Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-07, 10:01   #21
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturer

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Ellers bruker de alltid høflig form ute i det offentlige. Der liker jeg det norske systemet mye bedre. Ikke noe pes med når det passer seg å begynne å si "du" i stedet for "de", og mye triveligere, synes jeg.

Mens jeg som har bodd i Sveits og Tyskland savner intenst å kunne bruke høflig tiltale. Det skaper en avstand er helt topp i jobbsammenheng synes jeg, dessuten kan man bruke det iskaldt og beregnende når man vil holde noen på en armlengdes avstand.

Opprinnelig lagt inn av Sildre, her.


For ikke å snakke om køkulturen de har i England. Den er temmelig fraværende i Norge.

Det kommer visst an på øyet som ser og på hvor man bor i Norge. Mannen min er så imponert over nordmenns køkultur.

Det er i grunnen ikke så mange høflighetsfrasene jeg savner på norsk, annet enn når det gjelder høflig tiltale av fremmede, men da duger jo "unnskyld" som flere andre har påpekt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 16:34   #22
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har blitt langt flinkere til å bruke høflighetsfraser siden jeg bodde i England. Bruker "beklager" om jeg bumper borti folk o.l. Av og til får jeg rare blikk.

Jeg er glad det ikke er overdrevent høflig her til lands, men ting kan gjerne forbedre seg noe.

Dette fikk meg til å tenke på da jeg var på en 5 ukers studietur i Frankrike. Vi nordmenn har en lei tendens til å si "hæ?" (i hvert fall ungdommer, jeg var 19 år på den tiden) dersom vi ikke oppfatter hva folk sier. Tok litt tid før jeg husket på at jeg skulle si "pardon?" istedet.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 17:13   #23
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturer

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Muad'Dib nevner Australia. De har en høflighetsfrase jeg syntes var litt uvant til å begynne med; de sier alltid "see you" i stedet for "hadet". Selv om jeg skulle reise hjem til Norge dagen etter og bare var innom for å kjøpe brød, lissom. "See ya".
)

Svigerinnen min i Sydney bruker også "cheers" istedet for "ha det"/"hilsner".

Forventer hun virkelig at jeg skal ta meg en lille én hver gang jeg har lest hennes meldinger/snakket med henne ?

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 17:24   #24
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturer

Nå er jo ikke Algerie det mest høfflige landet i verden, sikkert, men det er en del høflighetsfraser man bare må lære seg, liksom. Som feks å kalle alle på sin egen alder (pluss/minus 10 år) for bror/søster, mindre enn det er de "jenta mi/gutten min" og eldre enn det er de "hajj eller hajja" som egentlig betyr en person som har gjort pilgrimsreisen, men som ofte brukes om de som er eldre enn en, uavhengig om de har vært på Hajj eller ikke...

I tillegg sier de "unnskyld" hele tiden, i hytt og vær, om den minste ting, egentlig.

De syv ordene, er egentlig alt man trenger for å klare seg der nede hehe... Ja, og så takk, da. Eller, ja, de ordene de bruker som takk. "Måtte Allah gi deg helse", eller noe slikt.

Egentlig er de veldig lite poetiske og svulstige, det er de mere i Marokko, og der er det litt stivere, tror jeg. For ikke å snakke om i Egypt og Midt-Østen. Algerere er litt mer laid-back.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 18:42   #25
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturer

Det minner meg om en vi møtte i Egypt, han jobbet på hotellet vi bodde på. Han var kanskje 27, og mannen min ble for ham etter hvert som broren han aldri har hatt.
Uansett, han ba oss høflig om å ikke kalle jenta hans for hans "girlfriend". Vi kunne si "your future wife". Selv omtalte han henne som "my love".

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 18:45   #26
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturer

Jeg ble ofte omtalt i Algerie som "Maddame *Etternavn*", og det var veldig rart for meg, fordi jeg hadde jo ikke bytta etternavn til hans, så jeg reagerte jo ikke, jeg gikk jo bare

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 19:21   #27
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturer

En ting jeg savner litt er irenes overstrømmende takk; Thanks a million / Go raibh míle maith agat, og som nolo så har jeg fått en del dører i fleisen etter at jeg kom hjem ja ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no