i tillegg - uten annen dokumentasjon enn noe humbug-greier - sorry, det grenser mot omsorgssvikt!

Skal man velge bort skolemedisin helt og holdent - særlig på vegne av noen andre - skal man være forbannet kompetent på det man driver med, og det tror jeg få er. Det hører med til denne historien at dama gav guttungen sin spelt som erstatning for hvetemel. Spelt er vel og bra, men det er jo en hvetesort!

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 11:16   #9
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette skrev jeg i en annen tråd:

Skal man velge bort skolemedisin helt og holdent - særlig på vegne av noen andre - skal man være forbannet kompetent på det man driver med, og det tror jeg få er. Det hører med til denne historien at dama gav guttungen sin spelt som erstatning for hvetemel. Spelt er vel og bra, men det er jo en hvetesort!

Det er med dette som med alt annet, man må bruke sunn fornuft, og da kan det i noen tilfeller være en blanding av behandling som vil være det beste.

I noen tilfeller, som det Polyanna siterer, er vel kanskje det å ha en diagnose- uansett utfall - viktigere enn behandling og livskvalitet.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 11:21   #10
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Skal man velge bort skolemedisin helt og holdent - særlig på vegne av noen andre - skal man være forbannet kompetent på det man driver med, og det tror jeg få er.

Veldig enig.
Det blir feil å gamble med sitt barns liv pga egen overbevising eller misnøye med skolemedisin.
Ja, til å prøve ut forskjellige typer behandling, så lenge det ikke går på bekostning av sunn fornuft.

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 12:29   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Gjerne ikke i den retningen du tenkte da du leste overskriften.

Er det neglisjering/misbruk om foreldre nekter å bruke annet enn alternativ medisin for sine barns ulike sykdommer/skader? Evt. når i sykdomsforløpet er det greit å gi opp skolemedisinen og konsentrere seg om alternativt?

Synspunkter?

Jeg syns det går begge veier. Jeg syns det er fælt at mange ikke engang prøver alternativ medisin om skolemedisinen ikke funker. Og omvendt. Samspill mellom begge deler er vel det beste.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 12:49   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.239
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

him skriver veldig analytisk og fornuftig om dette, som sedvanlig. Jeg kunne bare signert, men det er jo ikke så morsomt

Jeg synes helt klart det er omsorgssvikt å hindre/nekte barnet sitt skolemedisin til fordel for alternativ behandling, religiøse/overtroiske metoder eller strutsemetoden. Spesielt hvis det er alvorlig eller smertefullt, selvsagt.

Jeg har også liten sans for å dra med seg en stakkars liten fra den ene alternativisten etter den andre for å lindre mindre plager, slik som Polyanna beskriver. Når kuren er atskillig mer plagsom og skadelig enn sykdommen. Der er generelt leger flinke, synes jeg.

Jeg synes IKKE det er fælt at folk ikke prøver alternativ medisin hvis skolemedisin ikke funker, på samme måte som jeg ikke synes det er fælt hvis man velger å ikke prøve håndspåleggelse. Det blir opp til den som tror. Jeg skal ikke si at jeg ikke hadde prøvd ALT hvis jeg hadde hatt et terminalt sykt barn, men jeg håper jeg hadde beholdt litt kritisk sans og ihvertfall øye for barnets behov i det hele.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 28-09-06 kl 12:50. Årsak: ikke helt entydig
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 12:54   #13
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trenger å gi tilbakemeldinger til andre brukere før jeg kan gi til Scarlett igjen.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 13:44   #14
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.799
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg syns det går begge veier. Jeg syns det er fælt at mange ikke engang prøver alternativ medisin om skolemedisinen ikke funker. Og omvendt. Samspill mellom begge deler er vel det beste.

Dette er jeg enig i. Vi valgte å forsøke alternative metoder (akupunktur + noe homeopatiske midler) da legene ikke kunne tilby oss noe bra alternativ.

Jeg må legge til at jeg regner ikke akupunktur som noe hokus-pokus, jeg ville aldri ha forkastet legenes råd for å satse på krystaller, healing eller noe annet mystisk. Men siden legene ikke kunne hjelpe oss, valgte vi å se i nye retninger fremfor å slå oss til ro med at ungen ble plaget.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 13:49   #15
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.799
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Jeg må legge til at vi har fått utrolig mange bra kostholdtips fra akupunktøren. Mange leger tenker veldig snevert, det vi spiser har tross alt veldig mye å si for hvor bra immunforsvaret og kroppen generelt fungerer.

Akupunktøren kan fortelle at mange av barna han behandlet har blitt mye bedre av å redusere på sukker og hvitt mel, og spise mer grønnsaker, grovekornprodukter, frukt og bær, fisk og rent kjøtt. Han anbefaler alltid å se over kostholdet før han gir ungene piller. Det er jo synd at barn som har vært ut og inn på legekontoret i flere år ikke har fått disse rådene der.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 14:00   #16
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Akupunktøren kan fortelle at mange av barna han behandlet har blitt mye bedre av å redusere på sukker og hvitt mel, og spise mer grønnsaker, grovekornprodukter, frukt og bær, fisk og rent kjøtt. Han anbefaler alltid å se over kostholdet før han gir ungene piller. Det er jo synd at barn som har vært ut og inn på legekontoret i flere år ikke har fått disse rådene der.

Veldig enig der. Mange leger ser altfor lite på (og snakker altfor lite om) kosthold, trim og livsstil.

Kostholdsråd faller litt utenfor det jeg tenker på som "alternativ medisin", i grunnen, i alle fall så lenge det dreier seg om generelle råd om alminnelig mat (ulike dietter og kostholdstilskudd kommer nærmere behandling/"medisin" slik jeg ser det). Men jeg skjønner at nettopp på dette området (pluss når det gjelder det å lytte til folk og ha behagelige "bedside manners") har alternative behandlere hatt mye å bidra med i forhold til mange leger, og at dette kan være en stor del av grunnen til at så mange er begeistret for "alternativ medisin" og så skeptisk til "skolemedisin".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 14:15   #17
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Hvs akupunktur angår så er jo det etterhvert blitt en nokså anerkjent metode blant mange skolemedisinere. Flere leger og sykepleiere m.fl har lært seg teknikken.
Dette benyttes jo i forbindelse med fødsler og som smertebehandling.

Det som er synd er at fortsatt har de ikke fått sin offentlige godkjenning og det medfører fritt spillerom slik at de med kun korte kurs kan kalle seg akupunktør.

For de som vil prøve så gå da inn på denne linken for å finne en som er med i denne foreningen og som har gode nok utdanning.
http://www.akupunktur.no/pages/om_nafo_.php

Jeg har selv god erfaring med akupunktur i forbindelse med sterke hodesmerter og kronisk bihulebetennelse. Dog var dette for endel år siden.
Jeg levde i 5 år på antibiotika og ble svært tynn. Ble satt på venteliste for operasjon men i mellomtiden prøvde jeg dette. Jeg har i løpet av de 10 siste årene kun vært plaget en gang med bihulene.

Fortsatt tar jeg en behandling i ny og ned når smertene i bekken mm blir for ille og for å unngå ta smertestillende.

Jeg er også åpen for homepati og eldstejenta har fått behandling i 4 år for å lindre pollen plagene. Hun var sterkt plaget. I år hvor pollensesongen har vært den verste noensinne har hun vært helt fin. Selvsagt er hun utredet av barne lege og hun har vært informert.

Jeg tror enkelte alternative behandlingmetoder kan utfylle skolemedisinen men selvsagt er det nok mye rart av ulike metoder så en bør sile ut og ikke minst bruke sunn fornuft. Og for all del ikke kutte ut behandlingen hos lege sånn uten videre.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no