Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme eller dårlig oppførsel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-14, 19:04   #21
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Litt på siden.
Vil det si at jeg ikke kan gjøre narr av en mørkhudet uten at jeg er rasist?
Dvs narr av andre ting enn det som går spesifikt på rase/kultur.

Vil enhver forulempelse mot en av en annen rase/kultur være å anse som rasisme?

"Haha, Abdullah har jammenmeg en rar ringetone på telefonen sin, ass!"

"Haha, hør så teit det høres ut når Abdullah prøver å snakke norsk!"

Det er et snev av nyanseforskjell, ass. Om ikke femteklassingene vet/skjønte hva rasisme er før, er dette en utmerket anledning for å lære de det. Det er ingen som stempler de som rasister, men de gjøres oppmerksom på at den type oppførsel fremstår rasistisk. Så da gjør de det vel ikke igjen, får man håpe på.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:05   #22
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Litt på siden.
Vil det si at jeg ikke kan gjøre narr av en mørkhudet uten at jeg er rasist?
Dvs narr av andre ting enn det som går spesifikt på rase/kultur.

Vil enhver forulempelse mot en av en annen rase/kultur være å anse som rasisme?

Hvis du ler av venninnen min fra Etiopia fordi hun snubler og faller på en bløtkake, er det selvsagt ikke rasisme.
Hvis du ler av henne når hun forsøker å snakke norsk, gjør du vel bare som utallige rasister har gjort før deg.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:08   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Om ikke femteklassingene vet/skjønte hva rasisme er før, er dette en utmerket anledning for å lære de det. Det er ingen som stempler de som rasister, men de gjøres oppmerksom på at den type oppførsel fremstår rasistisk. Så da gjør de det vel ikke igjen, får man håpe på.

Ikke sant? Dette er en flott anledning til å snakke om rasisme, og hva det er. Det er grunnkunnskaper jeg mener en femteklassing bør få.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:12   #24
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Poenget mitt er:
1. Oppførselen var stygg og uakseptabel. Ingen tvil om det.

2. Generelt ikke bare i denne situasjonen. Jeg synes det går inflasjon i begrepet rasisme.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:15   #25
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.


2. Generelt ikke bare i denne situasjonen. Jeg synes det går inflasjon i begrepet rasisme.

Er du seriøs nå?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:16   #26
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, selvfølgelig ikke. Begynner du å bli snurt fordi vi mener dette kan betegnes som rasistisk? Jeg mener absolutt ikke at datteren din er rasistisk.

Ikke snurt i det hele tatt. Snarere interessert. Det var derfor jeg startet diskusjonen.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:28   #27
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

"Haha, Abdullah har jammenmeg en rar ringetone på telefonen sin, ass!"

"Haha, hør så teit det høres ut når Abdullah prøver å snakke norsk!"

Det er et snev av nyanseforskjell, ass. Om ikke femteklassingene vet/skjønte hva rasisme er før, er dette en utmerket anledning for å lære de det. Det er ingen som stempler de som rasister, men de gjøres oppmerksom på at den type oppførsel fremstår rasistisk. Så da gjør de det vel ikke igjen, får man håpe på.

Absolutt et vesenforskjell i de eksemplene der.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:40   #28
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.934
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Om det var tysk aksent? Ja, det vil jeg si

Jeg er helt uenig. Dersom man erter en tysk lyshudet og europeisk utseende person for aksenten tror jeg det vil være langt færre som kaller det rasisme enn hvis personen var mørk og hadde somalisk aksent (hvordan nå det høres ut). Jeg har vel knapt hørt noen definere noe som rasisme som handler om lyshudete person som ser like ut som "oss".

Jeg vil kalle det dårlig oppførsel. Og jeg er enig med Imma om at det av og til brukes rasisme om ting som er mobbing og ikke har noe med hudfarge/religion/kultur å gjøre.

Er det rasisme å erte den adopterte, mørkhudete skoleeleven fra Bergen for dialekten? Hvis ja, er det da også rasisme å gjøre det samme med en etnisk norsk lydhudet person?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:41   #29
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg er helt uenig. Dersom man erter en tysk lyshudet og europeisk utseende person for aksenten tror jeg det vil være langt færre som kaller det rasisme enn hvis personen var mørk og hadde somalisk aksent (hvordan nå det høres ut). Jeg har vel knapt hørt noen definere noe som rasisme som handler om lyshudete person som ser like ut som "oss".

Jeg vil kalle det dårlig oppførsel. Og jeg er enig med Imma om at det av og til brukes rasisme om ting som er mobbing og ikke har noe med hudfarge/religion/kultur å gjøre.

Enig med deg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:46   #30
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Er du seriøs nå?

Ja.

Jeg er virkelig ikke rasist. For de som kjenner meg blir det absurd å skulle plassere meg i den båsen. Jeg ser derimot i denne diskusjonen at noen var raske til å plassere meg der.

Med inflasjon i begrepet mener jeg at det ofte blir misbrukt eller feiltolket.

På avdelingen vår må vi begrense antall besøkende pga plassmangel.
Likevel opplever vi at mange ikke respekterer dette og heller tar med besøkende inn på pasientrommene, som de gjerne deler med en sliten nyforløst dame.
Mange besøkende forsyner seg også av maten som er til pasientene. Dette gjelder både etninske normenn og andre.

Når vi gir beskjed om at det ikke er greit kan alle bli sure, men i den ene gruppen blir vi også stemplet som rasister.
Jeg vet ikke om det kommer av at de tror at andre ikke må følge de samme spillereglene og at de rett og slett tror at de blir forskjellsbehandlet. Det er slitsomt og vanskelig og jeg føler til en viss grad at det blir en mottsatt rasime. Fordi det fører til at vi, fordi vi er avhengig av å skape en god relasjon til den vi skal hjelpe, rett og slett gir etter. Noe som igjen fører til at det blir en forskjellbehandling, der de kan gjøre som de vil.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:53   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Jeg er virkelig ikke rasist. For de som kjenner meg blir det absurd å skulle plassere meg i den båsen. Jeg ser derimot i denne diskusjonen at noen var raske til å plassere meg der.

Javel? Hvor ser du det?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:55   #32
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

At rasismebegrepet brukes noen ganger uten grunnlag, betyr ikke at man skal la være å kalle faktisk rasisme for det det er.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:58   #33
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Jeg er virkelig ikke rasist. For de som kjenner meg blir det absurd å skulle plassere meg i den båsen. Jeg ser derimot i denne diskusjonen at noen var raske til å plassere meg der.

Det var å dra det langt. Det er flere som har ment at tilfellet du nevner sorterer under rasisme, men det er ingen som har kalt hverken deg eller datteren din rasist.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:13   #34
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Ja.

Jeg er virkelig ikke rasist. For de som kjenner meg blir det absurd å skulle plassere meg i den båsen. Jeg ser derimot i denne diskusjonen at noen var raske til å plassere meg der.

Ok? Og hvem har plassert deg der?

Jeg syns denne diskusjonen kunne blitt god. Jeg forstår derimot ikke det voldsomme behovet dit for å si "Vi er IKKE rasister". Det er ikke det som diskuteres. Ei heller mellom linjer. Spør du læreren som var involvert i dag, om hvordan hun føler det, så tror jeg ganske sikkert hun oppfatter det som rasisme.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:17   #35
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Dette blir jo det samme som at noen fint kan oppfatte noe som ubehagelig, selv om det ikke er ment sånn. Oppførselen kan fint være rasistisk, uten at avsender er det. Hadde det vært sønnen min så hadde jeg snakket med ham om nettopp dette, jeg skjønner ikke at det er så vanskelig? Det er jo virkelig en flott anledning til å nettopp snakke om rasisme, og hva som definerer en rasist og rasistisk oppførsel, samt at man trenger ikke være det det ene for å utføre det andre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:20   #36
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

For meg personlig er rasisme noe som går spesifikt på at vedkommende blir plaget for han/hun har tilhører en spesifikk "rase". Jeg synes selv at uttrykket er ... tja, utdatert? Synes feks i Norge i dag har vi ikke fordommer basert på utseende (mørkhudet), men fordommer basert på opprinnelsesland (somaliere) og eller etnisitet (rom folket). Nå er jo holdningene akkurat de samme selv om de baserer seg på noe annet, det er bare det at rasisme, er noe som er rettet mot en spesiell rase, akkurat som sexisme er rettet mot kvinner (synes heller ikke det er godt ord i dag akkurat ...) Er også veldig tvilende til antisemittisme.

Jeg tror heller ikke det går an å vite om folk plager andre fordi de har noe imot rasen, kjønnet eller annet. Da må man jo vite hva folk tenker.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:24   #37
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Jeg tenker også at dette i tillegg til å være respektløs og dårlig oppførsel, også lett kan oppfattes dit hen at rasisme er et element. Og da mener jeg ikke at barna ER rasister, sånn på generell basis.

Men jeg er også litt overrasket hvis rasisme er et begrep femteklassinger overhodet ikke aner noe om. Det bør de ihvertfall få vite litt om jo før jo heller.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:25   #38
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det var å dra det langt. Det er flere som har ment at tilfellet du nevner sorterer under rasisme, men det er ingen som har kalt hverken deg eller datteren din rasist.

Nei, ok. Jeg leser nok ting som ikke står der. Det var noe med Avatars "Seriøst?!" som fikk meg til å tro at jeg allerede var plassert. Særlig med tanke på at jeg, grunnet sakens karakter, egentlig regnet med å havne der, før jeg startet tråden. Beklager!

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:31   #39
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Dette blir jo det samme som at noen fint kan oppfatte noe som ubehagelig, selv om det ikke er ment sånn. Oppførselen kan fint være rasistisk, uten at avsender er det. Hadde det vært sønnen min så hadde jeg snakket med ham om nettopp dette, jeg skjønner ikke at det er så vanskelig? Det er jo virkelig en flott anledning til å nettopp snakke om rasisme, og hva som definerer en rasist og rasistisk oppførsel, samt at man trenger ikke være det det ene for å utføre det andre.

Det er da ikke vanskelig.(?)Har hatt er lang og god samtale med vesla idag. Der vi har snakket om rasisme og oppførsel. Hvis du oppfatter det som hovedpoenget i diskusjonen så har jeg bommet enda en gang.
Jeg ønsket en diskusjon om begrepet rasisme og hva som faller inn under det og hva som ikke gjør det. Og brukte denne episoden som innfallsvinkel.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:32   #40
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Synes feks i Norge i dag har vi ikke fordommer basert på utseende (mørkhudet), men fordommer basert på opprinnelsesland (somaliere) og eller etnisitet (rom folket).

Har fått kommentar på innlegget mitt om at jeg er helt på jordet.

Det er selvfølgelig greit at man mener at jeg er det - tror alikevel det er enklere å holde en dialog på å ta det i tråden fremfor prikker.

Føler for å presisere: Jeg opplever (som i observerer) en god del fordommer mot mennesker med spesifikke opprinnelsesland (feks somaliere) og spefikk etnisitet (feks romfolk). Dette er feks i media. Jeg opplever selfølgelig ikke dette personlig, da jeg er hverken er fra Somalia eller rom. Jeg kan ikke huske å ha sett generell hets mot mørkhudete, men det betyr selvfølgelig ikke at det ikke eksisterer.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no