Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"På seg selv kjenner man andre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-06, 12:46   #1
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"På seg selv kjenner man andre"

Hva betyr det?
Greit nok at setningen forklarer seg selv, men jeg vil gjerne gå litt dypere i betydningen av setningen..











Er ikke sikker på hvor denne tråden bør være, så mods, plasser den der den passer best....

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 12:56   #2
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "På seg selv kjenner man andre."

Det er et helt misvisende begrep. På seg selv kan man misforstå andre, er mer sant.

Samme med "du skal gjøre mot andre som du vil at andre skal gjør mot deg". Tull og tøys. Det kan hende de ønsker seg noe helt annet.

Eksempel: Min svigermors svigermor var et ekstremt "rett frem" menneske og likte at folk sa sin helt ærlige, brutale mening om henne og hennes. Det gjorde henne i hvert fall ingenting. Så dermed antok hun at også andre ville sette pris på å høre at "den genseren ser jo helt grufull ut", "du må rive ned den tapeten - den er fæl" og "i dag ser du ikke noe bra ut!".

Men det gjorde de andre gjerne ikke...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:00   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.110
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "På seg selv kjenner man andre."

Vanligvis tror jeg jeg ville brukt "på seg selv kjenner man andre" (som jeg bruker "it takes one to know one" på engelsk) for å kommentere om noen som tror vondt om andre at de antagelig ikke er så snille selv.

I mer generell forstand er det et uttrykk jeg er ganske uenig i, på den måten at folk som alltid tror at andre er som dem selv, ofte tar feil. "På seg selv kjenner man noen, dersom disse noen ligner ganske mye på en selv" er vel en bedre beskrivelse.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:01   #4
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "På seg selv kjenner man andre."

En tidligere kollega av meg brukte å komme med masse små stikkpiller. En gang svarte jeg henne med samme mynt, og gjett om hun ble sur.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:01   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.853
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "På seg selv kjenner man andre."

Jeg skulle akkurat til å skrive noe à la Polyannas innlegg: "På seg selv kjenner man andre" er etter min mening en av de vanligste og verste feilslutningene. Nei, andre har ikke nødvendigvis samme motiver for å gjøre noe som du ville hatt selv. Ja, andre kan si både dette og hint uten å mene akkurat det du ville ment om du hadde sagt det. På seg selv kjenner man seg selv, og andre kan man bare kjenne på andre.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:03   #6
Mayasmum
Fullverdig medlem
 
Mayasmum sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Maidstone, Kent, England
Innlegg: 84
Mayasmum er litt kul
Standard

Sv: "På seg selv kjenner man andre."

det er vel et saannt uttrykk som betyr at man automatisk antar at alle andre er som en selv... eller? jeg forstaar ikke helt uttrykk og saannt... det er saa mange rare...

Mayasmum er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:05   #7
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "På seg selv kjenner man andre."

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vanligvis tror jeg jeg ville brukt "på seg selv kjenner man andre" (som jeg bruker "it takes one to know one" på engelsk) for å kommentere om noen som tror vondt om andre at de antagelig ikke er så snille selv.

Jeg ville ogå brukt uttrykket i den sammenheng, og syns den engelske versjonen sier det mere passende.

Det er jo helt håpløst egentlig å tillegge noen meninger/tanker bassert på egne tanker/meninger. Ting blir tolket forskjellig og alle tenker ikke som en selv.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:06   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.204
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "På seg selv kjenner man andre."

En annen variant er "tyv tror hver mann stjeler".

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:09   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "På seg selv kjenner man andre."

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

En tidligere kollega av meg brukte å komme med masse små stikkpiller. En gang svarte jeg henne med samme mynt, og gjett om hun ble sur.

Må bare rofle litt.
Jeg har et helt lite skuespill inni hodet mitt nå som omhandler stikkpiller.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:17   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "På seg selv kjenner man andre."

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Må bare rofle litt.
Jeg har et helt lite skuespill inni hodet mitt nå som omhandler stikkpiller.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:33   #11
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.472
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "På seg selv kjenner man andre."

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Hva betyr det?

Jeg antar at det betyr at man som oftes tar utgangspunkt i seg selv når man prøver å forklare andre sin oppførsel. Ofte blir dette helt feil fordi andre har helt andre erfaringer og deres oppførsel speiler det.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 14:17   #12
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "På seg selv kjenner man andre."

Jeg syns ikke det er noe dårlig uttrykk jeg, det brukes vel ofte sarkastisk eller humoristisk (her i huset i hvert fall). Hvis for eksempel samboeren min anklager meg for å ha smugspist av lørdagsgodtet til ungene (noe som typisk han kunne gjort), så kunne jeg ledd og sagt at på seg selv kjenner man andre.
(Eller enda bedre; det var jo rette ræva som feis )

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 16:22   #13
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "På seg selv kjenner man andre."

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Må bare rofle litt.
Jeg har et helt lite skuespill inni hodet mitt nå som omhandler stikkpiller.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 09:17   #14
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "På seg selv kjenner man andre."

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg antar at det betyr at man som oftes tar utgangspunkt i seg selv når man prøver å forklare andre sin oppførsel. Ofte blir dette helt feil fordi andre har helt andre erfaringer og deres oppførsel speiler det.

Nettopp!!!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no