Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-13, 14:41   #1
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Vi er sikkert mange som skal på hytta i påsken, og der vi skal er det dårlig med nettdekning.

Vi har med relativt store unger, og trenger noen kreative ideér på hva vi kan gjøre? Aktiviteter/konkurranser noe som strekker seg over dager?
Andre ting vi kan legge til rette for?

Alle tips mottas med takk

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 14:42   #2
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Vi pleier lage en diger haug med snø, og lage flaskebane. Altså man tar en flaske, fyller den med vann og lager en bane i haugen som den kan kjøre i. Hoppbakke for jetski/stompeski er også gøy.

Du kan også lage islykter i ballonger, ha påskeskirenn, lage påskepynt osv.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 14:50   #3
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Det beste med hytta er at om jeg gir barna en liten dag, så er de fullstendig selvgående. Ingen tv, ingen duppedingser gir dem utrolig god fantasi. Vi spiller kort og legger kabal, de leker evigvarende rolleleker som ofte også inkluderer meg - uten at jeg vet om det.

I vinterferien bygget vi hoppbakke og bobbane (som ble kjørt i en gammel pulk), vi tenner bål (i den litt slitne kulegrillen) og griller pølser, spiser mange måltider ute og bare er sammen. Så mitt beste tips er egentlig å bare la barna utfolde seg. I høstferien hadde jeg med en 14-åring. Han sysselsatte 3 8-åringer en hel dag med gapahukbygging. Når sola gikk ned tente vi bål i bålplassen de hadde laget utenfor, det var så stas!

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 15:22   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Det beste med hytta er at om jeg gir barna en liten dag, så er de fullstendig selvgående. Ingen tv, ingen duppedingser gir dem utrolig god fantasi. Vi spiller kort og legger kabal, de leker evigvarende rolleleker som ofte også inkluderer meg - uten at jeg vet om det.

Dette skjer ikke for oss. Mine unger blir sure, masete og kranglete i en sånn setting. Sånn har det egentlig vært i "alle år", også da de var mindre.

Vi skal være hjemme i påska, for å si det sånn.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 15:10   #5
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Vi sliter med å aktivsere guttene på sjøhytten vår. Det er sjeldent fint vær der og badetmperaturene er til å grine av. Og de synes båttur er kjedelig.

På fjellet er de tur i slalombakken som er greiest, men skiturer er jo også en greie, selv om det er mye gnål da. Tenne bål og grille pølser ute er fint. Men alene ... Nei, det blir mye FiFA 13 på telefon og pad, gitt.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 15:18   #6
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Vi sliter med å aktivsere guttene på sjøhytten vår. Det er sjeldent fint vær der og badetmperaturene er til å grine av. Og de synes båttur er kjedelig.

På fjellet er de tur i slalombakken som er greiest, men skiturer er jo også en greie, selv om det er mye gnål da. Tenne bål og grille pølser ute er fint. Men alene ... Nei, det blir mye FiFA 13 på telefon og pad, gitt.

Poden hadde også sittet parkert med iPaden om jeg ikke hadde deltatt på aktivitetene med han. Så jeg pleier legge opp til en aktivitet om dagen som vi gjør sammen, og det er kjempekoselig syntes jeg. Prøver finne på noe nytt hver gang.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 15:12   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Mine unger er mindre en dine, men vi går lange turer og griller pølser på bål i påskeferien. Vi har sommerhytte, så hyttesesongen innledes med påsketur.

I tillegg håper vi at vi kan sette opp trampolina.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 15:15   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Tur på ski og ben, leking ute (base, ake, lage bob-bane, lage is/snølykt), brettspill inne, lydbok/hørespill for alle, allsang (vi er en sangfamilie! ) gitarklimpring, quiz og iPad-spill og tv-titting.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 15:24   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Dette skjer ikke for oss. Mine unger blir sure, masete og kranglete i en sånn setting. Sånn har det egentlig vært i "alle år", også da de var mindre.

Et av mine barn er også sånn, så vi må aktivisere. Vi passer på å gjøre ting som er morsomt for alle.

Spikke er forresten en populær aktivitet på hytta, men vi bor jo midt i byen så vi har ikke mulighet til det hjemme.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 15:45   #10
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Vi spiller brettspill går skiturer, står på slalåm, lager snømenn/snøhuler, går turer og mere til. I år blir det nok litt roligere siden han ikke kan stå på slalåm eller herje.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 19:44   #11
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Nå vet jeg ikke hvor store barn du har, men hva med noen nye brettspill? Er de litt større kan vel sånn som Settlers være gøy for både store barn og voksne? I tillegg til uteaktiviteter som å bygge et stort hopp og kjøre akebrett på skaren en tidlig påskemorgen?

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 19:50   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Her må jeg snoke litt. Lurer på å leie en rimelig hytte uten tv i sommerferien, i Rauland.
Tror vi må kjøpe det spillet, Settlers. Ellers er begge gutta glad i Monopol og å spille kort. Lillebror digger også Gjett Hvem.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 19:53   #13
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Spill og atter spill. Jeg minnes min egen barndoms påskeferier med mye spilling - utrolig fint, syntes vi alle.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 20:03   #14
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Brettspill, kortspill gjerne der en noterer ned og spiller over flere dager! Lage mat, baking. Gå turer, lydbøker, påskekrim, marsmellows og spagetti hvem bygger høyest tårn? Påskeeggjakt, spørsmålsbøker, skattejakt med vanskelige rebuser

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 20:30   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Vi er kanskje ikke i kategori "større barn" enda. Poden blir 8 i år. Til ham kjøper vi ofte med små hobbysett, passende til årstiden. De har mange på Panduro og andre hobbybutikker, som inneholder alt man trenger. Jeg har noen påskekyllinggreier og plastegg liggende nå.

Ellers så er det hytteturtradisjon med bålbrenning. Mat og dessert på bålet, spikking av grillspyd, osv.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 20:36   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Våre barn er 9 og 11. Vi har hytte ved sjøen (altså uten snø) og uten Internett- og mobildekning, sånn siden mange nevnte det. På hytta gjør de mye ulikt. De leker mye ute. Inne går det i lesing og spill.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 20:53   #17
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

LilleVenn er 9 og søskenbarna hennes er 9 og 6. Tidligere gikk det mye i perling/hobbyting, det er ikke så stas lengre. Vi går på skitur, dersom været er fint tar vi gjerne med grill og griller pølser. Vi har akebakke rett utfor hytta, der lager vi gjerne hopp

Ellers er det stas med diverse spill. Jeg pleier å kjøpe med et nytt hver påske. Baking er også stas. Vi har internett, men det er ikke særlig raskt.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 00:39   #18
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Det blir noe lesing, noe filmtitting, brettspill, grilling på bål og turer.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 10:06   #19
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

Hos oss er det viktig at vi tar en tur ut rett etter frokost ! Ellers blir det ofte mye krangling. Tar ofte en tur ut på ettermiddag/kveld også.

Sjekk i nærmiljøet hvilke nye tursteder som finnes. Våre på 10 og 8 kan vi gi en pinne og finne en bekk så betyr det mange timers lek.

Hva med maling på egg, Suduko, strikking/sying, fingerhekling, hammer/spiker og småplank eller hyttebygging

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 11:06   #20
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva finner man på på hytta, med de litt større barna?

De gangene vi er på hytte uten nettdekning, er vi en del ute. (Ja, vi er ute om vi har nett også, altså. ) Turer med pølser og kakao er fint. Våre er store nok til å gå lange turer også, så vi er gjerne borte en tre--timers tid. Ellers går det i lesing, vi passer på å ha vært innom biblioteket og Narvesen for påfyll av bøker og noen nye blader. Brettspill blir det også, men jeg synes stort sett det er litt kjedelig (jeg liker best å lese) så det blir kanskje ikke såå mye av det.


Sist redigert av rine : 15-03-13 kl 11:17.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no