Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tenåringssjokket - overvåkning

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-18, 08:54   #181
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Og jeg har mye større problem med at google vet at når jeg setter meg i bilen 16:15 på en fredag i januar, så skal jeg sannsynligvis til Trysil, enn at mannen ser meg på kartet.

Ja ikke sant?!
Kjøre fra jobben klokka 12 på en torsdag - i samme retning som hjem? 4 minutter til trening!! (ikke 12 minutter hjem).

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 08:54   #182
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Ja, jeg vil gjerne at mannen min følger meg på Endomondoen når jeg løper, hvis han trenger å finne ut av hvor jeg er eller om det er lenge til jeg kommer hjem, særlig i skogen. Men han er jo altfor teknisk analfabet til å finne ut av det. For å stoppe og ringe/tekste er så utrolig irriterende!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 09:05   #183
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Og det skjønner jeg jo veldig godt. Men at man har dårlige opplevelser betyr ikke at andres valg er feil. Som det er poengtert her mange ganger kan alt misbrukes.
Det er den jeg svaner litt. Altså at egne følelser ikke kan eller bør være styrende for andre. Jeg synes ikke det er rart eller sært å ikke kunne la partner åpne posten. Jeg _forstår_ det ikke fordi det for meg er helt easypeasy. Men jeg tenker ikke at andre er rare eller har feil reaksjonsmønster fordi det er annet en mitt.

Hvis du leser hva jeg skriver, som vel er den i denne tråden som har sagt at dette har jeg følt (og føler) på kroppen, så er poenget mitt gjennomgående at man må sørge for å være bevisst i hva man gjør og også være bevisst på farene ved det, ikke at man nødvendigvis skal la være.

Det er snakk om å dele en erfaring som kan være til bevisstgjøring og nytte for andre, for selv om partneren din er topp, er det ikke sikkert ungenes partnere er det, og forelderjobben er å ruste ungene til å kunne håndtere også livets skyggesider, ikke bare solsiden.

Om du lar mannen din lese dine meldinger gir jeg jo fullstendig beng i det, jeg bare ville ikke vært spesielt interessert i å kommunisere med deg på et liksom-en-til-en-nivå. :shrug:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 09:07   #184
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.424
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det brukes jo til dels her også.
Sjokkerende, overvåkning, kontroll, ta seg til rette, moralsk ubehag.
Hvilket jo er rart å bruke der det er samtykkende voksne.

Ok, da har vi forskjellig oppfatning av begrepet nedsettende ord.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 09:12   #185
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det brukes jo til dels her også.
Sjokkerende, overvåkning, kontroll, ta seg til rette, moralsk ubehag.
Hvilket jo er rart å bruke der det er samtykkende voksne.

Greit å få med konteksten rundt de ordene også eller?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 09:20   #186
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hvis du leser hva jeg skriver, som vel er den i denne tråden som har sagt at dette har jeg følt (og føler) på kroppen, så er poenget mitt gjennomgående at man må sørge for å være bevisst i hva man gjør og også være bevisst på farene ved det, ikke at man nødvendigvis skal la være.

Det er snakk om å dele en erfaring som kan være til bevisstgjøring og nytte for andre, for selv om partneren din er topp, er det ikke sikkert ungenes partnere er det, og forelderjobben er å ruste ungene til å kunne håndtere også livets skyggesider, ikke bare solsiden.

Om du lar mannen din lese dine meldinger gir jeg jo fullstendig beng i det, jeg bare ville ikke vært spesielt interessert i å kommunisere med deg på et liksom-en-til-en-nivå. :shrug:

Hva betyr shrug?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 09:24   #187
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

:shrug: betyr at man trekker på skuldrene og ikke synes det er spesielt big deal.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 09:41   #188
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Ja ikke sant?!
Kjøre fra jobben klokka 12 på en torsdag - i samme retning som hjem? 4 minutter til trening!! (ikke 12 minutter hjem).

Ja, google vet virkelig mer om hvor jeg skal enn mannen. Som ikke har snap og ikke har annen posisjonsdeling aktivert på noe vis. Men google. Jepp, den vet hvor jeg har tenkt meg. Og varsler til og med en time før jeg har tenkt å dra at drar jeg nå er det null kø. Og det vet jeg, for ofte drar jeg da, men nå skal jeg altså jobbe en time til og da vet både jeg og google at, vel, da er det mer biler.

Så ja, google vet. Det er egentlig derved for meg totalt uvesentlig om mannen hadde visst, for google er skumlere. Mannen stoler jeg på

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 09:43   #189
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.424
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tjorven: Jeg har ingen bagasje som skulle tilsi at jeg liker å ha mitt for meg selv, jeg bare er sånn. Mitt er mitt, liksom.

Jeg kan åpne for sjekking, altså, når det er praktisk, men det skal være VELDIG på mine premisser.

Jeg har større problemer med å se inn i andres ting enn at andre ser inn i mitt. Har alltid syntes det har vært fremmed og ubehagelig å måtte åpne andres post, få vite andres passord for å logge inn i deres greier, lese andres sms, låse meg inn i andres hus osv. Vet det er totalt irrasjonelt, siden jeg jo får beskjed om å gjøre det, men får likevel en ekkel følelse av å snoke i noe jeg ikke har noe med.

På "husets" pc som står på kjøkkenøya og alltid er på bruker jeg og mannen ulik nettleser. Han lar ofte nettleseren sin stå åpen, innlogget på fb, og når han da får meldinger på messenger så spretter jo dialogboksen opp på skjermen. Selv om det er helt harmløse ting som dukker opp der så synes jeg det er ubehagelig å få private meldinger ment for mannen, skrevet av andre, midt i synsfeltet. Selv om mannen ikke har noe imot at jeg leser disse (da hadde han vel sørget for å logge av fb), så vet jo ikke den som sender meldinga at jeg, og hvem som helst andre som måtte bruke pc-en, kan lese dem. Så jeg prøver å unngå å se hva som står i meldingene, og lukker hans nettleser.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 10:13   #190
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Google har ennå ikke kjefta på meg for å ikke rekke bussen hjem, (du hadde jo rukket det om du ikke hadde blitt stående og pludre med kollegaen din, hva snakket dere om egentlig som tok så lang tid?), men forteller meg heller hvilken buss jeg eventuelt i stedet for kan ta om jeg vil.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 10:18   #191
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.424
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Google er det første jeg skulle tatt kontroll over om jeg skulle startet en verdenskrig.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 10:23   #192
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Google har ennå ikke kjefta på meg for å ikke rekke bussen hjem, (du hadde jo rukket det om du ikke hadde blitt stående og pludre med kollegaen din, hva snakket dere om egentlig som tok så lang tid?), men forteller meg heller hvilken buss jeg eventuelt i stedet for kan ta om jeg vil.

(Og ja - jeg er klar over at det ikke er den tekniske overvåkninga som har skylda for slikt, jeg vil bare vise hvordan det OGSÅ brukes. Av grunnene jeg har gjentatt til det kjedsommelige.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 10:36   #193
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

(Og ja - jeg er klar over at det ikke er den tekniske overvåkninga som har skylda for slikt, jeg vil bare vise hvordan det OGSÅ brukes. Av grunnene jeg har gjentatt til det kjedsommelige.)

Jeg kunne nok fint blitt sur om en voksen i min husholdning greide å skravle seg bort og miste skyssen hjem. Stort sett har vi sjelden mye tid å gå på og når den andre voksne tar slike valg velter hverdagslogistikken og jeg blir sittende å må legge kabalen på nytt og ta den ekstra belastningen. Jeg er gift med en skravler helt uten forståelse for tid.
Man behøver ikke være slem manipulator selv om man kjefter for en mistet buss.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 10:50   #194
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg kunne nok fint blitt sur om en voksen i min husholdning greide å skravle seg bort og miste skyssen hjem. Stort sett har vi sjelden mye tid å gå på og når den andre voksne tar slike valg velter hverdagslogistikken og jeg blir sittende å må legge kabalen på nytt og ta den ekstra belastningen. Jeg er gift med en skravler helt uten forståelse for tid.
Man behøver ikke være slem manipulator selv om man kjefter for en mistet buss.

Igjen - kontekst. Og det er her ordene som "kontroll" og "overvåkning" kommer inn. Jeg tror ikke du helt skjønner hva jeg prøver å kommunisere, mulig jeg er uklar, jeg snakker om psykisk vold, ikke en ekteskapelig disputt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 10:59   #195
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.239
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Det er ingen tvil om at mobilen er et sterkt verktøy for misbruk av sosial kontroll. Og jeg hadde reagert ekstremt sterkt på et slikt misbruk, og antagelig ikke orket å ha på noe som helst av slike tjenester resten av livet.

Og jeg synes slike diskusjoner som dette er nyttige og kalibrerende, det er egentlig bare påstanden fra HV om at det nødvendigvis er bevisstløst og uetisk som trigget meg - for det er jeg sterkt uenig i. Men jeg ville ikke hatt det slik som Floksa personlig - mannen har full tilgang til min mobil, men jeg forventer at han ikke leser mine private meldinger eller mail uten tillatelse - eller Høst, det er langt utenfor mine rammer.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 11:01   #196
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Igjen - kontekst. Og det er her ordene som "kontroll" og "overvåkning" kommer inn. Jeg tror ikke du helt skjønner hva jeg prøver å kommunisere, mulig jeg er uklar, jeg snakker om psykisk vold, ikke en ekteskapelig disputt.

Jeg forstår svært godt hva du prøver å kommunisere. Og din historie er selvfølgelig både viktig og alvorlig. Men det betyr ikke at det er slik for alle.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 11:03   #197
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg forstår svært godt hva du prøver å kommunisere. Og din historie er selvfølgelig både viktig og alvorlig. Men det betyr ikke at det er slik for alle.

Øhnei. Og det har jeg vel skrevet i omtrent hvert eneste innlegg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 11:07   #198
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.424
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er ingen tvil om at mobilen er et sterkt verktøy for misbruk av sosial kontroll. Og jeg hadde reagert ekstremt sterkt på et slikt misbruk, og antagelig ikke orket å ha på noe som helst av slike tjenester resten av livet.

Og jeg synes slike diskusjoner som dette er nyttige og kalibrerende, det er egentlig bare påstanden fra HV om at det nødvendigvis er bevisstløst og uetisk som trigget meg - for det er jeg sterkt uenig i. Men jeg ville ikke hatt det slik som Floksa personlig - mannen har full tilgang til min mobil, men jeg forventer at han ikke leser mine private meldinger eller mail uten tillatelse - eller Høst, det er langt utenfor mine rammer.

Det jeg tenker på som bevisstløst, det er når folk bruker slike funksjoner uten å gjøre seg noen større tanker rundt det, og tenker at så lenge barna ikke protesterer så er det helt greit å overvåke dem. Særlig når de samtidig sier selv at de "skjønner ikke problemet", som det ble sagt i et tidlig innlegg her. At barn er så vant med at noen følger med på hvert skritt de tar, fra de er helt små, at de ser på det som helt normalt, og ikke engang skjønner at de har et valg, og ikke lærer å ta ansvar for seg selv, fordi det er alltid noen som passer på.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 11:15   #199
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Men altså. Dette Google greiene dere nevner. Hva er det?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 11:15   #200
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.239
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Ja, det KAN være bevisstløst, men det kan også være mange som er helt ukritisk mot alle former for fornuftig bruk av ny teknologi bare fordi den er ny. Det er også bevisstløst. Det er ikke noen automatisk konklusjon man kan dra på andres vegne.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no