Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Katt og allergi

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-09, 00:59   #1
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Katt og allergi

Finnes det kattetyper som er gunstigere enn andre med tanke på allergi?
Ikke nakenkatt, takk.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 01:01   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Katt og allergi

Så vidt jeg har hørt det er tyrkisk van en katt som det er lett å bade. De har ikke noe særlig med underpels, og er ganske glade i vann.
Våre Maine Coonkatter synes også at vann er helt ok.
http://images.google.no/images?hl=no...ed=0CBcQsAQwAA

  Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 01:03   #3
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katt og allergi

De fleste som er allergisk mot katt, er allergisk mot proteiner som finnes i kattens hudceller. Dessverre.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 01:06   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Katt og allergi

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

De fleste som er allergisk mot katt, er allergisk mot proteiner som finnes i kattens hudceller. Dessverre.

Derfor er det en fordel med katter som liker vann.

  Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 01:10   #5
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katt og allergi

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Derfor er det en fordel med katter som liker vann.

Min burmeser er en rase som visstnok skal være veldig glad i vann. Han har i tillegg kort pels med minimalt med underhår - og som mange korthårskatter av orientalsk opprinnelse flasser han. Mye. Ekstra mye når han har badet. Noe han hater

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 01:22   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Katt og allergi

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Min burmeser er en rase som visstnok skal være veldig glad i vann. Han har i tillegg kort pels med minimalt med underhår - og som mange korthårskatter av orientalsk opprinnelse flasser han. Mye. Ekstra mye når han har badet. Noe han hater

Ja, men altså:

  Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 01:24   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Katt og allergi

Forresten pleier våre maine coonkatter å legge seg i vanndammene i dusjen når vi er ferdige med dusjingen. Rare katter. Men de finner seg i nesten hva som helst.

  Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 01:26   #8
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Katt og allergi

Hva koster maine coon, og hvor mye "pass" trenger de? Man kan vel ikke reise fra dem i ferier og be naboer sette frem mat, slik man kan gjøre med ymse andre katter?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 01:26   #9
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Katt og allergi

Jeg vet ikke så mye om hvilke katter som er bra for allergikere, men kan ikke dy meg for å fortelle om huskatten vi hadde da jeg var ungdom - hun eeelsket å hoppe oppi badekaret når jeg badet - og der trasket hun rundt med hodet såvidt over vannflaten og var så fornøyd, atte. Det ble rene ritualet det - først vann i karet, så meg oppi, så pus på trasketur før jeg endelig kunne ta såpe i.

  Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 01:41   #10
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katt og allergi

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Forresten pleier våre maine coonkatter å legge seg i vanndammene i dusjen når vi er ferdige med dusjingen. Rare katter. Men de finner seg i nesten hva som helst.

Main Coon er så fine Har forsøkt å overtale mannen til å anskaffe et stort eksemplar av rasen, men av en eller annen gunn liker han ikke tanken på et 13 kilos kattedyr traskende rundt i stua

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 23:05   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Katt og allergi

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Hva koster maine coon, og hvor mye "pass" trenger de? Man kan vel ikke reise fra dem i ferier og be naboer sette frem mat, slik man kan gjøre med ymse andre katter?

De er ekstremt selskapssyke, og liker ikke å være alene. Du kan ikke ha en sånn katt og dra fra den hele dagen sånn helt uten videre. Setter du deg ned et sted i huset, kan du regne med at katta er der minuttet etter. De er nesten like hengivne som hunder, men en smule mer egenrådige.

Du må nok regne med å betale rundt 7000 for en Maine coon.

  Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 23:08   #12
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Katt og allergi

Tror ikke jeg har vært borti en eneste katt jeg ikke har reagert på. Men nå er jeg i tilegg veldig allergisk for katter.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 15:43   #13
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Katt og allergi

Siameseren min har veldig kort pels,som silke, og røyter ikke mye så lenge vi passer på å børste henne jevnlig. Venninna mi som er allergisk mot katter tåler helt greit å ha pusen min i nærheten.
En maine coon har jo diger pels som krever masse stell.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 23:26   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Katt og allergi

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Siameseren min har veldig kort pels,som silke, og røyter ikke mye så lenge vi passer på å børste henne jevnlig. Venninna mi som er allergisk mot katter tåler helt greit å ha pusen min i nærheten.
En maine coon har jo diger pels som krever masse stell.

Nei, pelsen trenger ikke mye stell. De steller seg fint selv. Børsting i røytetida og om sommeren kan nok være en fordel, men de har pels som er omtrent som norsk skogkatt, og den er veldig lettstelt.

  Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 00:38   #15
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Katt og allergi

http://www.sibirkatt.info/omsibirkatt.htm

Dette kan kanskje være et alternativ?

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 00:58   #16
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katt og allergi

Når det er kjent at det finnes katteallergi i familien, synes jeg det er urettferdig ovenfor alle parter å anskaffe seg en katt som man med 90% sannsynlighet må kvitte seg med innen det har gått 6 mnd. Dyret har rukket å bli såpass voksent at omplassering ikke er det enkleste lenger, og familien knytter seg jo til kjæledyret også. De fleste seriøse oppdrettere vil gå med på og heve kjøpet etter en viss tid i tilfelle allergi, men så har man de tilfellene der katteallergien tilsynelatende uteblir, men blusser opp med full kraft etter et halvt år. Dette er ting man må tenke nøye på før man anskaffer et kjæledyr til en familie med kjent allergi.
Før anskaffelse av katt av uansett rase, bør allergikeren i familien finne ut hva med katten det reageres på: hudceller, urin, spytt eller selve pelsen. Deretter bør man velge en rase som er kompatibel med den type allergi man har, samt inngå returavtale med oppdretter som varer minst i 6 mnd i tilfelle man ikke kan beholde dyret likevel. Jeg synes ikke det er rom for prøving og feiling når man har med et levende vesen og en alleri som tross alt er kjent å gjøre.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 01:10   #17
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Katt og allergi

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Nei, pelsen trenger ikke mye stell. De steller seg fint selv. Børsting i røytetida og om sommeren kan nok være en fordel, men de har pels som er omtrent som norsk skogkatt, og den er veldig lettstelt.

Det varierer nok veldig, har 3 maine coon, og bare en har en lettstelt pels. De 2 andre har en pels som trenger mye stell, helst børsting hver dag, går det 4-5 dager uten å børste dem så er det klumper i pelsen. (De går ut og inn som de vil, hadde kanskje vært lettere med pelsstell om de bare hadde vært inne)

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 01:39   #18
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt og allergi

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Tror ikke jeg har vært borti en eneste katt jeg ikke har reagert på. Men nå er jeg i tilegg veldig allergisk for katter.

Enig med Obelix. Og det er grusomt å være så allergisk. Jeg har selv vært nødt å kvitte meg med to katter for til slutt så ble jeg så allergisk og astmatisk at jeg ble tungpustet av å gå opp en trapp. Det er kjipt, veldig kjipt. Det er også lite hyggelig å gå rundt å være snufsete hele tiden.

Om det er snakk om noen som bor i familien så syns jeg ikke dere bør skaffe dere katt. Om det er snakk om besøkende og vedkommende ikke er så farlig allergisk og det hjelper med piller så er det greit, syns jeg.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 17:43   #19
enigma
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 1
enigma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Katt og allergi

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Finnes det kattetyper som er gunstigere enn andre med tanke på allergi?
Ikke nakenkatt, takk.

De fleste jeg kjenner som er allergisk, tåler ikke maine coon. Men det er ikke avhengig om katten liker vann eller ikke, da proteinet du ikke tåler ligger i spyttet. Katten vasker seg hele tiden, derfor vil proteinet hele tiden være tilstede. En sibir katt har ikke dette proteinet og er derfor gunstig for dæ. Denne rasen minner om maine coon katten. Du kan også prøve bangal katter. Lykke til

enigma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:45   #20
lisa990088
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 2
lisa990088 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Katt og allergi

Hei,jeg er ikke allergisk mot katt selv men søstra mi er det =( Vi har veldig lyst på katt.Vi har prøvd å finne ut frisen på en tyrkisk van katt,men vi finner det ikke=(Hvis noen vhet PLEASE si det!Og hvis noen hvet noen andre ikke allergi-vekkende katte-raser vær så snill å si det Ps:er ny her så sorry hvis dette blir rart

lisa990088 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no