Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Projektor...

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-06, 19:31   #1
Lille Blink
Aktiv
 
Lille Blink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 289
Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Spørsmål

Projektor...

Vi har kjøpt prosjektor i dag
vi skal ha den i taket og bruke sånn lerret som vi trekker ned... Jeg hvet det er EN DEL billigere å kjøpe hvit rullegardin på Ikea, men jeg lurer på hva dere syntes er best av det og lerret... !!???

Kan noen hjelpe meg????

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 20:34   #2
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Prosjektor...

Opprinnelig lagt inn av Lille Blink, her.

Vi har kjøpt prosjektor i dag
vi skal ha den i taket og bruke sånn lerret som vi trekker ned... Jeg hvet det er EN DEL billigere å kjøpe hvit rullegardin på Ikea, men jeg lurer på hva dere syntes er best av det og lerret... !!???

Kan noen hjelpe meg????


1. Det heter PROJEKTOR ikke prosjektor....

2. Hvilken PROJEKTOR har dere kjøpt? Og evnt. hvor?

3. Det blir IKKE noe bra resultat å projisere bilde på en hvit rullegardin fra IKEA. Her anbefaler jeg at dere bruker litt penger i en kvalitetsduk. Disse kan du f.eks få kjøpt via HI-Fi Center Kjeden eller en ekspert butikk.
Du kan få greie lerreter fra 1000,- eks mva og videre oppover.
Kjøp gjerne en med sort kant rundt. da får du et fint skille mellom vegg og bilde.

4: Hvor stort bilde vil dere ha? Husk at ALLE projektorer har noe som heter Throw Ratio. Dette vil si en kasteavstand.
F.eks Sanyo PLV-Z5 som selges via Hi-Fi Center Kjeden har en Throw Ratio på 1,36-2,76:1. Dette vil si at for å få en bildestørrelse på 180cm bredde MÅ projektoren plasseres mellom 245 og 497cm fra LINSE til LERRET!
Skal du ha 200cm bredde på lerretet må du gange opp med denne formelen.
Bildestørrelse x Throw Ratio. Da får du en minimum og maksimum avstand.
200x1,36= 272cm og 200x2,76= 552cm. Altså for å få en bildestørrelse på 200 cm bredde må projektoren plasseres minimum 272cm unna og maks 552cm unna. Da snakker vi fortsatt avstanden linse til lerret.
En fin tommelfingerregel er å plassere denne midt mellom minimum og maksimum. Altså 552-272=280/2=140+272=412cm.
En plassering på ca 4 meter unna gir deg et knall bra bilde på 2 meter bredde.
Vanskelig? Spør meg gjerne om andre ting.

5. Hvilken teknologi har projektoren? Er det DLP eller LCD?
LCD har noe som heter On Axis. Dette vil si at midten på linsen vil også være midten på bildet. DLP skyter litt nedover når du henger denne i taket og er da en fordel hvis du skal ha projektoren helt oppunder taket.
Dette er også mulig med en LCD projektor, men sørg for at projektoren har en Lens Shift funksjon.

Hadde vært litt moro å fått vite hva dere har kjøpt!

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 20:37   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Prosjektor...

Gratulerer.
Sønnen vår kjørte slalomspill via playstation på en slik for noen år siden. Han brukte hele veggen i et lite rom. Vi hadde problemer med å stå stå vannrett.. Moro.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 22:49   #4
Lille Blink
Aktiv
 
Lille Blink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 289
Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Standard

Sv: Prosjektor...

Jeg hvet ikke helt hvilke type det er, har ikke greie på det, men prisen ligger på ca 22 000kr.

Bladet lyd og bilde har testet middelmådige lerreter med priser opptil 3000kr i forhold til rullegardin ifra Ikea og konstatert at bildekvaliteten er like bra. Det var ikke verdt å kjøpe et lerret fra andre plasser til en pris av sikkert 10 ganger mer enn Ikea. MEN... dette er ikke noe vi har erfaring med, det var derfor jeg spurte

Jobber du med dette kanskje eller er du bare veldig interessert?

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 23:01   #5
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Prosjektor...

Jobber med dette

Derfor er jeg også interessert i å vite hvilken projektor det er snakk om også. Spør gubben!

Og for å svare på det Lyd&Bilde skrev, ja det funker med et laken fra IKEA, men personlig synes jeg ikke bildet blir særlig bra! Utsagnet mitt er basert på egen oppfattelse. Synes at bilde blir bedre med et litt blankt lerret eller ett matt laken.. spesielt hvis du skal se High Definition sendinger eller filmer.

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 23:06   #6
Lille Blink
Aktiv
 
Lille Blink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 289
Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Standard

Sv: Prosjektor...

Opprinnelig lagt inn av Clubby, her.

Jobber med dette

Derfor er jeg også interessert i å vite hvilken projektor det er snakk om også. Spør gubben!

Og for å svare på det Lyd&Bilde skrev, ja det funker med et laken fra IKEA, men personlig synes jeg ikke bildet blir særlig bra! Utsagnet mitt er basert på egen oppfattelse. Synes at bilde blir bedre med et litt blankt lerret eller ett matt laken.. spesielt hvis du skal se High Definition sendinger eller filmer.

Ok!!! Kjekt å snakke med en spesialist

Her er PROJEKTOREN

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 23:10   #7
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Prosjektor...

Gratulerer.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 23:18   #8
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Prosjektor...

Opprinnelig lagt inn av Lille Blink, her.

Ok!!! Kjekt å snakke med en spesialist

Her er PROJEKTOREN

Nec LT280 er en knall projektor, men det er ikke riktig produkt for hjemmekino. Dette er en dataprojektor med 4:3 format. Disse skal ha mye ANSI Lumens (Lysstyrke) og har som regel lite kontrast.
Men den kan nedskaleres til 16:9 format, men alikevel blir ikke dette riktig.
Riktig bruk for slike projektorer er møterom og framvisning av powerpoint og resten av Office-pakken.

Hjemmekinoprojektorene skal være i ren 16:9 format. Gjerne med digitale innganger slik som HDMI eller DVI. Hjemmekino skal ha lite lys (mellom 800 og 1400 ANSI Lumens) og mye kontrast. Sanyoen som jeg nevnte (her kan du lese mer om denne) har hele 10.000:1 i kontrast. Den har 2 HDMI innganger slik at du kan koble opp en digital tuner, XBOX360 eller en ren digital DVD-spiller.

Men jeg tror dere kommer til å bli fornøyde med NEC projektoren, men dere må være klar over en event. bytte senere når utbyggingen av det digitale bakkenettet er klart.

PS; hvis dere betalte ca 22.000 for projektoren for dataprojektoren, så kunne dere heller ha kjøpt en hjemmekinoprojektor og et godt lerret for under den prisen.. men men... that's just me!

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 23:28   #9
Lille Blink
Aktiv
 
Lille Blink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 289
Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Standard

Sv: Prosjektor...

Opprinnelig lagt inn av Clubby, her.

Nec LT280 er en knall projektor, men det er ikke riktig produkt for hjemmekino. Dette er en dataprojektor med 4:3 format. Disse skal ha mye ANSI Lumens (Lysstyrke) og har som regel lite kontrast.
Men den kan nedskaleres til 16:9 format, men alikevel blir ikke dette riktig.
Riktig bruk for slike projektorer er møterom og framvisning av powerpoint og resten av Office-pakken.

Hjemmekinoprojektorene skal være i ren 16:9 format. Gjerne med digitale innganger slik som HDMI eller DVI. Hjemmekino skal ha lite lys (mellom 800 og 1400 ANSI Lumens) og mye kontrast. Sanyoen som jeg nevnte (her kan du lese mer om denne) har hele 10.000:1 i kontrast. Den har 2 HDMI innganger slik at du kan koble opp en digital tuner, XBOX360 eller en ren digital DVD-spiller.

Men jeg tror dere kommer til å bli fornøyde med NEC projektoren, men dere må være klar over en event. bytte senere når utbyggingen av det digitale bakkenettet er klart.

PS; hvis dere betalte ca 22.000 for projektoren for dataprojektoren, så kunne dere heller ha kjøpt en hjemmekinoprojektor og et godt lerret for under den prisen.. men men... that's just me!

Hei vi har kjøpt denne brukt av en kjenning og har ikke betalt 22k for å si det sånn
er klar over at dette ikke er en hjemmekino projektor.
har sett denne i funksjon når den stod hos kjenningen..
NB denne projektoren kommer og til å bli mye brukt til pc også..
Men selv om det digitale bakkenettet blir helt utbygd vil vell fortsatt gå å bruke denne?

denne kommer nok til å bli mest brukt til filmer, playstation og pc.

er det så ille er det vell bare å selge den igjenn

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 23:41   #10
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Prosjektor...

Du skal ikke ha den hvite rullgardinen fra IKEA, men den beige/lysgrå Vi ble anbefalt dette som ett bedre alternativ enn billige lerreter til tusenlappen, og vi er fornøyd.
Har ikke så mye sammenligningsgrunnlag, men jeg synes både farger og konstraster blir mer enn bra nok for meg.


Sist redigert av Koma : 21-11-06 kl 23:47.
Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 00:02   #11
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Prosjektor...

Opprinnelig lagt inn av Lille Blink, her.

Hei vi har kjøpt denne brukt av en kjenning og har ikke betalt 22k for å si det sånn
er klar over at dette ikke er en hjemmekino projektor.
har sett denne i funksjon når den stod hos kjenningen..
NB denne projektoren kommer og til å bli mye brukt til pc også..
Men selv om det digitale bakkenettet blir helt utbygd vil vell fortsatt gå å bruke denne?

denne kommer nok til å bli mest brukt til filmer, playstation og pc.

er det så ille er det vell bare å selge den igjenn

Som nevnt, dere kommer sikkert til å bli fornøyde. Når det gjelder det digitale bakkenettet så kan dere kanskje ikke bruke denne da denne ikke har digitale innganger. Men vi snakker om en del år fram i tid.
Sett opp et laken, heng opp projektoren og nyt filmer og spill i høstmørket.
Og husk rødvin hvis filmen er bra!

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 08:53   #12
Lille Blink
Aktiv
 
Lille Blink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 289
Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Standard

Sv: Projektor...

Da er projektoren på plass i stua og vi kjøpte rullegardin på Ikea... Jeg jobber også på eletrisk butikk, men på hvitevare avdelingen... Spurte Brunevaresjefen hva han syntes om lerret kontra rullegardinen og han sa at han også hadde lest dette, MEN at det var noen som hadde betalt fyren for å skrive det sånn Ikke lett å vite nei

Vi syntes hvertfall at det funker bra foreløpig, det eneste negative som jeg syntes er at jeg følte at gardinen ikke var så stiv som det burde ha vært, men for all del det går jo og vi har spart noen tusener på det

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 09:04   #13
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Projektor...

Kjempeflott da!

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 16:20   #14
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Projektor...

Opprinnelig lagt inn av Lille Blink, her.


Vi syntes hvertfall at det funker bra foreløpig, det eneste negative som jeg syntes er at jeg følte at gardinen ikke var så stiv som det burde ha vært, men for all del det går jo og vi har spart noen tusener på det

Så bra

Jeg har også lest om de som har rammet inn rullgardinen for å få den strammet og strukket ut ordentlig. Litt skjolder blir det jo, siden det ikke er ordentlig lerretsstoff, men det er jo uansett vesentlig bedre enn laken/murvegg.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 14:54   #15
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Projektor...

Vi har også projector (ville skrive prosjektor jeg da)

Har ikke fått ut fingerne enda, men vi skal kjøpe lerret på Komplett.no.
Der skal de vist ha billig lerret, gubben som har funnet fram til dette da.

Var inne og tittet, syns ikke dette så så bra ut jeg da. Ikke at jeg har så peiling altså.
Kanskje det var Hi Fi klubben han tenkte på. Er jammen ikke sikker jeg nå.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.

Sist redigert av Mams : 24-11-06 kl 14:57. Årsak: Tilleggsopplysninger
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 15:32   #16
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Projektor...

Denne har vi.

Kjøpt brukt av en i England for 3500,-
Siden svigermor er utflytter og har bosatt seg i Sverige fikk vi den sendt dit, så slapp vi unna toll osv her i Norge. "Smuglet" den over grensa hjem da men.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 16:46   #17
Lille Blink
Aktiv
 
Lille Blink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 289
Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Standard

Sv: Projektor...

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Så bra

Jeg har også lest om de som har rammet inn rullgardinen for å få den strammet og strukket ut ordentlig. Litt skjolder blir det jo, siden det ikke er ordentlig lerretsstoff, men det er jo uansett vesentlig bedre enn laken/murvegg.

Takk for tipset, skal tipse gubben om det

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:55   #18
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Projektor...

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Denne har vi.

Kjøpt brukt av en i England for 3500,-
Siden svigermor er utflytter og har bosatt seg i Sverige fikk vi den sendt dit, så slapp vi unna toll osv her i Norge. "Smuglet" den over grensa hjem da men.

Wow... den bråkte jo nesten som en flymotor. 38dB er da virkelig høyt!

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 20:17   #19
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Projektor...

Opprinnelig lagt inn av Clubby, her.

Wow... den bråkte jo nesten som en flymotor. 38dB er da virkelig høyt!

Har ikke merket noe til det.
Har prøvd den en gang, da spilte ungene Playstation spill me gull vegg som bakgrunn...
Bildet var faktisk bra, men noe gult selvsagt, men den bråkte da ikke.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 21:15   #20
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Projektor...

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Har ikke merket noe til det.
Har prøvd den en gang, da spilte ungene Playstation spill me gull vegg som bakgrunn...
Bildet var faktisk bra, men noe gult selvsagt, men den bråkte da ikke.

Nei den bråker ikke hvis du har lyd på i tillegg.

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no