Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hvordan bli kvitt plantefluer?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-14, 14:16   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.242
Blogginnlegg: 263
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hvordan bli kvitt plantefluer?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 14:20   #2
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.363
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Eplesidereddik tilsatt noen dråper Zalo i et vidt glass.

Eller, det var fruktfluer/bananfluer. Kanskje trikset ikke fungerer på plantefluer?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 17:46   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.242
Blogginnlegg: 263
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Eplesidereddik tilsatt noen dråper Zalo i et vidt glass.

Eller, det var fruktfluer/bananfluer. Kanskje trikset ikke fungerer på plantefluer?

Det skader ikke å prøve!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 18:18   #4
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.363
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Å, nå kom jeg på noe: Til det jeg kaller blomsterfluer, som sikkert er det du kaller plantefluer, hjelper det å stikke et par-tre ubrukte fyrstikker med hodet ned i jorda på samtlige inneplanter.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 18:55   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.620
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Å, nå kom jeg på noe: Til det jeg kaller blomsterfluer, som sikkert er det du kaller plantefluer, hjelper det å stikke et par-tre ubrukte fyrstikker med hodet ned i jorda på samtlige inneplanter.


Det hjalp i alle fall i gamle dager når det var svovel i tennhodene...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 21:04   #6
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.363
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det hjalp i alle fall i gamle dager når det var svovel i tennhodene...

Det er nok et veldig gammeldags kjerringråd, ja.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 21:37   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Under tvil så kan jeg nevne det å vanne plantene med en liten dråpe salmiakk i vannet. Dette tar fluene effektivt, men jeg må legge til at ikke alle planter tåler det. Jeg tok livet av en yukkapalme med dette.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 22:12   #8
Plutti
Superaktiv
 
Plutti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 341
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Putt en overmoden frukt (f.eks en plomme) i et glass, dekk glasset med plastfolie og stikk et lite hull på midten (jeg brukte en kulepenn). Hullet skal være ganske lite, for fluene kommer til dit de vil Et døgn senere hadde jeg samlet en drøss!

__________________
Gutt 2003 & jente 2006
Plutti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 22:17   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.242
Blogginnlegg: 263
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Opprinnelig lagt inn av Plutti, her.

Putt en overmoden frukt (f.eks en plomme) i et glass, dekk glasset med plastfolie og stikk et lite hull på midten (jeg brukte en kulepenn). Hullet skal være ganske lite, for fluene kommer til dit de vil Et døgn senere hadde jeg samlet en drøss!

Kan tenke meg det virker. Sikkert ikke så veldig delikat da ... Må bare få fatt i overmoden frukt ...

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 22:17   #10
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.465
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Jeg jakter på bananfluer med å blande saft og litt zalo i en skål som får stå og godgjøre seg på kjøkkenbenken.

(Obs, hold småfolk unna, den skåla frister visst voldsomt )

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 10:12   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.242
Blogginnlegg: 263
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Jeg jakter på bananfluer med å blande saft og litt zalo i en skål som får stå og godgjøre seg på kjøkkenbenken.

(Obs, hold småfolk unna, den skåla frister visst voldsomt )



Jeg har fanget to fluer med eplecidereddikblandingen, men de ser litt større ut så jeg tror det er bananfluer. Blomsterfluene lever i beste velgående ...

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 10:19   #12
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Jeg laget en bananfluefelle med å ha litt eplecidereddik i et glass (de liker fermentert frukt og eplecidereddik lukter sånn sett perfekt) og så klipte jeg et lite hull i hjørnet av en gjennomsiktig plaspose og la posen over sånn at hjørnet med hull i gikk ned som en trakt. festet den med en strikk. Det tok knekken helt på fluer her i løpet av et par dager.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 10:21   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.242
Blogginnlegg: 263
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg laget en bananfluefelle med å ha litt eplecidereddik i et glass (de liker fermentert frukt og eplecidereddik lukter sånn sett perfekt) og så klipte jeg et lite hull i hjørnet av en gjennomsiktig plaspose og la posen over sånn at hjørnet med hull i gikk ned som en trakt. festet den med en strikk. Det tok knekken helt på fluer her i løpet av et par dager.

Fluene mine ser ikke ut til å falle for det ... Det kan virke som om det er forskjell på blomsterfluer og bananfluer. :googler:

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 10:52   #14
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Kjøttetende plante!

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 11:14   #15
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Saft eller vin i et glass. Ha i en dråpe zalo for å bryte overflatehinnen (det må du sikkert med eplecidereddiken også). Vi har et slikt glass stående på kjøkkenbenken, og det blir fort fullt av fluer. I tillegg har jeg litt eddik i vannet når jeg skal vanne blomstene.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 11:20   #16
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.053
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bli kvitt plantefluer?

Vi har absurd mange bananfluer, nå skal jeg forsøke å drukne de!

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no