Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Helsenorge på sitt verste (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-06, 21:26   #1
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Helsenorge på sitt verste (VG)

Jeg har bare ikke ord. Det er helt grusomt.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133155

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:32   #2
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste

Så fryktelig trist.

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:34   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste

Det finnes vel knapt ord for hvor ille dette er!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:35   #4
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste (VG)

Så det der på nyhetene nå, og det er trist, og ikke minst skremmende...

Pårørende må kunne stole på at hjemmehjelptjenesten slår alarm når det ikke er respons hos brukerne. Det er jo derfor vi bruker denne tjenesten.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:36   #5
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste

Jeg trodde at det var skriftlige rutiner for hva en hjemmehjelp skulle gjøre hvis døren ikke blir åpnet. Her har noe sviktet. Enten har de ikke rutiner eller så har ikke de blitt fulgt. Tragisk.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:36   #6
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste

Ille, men jeg er redd det på langt nær er helsevesenet på sitt verste.

Hjemmehjelpere er ufaglærte som vasker hos eldre og andre med en funksjonshemming. De kjenner ikke nødvendigvis til funksjonen til dem de hjelper.
De hadde prøvd å få tak i pårørende uten å lykkes. Er det at et ektepar ikke åpner døra grunn nok til å låse seg inn hos noen? De kunne jo for eksempel ha reist bort uten å ha gitt beskjed (det skjer stadig).

Jeg synes det er langt verre når behandlere i helsesektoren bagatelliserer folks problemer, avskriver symptomer og opptrer på en slik måte at folk føler seg direkte krenket etter en konsultasjon.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:45   #7
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg synes det er langt verre når behandlere i helsesektoren bagatelliserer folks problemer, avskriver symptomer og opptrer på en slik måte at folk føler seg direkte krenket etter en konsultasjon.

Det har jeg selv opplevd på kroppen, jeg har kjempet i 5 år for å få en diagnose. Men derfra til å sulte i hjel i sitt eget hjem? Jeg synes det er helt utrolig.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:46   #8
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Det har jeg selv opplevd på kroppen, jeg har kjempet i 5 år for å få en diagnose. Men derfra til å sulte i hjel i sitt eget hjem? Jeg synes det er helt utrolig.

Var det noen som sultet ihjel?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:49   #9
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Hjemmehjelpere er ufaglærte som vasker hos eldre og andre med en funksjonshemming. De kjenner ikke nødvendigvis til funksjonen til dem de hjelper.
De hadde prøvd å få tak i pårørende uten å lykkes. Er det at et ektepar ikke åpner døra grunn nok til å låse seg inn hos noen? De kunne jo for eksempel ha reist bort uten å ha gitt beskjed (det skjer stadig).

.


Signerer. Jeg har jobbet litt som hjemmehjelp i ferier, og det er ikke uvanig at jeg er bare en gang per husstand i løpet av et kort vikariat. Derfor ville jeg neppe reagert om de ikke åpnet døra, for å være helt ærlig.

Hadde jeg vasket der fast og kommet til låst dør flere ganger, ville saken stilt seg annerledes. Men i hjemmehjelptjenesten er det ofte veldig mange vikarer som stepper inn på kort varsel.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:51   #10
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Hjemmehjelpere er ufaglærte som vasker hos eldre og andre med en funksjonshemming. De kjenner ikke nødvendigvis til funksjonen til dem de hjelper.
De hadde prøvd å få tak i pårørende uten å lykkes. Er det at et ektepar ikke åpner døra grunn nok til å låse seg inn hos noen? De kunne jo for eksempel ha reist bort uten å ha gitt beskjed (det skjer stadig).
.

Utifra det jeg leste på VG stod det om en hjemmesykepleier, det er ikke det samme som hjemmehjelper. Man skal gi beskjed til hjemmesykepleien om man reiser bort, så dette burde jo blitt fanget opp.

Men det er jo ikke sikkert hele saken kommer fram i VG heller.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:59   #11
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Utifra det jeg leste på VG stod det om en hjemmesykepleier, det er ikke det samme som hjemmehjelper. Man skal gi beskjed til hjemmesykepleien om man reiser bort, så dette burde jo blitt fanget opp.

Men det er jo ikke sikkert hele saken kommer fram i VG heller.

Det ble referert til "hjemmehjelper", med ett unntak. Jeg tolket unntaket som en aldri så liten skriveleif, men det behøver sjølsagt ikke være riktig

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:01   #12
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Det ble referert til "hjemmehjelper", med ett unntak. Jeg tolket unntaket som en aldri så liten skriveleif, men det behøver sjølsagt ikke være riktig

Sant det

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:15   #13
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Var det noen som sultet ihjel?

Det sto at mannen hadde dødd en naturlig død.
Om kona sto det: "Sannsynligvis har hun fått panikk da hun oppdaget mannen i sofaen. Så har hun forsøkt å komme seg ut for å hente hjelp, men har falt om i gangen, forklarer datteren nøkternt."

Det sto ikke at hun døde momentant. Hunden var helt utsultet.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:36   #14
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste (VG)

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:42   #15
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste (VG)

Jeg synes det er merkelig at de ikke har gått tilbake og sjekket. Skikkelig tragisk og helt utrolig.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:54   #16
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste (VG)

Hjemmehjelperne er ikke de som bør ta tak i tilsvarende situasjoner.
For som det blir nevnt over her, ingen vet hvor mange vikarer det kan ha vært snakk om.
Men det bør finnes rutiner slik at om en person ikke er hjemme når hjemmehjelpen kommer, så bør det komm noen dager etter. I allefall ringe og sjekke det opp. Ja, det er tidkrevende, men jeg tror det skal være gjennomførbart.
Om man ikke har det etter første gang, i allefall garantert etter 2. gang.

At ingen svarer på flere uker på rad og ingen gjør noe med det er jo skammelig. At man prøver å ringe eter noen pårørende fritar en ikke for ansvar. For hva med de da som ikke har pårørende.......

I noen tilfeller burde vi alle kanskje være litt mere som den #%€(Q%# nysgjerrige nabokjærringa....

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 12:50   #17
Månestråle
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 16
Månestråle har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste (VG)

Tragisk, men dessverre neppe verken første eller siste gangen det skjer. Jeg må likevel si (muligens ikke "politisk korrekt, men likevel) at jeg reagerer på at datteren ikke har kontakt med sin syke mor og stefar i løpet av en tre-ukers ferie.

En lignende historie, som heldigvis endte godt:
Bestemoren min på 83 har også daglig besøk av hjemmesykepleie/hjemmehjelp. I vinter hadde hun falt og ble liggende på gulvet. Hjemmesykepleien hadde vært der og ringt på, men siden hun ikke åpnet reiste de igjen. Heldigvis ringte moren min, og da hun ikke svarte ante hun uråd og fikk onkelen min til å låse seg inn. Han fant henne, kald og omtåket på gulvet. Legen mente det ikke var noen grunn til å ta henne inn til sjekk, men 3 dager senere ble hun lagt inn med akutt lungebetennelse og uvi. Heldigvis er hun "seig som juling", så selv om de levnet henne lite håp, kom hun seg igjen, men hvem vet hvordan det hadde gått om hun hadde blitt liggende mye lenger...

Månestråle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 14:17   #18
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste (VG)

Hjemmehjelpen er som regel ikke innom mer enn en gang i uka, og vi i hjemmetjenesten har ikke anledning til å gå inn i hjemmet til folk når de ikke er der.Jeg jobber i hjemmesykepleien, og vi har ofte hyppigere kontakt med brukerne. Dersom jeg har nøkkel, låser jeg meg inn og oppdager gjerne ikke at folk ikke er hjemme før jeg har kommet meg inn. Og da er det bare å tusle seg ut. Dersom bruker ikke er hjemme, skal dette føres i journal og så kan det iverksettes tiltak, alt etter hvordan ansvarsvakt vurderer situasjonen (ringe pårørende for å høre om bruker er der, for eksempel)

I dette tilfellet som det refereres til i hovedinnlegget, er det helt klart at det burde være rutiner for hvordan man forholder seg når ingen åpner døren.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 14:30   #19
anakonda
https://www.giblod.no/
 
anakonda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 670
anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste (VG)

Fælt ja, men jeg tror heller ikke det er helsenorge på sitt verste, det føyer seg heller inn i rekken av mange feil som skjer. Helsenorge består jo også av mennesker, ofte for få mennesker, og blir ikke bedre enn disse.

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 14:57   #20
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Helsenorge på sitt verste (VG)

Ille og det bare føyer seg inn i rekken med tragedier i helse norge desverre.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no