|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
25-09-23, 10:20 | #1 |
rakkarpus
|
Leger må leveI går på dagsrevyen var det innslag om at på et sykehus var det 2 leger som delte en jobb egentlig 5 leger skulle dele på. Det høres jo helt vilt ut.
25-09-23, 10:36 | #2 |
Kidding, right?
|
Sv: Leger må leveDet har vært sånn lenge. Det er først nå det er blitt opprør, i form av internkampanje fra legenes side for å få belyst hvor hinsides dårlig både work-life-balance og arbeidsbelastning faktisk er.
25-09-23, 11:07 | #3 |
can-jur
|
Sv: Leger må leveDet er veldig bra at det blir fokus på. Vi trenger legene våre
25-09-23, 11:20 | #4 |
rakkarpus
|
Sv: Leger må leve
Har det "alltid" vært sånn, tro? Feks 80- og 90-tallet også?
25-09-23, 12:57 | #5 |
Søt og rar
|
Sv: Leger må leveDet som har endret seg betraktelig siden 80- og 90-tallet er kvinneandelen i legeyrket. De eldste på min avdeling er menn som er vant til å jobbe vanvittig mye, men de hadde koner som hadde en "fin liten stilling" av ett eller annet slag, og som tok seg av alt mulig hjemme. Så kollegaene mine behøvde ikke gå hjem.
25-09-23, 13:00 | #6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
|
Det vil ikke forbause meg om det er der også; men det er sikkert leger her inne som kan bekrefte/avkrefte det.
25-09-23, 13:12 | #7 |
can-jur
|
Sv: Leger må leveJeg googlet dette litt for å se det i sammenheng med tall om at flere menn tar livet av seg enn kvinner men at det er fordi de ofte bruker mer effektive metoder. Da kvinner har flere forsøk enn menn. Altså kvinner forsøker å ta livet sitt oftere enn menn, men menn lykkes oftere på grunn av metode.
25-09-23, 13:15 | #8 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
Eller fordi fallhøyden føles stor i "vellykkede yrker"?
25-09-23, 14:07 | #9 |
Librocubicularist
|
Sv: Leger må leveEg vil jo tru at belastninga på ein lege som gjer ein feil er høg, fordi konsekvensene er så store. Det er jo forskjell på å leve med ein feil som fører til at eit anna menneske døyr og på å grave ei grøft på feil plass eller sette ein karakter som var litt for god eller litt for dårleg, for å sette det litt på spissen.
25-09-23, 15:10 | #10 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
|
Ja. Det har alltid vært sånn. Og det som Appelsin sier er on point. Det er en kultur der det ikke bare forventes, men kreves, at man f.eks. skal jobbe gratis overtid som asslege om man har noen ambisjon om fast stilling på avdelingen. Motstand eller motvilje blir oppfattet som at man ikke er egnet. Det er et tøft yrke og arbeidstiden er liksom bare enda en ting som bekrefter det. Det er vanlig med 60-timersuker og ingen hever et øyebryn over det. Hvem andre ser på det at man kan gå fra jobb etter 9,5 timers arbeidsdag gjerne uten pauser (som er fast arbeidstid for mannen min hver dag når han ikke har vakt ) som at man har kort dag?
25-09-23, 16:06 | #11 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
|
Sv: Leger må leveDet som beskrives høres litt ut som arbeidsmåter jeg vet de har jobbet mot på Stortinget. Der var det også hyppige møter på ettermiddag kveld som man det var forutsatt at man deltok på. Arbeidstider som ikke tok hensyn til familie og barn som skulle hentes i barnehage, men kone som var hjemme eller at man bodde borte fra familien. Det er sikkert ikke helt borte på Stortinget, det vet jeg ikke noe om. Men jeg vet mange jobbet for å endre og fikk endret denne kulturen for flere tiår siden og at det tvang seg frem en endring fra mange kvinner.
25-09-23, 16:08 | #12 |
Introvert textrovert
|
Sv: Leger må leveMed fare for å virke ufølsom, så er det jo andre yrker med stor grad av overtid også. Mannen min satt og ristet litt på hodet da han så et innsalg i dagsrevyen eller lignende sted nylig. Han jobber også helt hinsides mye, og selv nå off season sitter han med jobb hver morgen i helgene og starter 7 hver morgen. Han har også "nesten hjemmeværende kone" da, og ikke lenger små barn. Jeg tror absolutt det er av betydning, som påpekt tidligere i tråden. Han sier også at det er an annen overtidsvilje i yrket nå enn tidligere, blant de som er i 20-30-årene nå. Kulturen for å jobbe masse er i ferd med å endre seg i samfunnet, tror jeg. Selv ii yrker som "alle" vet har tradisjonelt mye overtid.
25-09-23, 16:32 | #13 |
Glamorøs
|
Sv: Leger må leveJeg vil jo tro at det spesielle ansvaret helsesektoren har for andres faktiske liv bidrar til et ekstra stress og press. I perioder jobber jeg også mye, men ingen dør om jeg gjør en feil fordi jeg er sliten. Allikevel har jeg i sånne perioder kjent på angsten over å ha gjort noe feil eller glemt noe. Jeg mener det er i alles interesse at leger og sykepleiere har fornuftig arbeidstid og -press.
25-09-23, 16:36 | #14 |
Introvert textrovert
|
Sv: Leger må leveJa, altså ingen er tjent med at kirurgen som skal operere har jobbet i 24 timer før det, eller at det regnes feil når mdisiner skal gis.
25-09-23, 20:01 | #15 |
Librocubicularist
|
Sv: Leger må leveDet argumentet ditt, Karamell blir veldig opp ned - eg ser det ofte i lærardebattar og - "Lærararar går til streik"
25-09-23, 20:19 | #16 |
⭐️⭐️⭐️
|
Dette er veldig viktig.
25-09-23, 20:27 | #17 |
Introvert textrovert
|
Sv: Leger må leveSant det.
25-09-23, 21:57 | #19 |
Librocubicularist
|
Ja, men er det eit problem? Det er jo som Appelsin er inne på over, stadig fleire familiar der begge foreldra har ei karriere som skal ivaretas. Yngre generasjonar har andre krav og ei anna totalbelastning for familien enn kva dei som er på veg inn i pensjonsalder hadde.
25-09-23, 22:29 | #20 |
Introvert textrovert
|
Sv: Leger må leveNei, ikke i seg selv, mer en refleksjon som jeg lurte på om flere observerer.