Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-12, 19:52   #81
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Pelle: jeg greier ikke å lese, men vil klore ut øynene mine samtidig! Og hva synes egentlig Bjørn Ståle, Lucas og Niklas om å være hovedpersoner i Malins blogg?

Og at det krangles om en barnevernssak i full bloggoffentlighet.

Men samtidig - hvem i all verden skal lære disse (generelt, ikke nøyaktig disse to) jentene om nettvett da? Man spør jo ikke om hjelp til et problem man mener man ikke har

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-12, 21:28   #82
Steinar
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1
Steinar har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

En skal selvfølgelig tenke nøye gjennom hva en legger ut av informasjon og bilder av sine egne barn. Men er egentlig det å legge ut et skrytebilde på nett så mye verre enn for eksempel å sende det til familiesidene i en regionavis? På nett kan du fjerne dem selv (i alle fall om du har din egen blogg), avisa vil bli arkivert og tilgjengelig for nedlasting på nett i all fremtid. Og hva med alle bildene ANDRE tar av barna dine i 17. mai-toget?

Har skrevet litt om emnet på pappabloggen til meg og datteren min. Dere finner det her!

Steinar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-12, 21:33   #83
Elii85
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 2
Elii85 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Jeg synes ikke det er greit å legge ut bilder av barna både her og der. For ikke å snakke om all info en kan finne på nett om mange barn. Tror ikke det er like kult å lese om raserutbruddet du hadde i barnehagen når en blir fjortis feks!

Elii85 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-12, 21:35   #84
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Jeg synes ikke skrytebilder er noe problem, men jeg er påpasselig med å fjerne bildene etter en stund, og jeg blir mer og mer restriktiv etter hvert som barna blir større.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-12, 21:36   #85
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Lurer på om prinsesse Estelle blir sur fjortis når hun oppdager babybilder av seg selv splashet utover hele forsiden på VG.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-12, 23:04   #86
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Stakkars baby Estelle må nok finne seg i å bli splasha ut i alle former og fasonger, bokstavlig talt, resten av livet.

:sjeleglad jeg ikke er kongelig:

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 15:37   #87
Landmann
Når er man utlært?
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 12
Landmann har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Opprinnelig lagt inn av Steinar, her.

På nett kan du fjerne dem selv (i alle fall om du har din egen blogg),....

- og hva med de som ikke legger ut på egen blogg. Tommelfingerregeln er at utlagte bilder forblir utlagte uansett hvor mye du selv sletter. De som har interesse av å samle på søte dukkefjes og lage sitt eget rollespill de gjør det.

Advarselen er vel tydelig i 2012: Vær varsom! - og især når du "låner ditt barns ansikt" ut til offentligheten.

Landmann er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 23:31   #88
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Opprinnelig lagt inn av Landmann, her.

- og hva med de som ikke legger ut på egen blogg. Tommelfingerregeln er at utlagte bilder forblir utlagte uansett hvor mye du selv sletter. De som har interesse av å samle på søte dukkefjes og lage sitt eget rollespill de gjør det.

Advarselen er vel tydelig i 2012: Vær varsom! - og især når du "låner ditt barns ansikt" ut til offentligheten.

Ja. Legges det på nett, så må man faktisk anse bildet som spredd. Man har jo faktisk ikke noen kontroll what so ever, så lenge det har vært publisert.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 16:03   #89
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)
 
TripptrappTREsko sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 71
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Jeg har tenkt noe over dette. Gjort mindre...

Jeg er på facebook, og har, iforhold til andre, ikke såå mange venner der. Men mange av de jeg har, er jo ikke engang venner. De er ikke uvenner, men gamle skolekamerater av mine søstre osv.

Jeg legger også ut bilder der, av mine barn. Ikke bilder som jeg tror kommer til å gjøre dem forelegne senere, men allikevel. Hvorfor gjør jeg i det hele tatt det? Dels fordi vår familie ikke er til stede under barnas oppvekst, men også dels fordi jeg noen ganger tar bilder hvor jeg synes de er ekstra søte...! Da er det jo egentlig skrytealbum, eller? Tror faktisk jeg skal gå facebookŽen etter i sømmene og luke ut en del...

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 20:30   #90
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Jeg skjønner ikke argumentet om familie som bor på annen kant av landet, hvorfor ikke sende bildene per epost? Det er ikke nødvendig å publisere bildene på et nettsted for at de skal bli delt til de som bryr seg mest.

Jeg synes man først og fremst skal bruke seg selv og ikke skyve ungene foran seg på nett. La ungene bruke nettet på sine premisser når de blir store nok til det. La ungene snekre sammen sin fasade og slippe mammas sesååsøt-fjasing fra de siste ti årene. Å bli eksponert på nett før man er mentalt moden for det er ikke å beskytte ungene. Tenker jeg.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 20:54   #91
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Når jeg legger ut bilder så legger jeg dem jo ut til de jeg velgere å dele med. Epost eller Facebook - det er da samme sak, bortsett fra at FB er uendelig mye mer lettvint å bruke.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 20:56   #92
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når jeg legger ut bilder så legger jeg dem jo ut til de jeg velgere å dele med. Epost eller Facebook - det er da samme sak, bortsett fra at FB er uendelig mye mer lettvint å bruke.


Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 08:14   #93
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Det er hyggelig å dele glimt fra eget hverdagsliv med andre, det er hyggelig å få små glimt inn i andres. Det heter sosial kontakt, og er til berikelse for de fleste.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 12:57   #94
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er hyggelig å dele glimt fra eget hverdagsliv med andre, det er hyggelig å få små glimt inn i andres. Det heter sosial kontakt, og er til berikelse for de fleste.

Klart det, men det går da an å være sosial uten å legge ut bilder av andre enn seg selv på et nettsted som eier alt som blir lagt ut.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 13:18   #95
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Klart det, men det går da an å være sosial uten å legge ut bilder av andre enn seg selv på et nettsted som eier alt som blir lagt ut.

Selvfølgelig?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 13:22   #96
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Selvfølgelig?

Det er det jeg også mener, men forrige innlegget ditt forstod jeg som at bilder var en "nødvendig" del av det, noe jeg mener det ikke er, særlig ikke når det gjeldler bilder av mennesker som ikke har samtykket til publisering.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 13:25   #97
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Klart det, men det går da an å være sosial uten å legge ut bilder av andre enn seg selv på et nettsted som eier alt som blir lagt ut.

Det at Facebook eier bildene er en sannhet med modifikasjoner altså. Det er mye større "fare" i at folk deler bilder de ikke ville vist frem i et album, eller at de ikke vet hvordan de lager grupper og dermed deler alt med alle.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 13:29   #98
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Det er det jeg også mener, men forrige innlegget ditt forstod jeg som at bilder var en "nødvendig" del av det, noe jeg mener det ikke er, særlig ikke når det gjeldler bilder av mennesker som ikke har samtykket til publisering.

Bilder er ikke en nødvendig del av det, men en hyggelig del av det, synes jeg. Et bilde av gutta som spiller fotball i hagen er verken bedre eller verre eller hva det skal være enn bildet av yngstemann under en fotballkamp som ble lagt ut av en journalist på lokale nettavisen i går.

Jeg synes perspektivet om at det er så farlig og uteverende og skrytete og sånn er blåst ut av proposjoner. Jeg kjenner meg ikke igjen i at det å dele med fornuften i behold skulle være noe negativt overhodet - tvert imot.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 15:55   #99
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fasadebygging på nett - publisering på nett av bilder av egne barn

Jeg er enig i at det selvsagt er lurt å tenke over at i det bildene er lagt ut så eier du dem ikke lenger. Sånn at nakenbilder, dobilder eller bilder barna syns er pinlige når de blir fjortiser, det kan man droppe.

Men ikke bilder som fint kunne stått i avisa, liksom.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no