Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store kalkuntråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-15, 15:03   #261
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Jeg har hatt den i lake i alle fall, selv om den var frossen. Jeg skal rapportere hvordan det gikk. ;-)

Nå er det uansett gjort, og den er stuffet med en vidunderlig stuffing jeg smakte på da det ble litt til overs - lagt opp ned og kledt med smør og skiver av bacon. Går straks i ovnen.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-15, 15:08   #262
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Hvor mange grader skal en kalkun være på termometeret forresten?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-15, 16:08   #263
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Hvor mange grader skal en kalkun være på termometeret forresten?

Nevermind, fant ut av det. :P

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-15, 17:07   #264
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.996
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Mitt steketermometer viser 50 grader etter at fuglen på drøye 5 kg har stått i ovnen en liten halvtime. Noe sier meg at jeg har plassert det litt feil.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-12-15, 17:09   #265
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.181
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: Den store kalkuntråden

Jøss. Fuggel'n er ferdigstekt, potetene dampet, waldorfen i kjøleskapet,sausen ferdiglagd(kokt på kraft fra innmaten) bordet erdekket og barna er pyntet. Og det er to timer til gjestene kommer. Hva har jeg glemt???

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-15, 17:19   #266
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Mitt viser 60 grader nå, 2 timer ut i steketiden, jeg må kanskje flytte på det jeg også. Den skal steke i 3-3.5 time etter "oppskriften". Ser veldig bra ut da, men jeg er fortsatt svært spent på om jeg klarer å ro i land dette altså.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 21:10   #267
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.836
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Steketermometeret her viste 65 C allerede etter en time så det lå tydeligvis mot ben. Heldigvis tok jeg tiden så den var helt perfekt med 25min pr kilo. Var heller ikke på noe måte tørt kjøtt. Smurte inn med smeltet smør og krydder. Puttet en appelsin + en løk inni. Helte over kraft hver halvtime. Fikk flott farge. Digg saus som jeg kokte dagen før av innmaten og helte oppi en boks fløte + silte kraften etter stekingen.
Alt var flott med masse tilbehør. Men det blir mye avskav da. Voffen har kost seg med kalkun de siste to dagene.
Da har jeg prøvd det.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-16, 13:33   #268
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

  • 3 cups Apple Juice Or Apple Cider

=2 dl eplesidereddik


Jeg brukte omregningen herfra: http://dish.allrecipes.com/cup-to-gram-conversions/ og "Dry goods, sugar. Jeg fant ikke noe for salt, men den har nok samme vektforhold. Cups brukes både på faste og flytende matvarer.

Det skal ikke være eddik, men eplejus eller eplesider.

Du vet at du bare kan skrive inn i google, så regner den om for deg?

Skriv f.eks. inn 3 cups in dl så kommer det rett opp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 09:59   #269
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Mitt viser 60 grader nå, 2 timer ut i steketiden, jeg må kanskje flytte på det jeg også. Den skal steke i 3-3.5 time etter "oppskriften". Ser veldig bra ut da, men jeg er fortsatt svært spent på om jeg klarer å ro i land dette altså.

Det ble visst ikke oppdatert noe mer her, men bedre sent enn aldri ...

Det ble meget vellykket og det blir kalkun i år også, om enn litt før jul og evt. i januar, ettersom vi er bortreist jul/nyttår.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 11:36   #270
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Jeg skal til med kalkun til helgen tenkte jeg - 1. søndag i advent og med bare 23 dager til vi drar på juleferie, så passer det å gå inn i adventstiden med en saftig kalkun på menyen. Men jeg har ikke sett kalkun i butikken enda, ikke sist jeg kikket etter det i alle fall (forrige uke) - noen som har tips? Meny kanskje!?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 12:01   #271
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.778
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Jeg så kalkun i frysedisken på Rema i allefall.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
Storebror desember 08

Lillebror mars 11
Lillesøster januar 13
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-18, 22:41   #272
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Bumper. It’s that time of the year. Jeg skal til igjen etter flere år bortreist jul/nyttår, så nå må jeg tørke støv av både denne tråden og mine egne kalkunferdigheter. Kalkunen kom ut av fryseren nå i kveld og blir liggende i esken over natten tenker jeg, før jeg tiner den videre under et appelsinjuicehåndkle. Dropper brining i år, så får jeg prøvd det og. Alt er handlet inn til stuffing mm., det eneste jeg mangler er salvie, men det er jo f*** meg utsolgt overalt jeg har vært, både tørr og fersk. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-18, 23:22   #273
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.897
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Kalkunen må aldri tines i romtemperatur da sprenges visst fettcellene og man får tørr fugl. Tin den i vannbad med kaldt vann mens den ennå er plastpakket. Da "skyter" den is og tines skånsomt. Vi har alltid kalkun julaften og vi tiner den i kjøleskapet. 3 døgn tar det, men jeg glemte å ta av pappesken i år og da var den faktisk ikke tinet etter 3 døgn heller... Lykke til!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-18, 22:45   #274
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Kalkunen må aldri tines i romtemperatur da sprenges visst fettcellene og man får tørr fugl. Tin den i vannbad med kaldt vann mens den ennå er plastpakket. Da "skyter" den is og tines skånsomt. Vi har alltid kalkun julaften og vi tiner den i kjøleskapet. 3 døgn tar det, men jeg glemte å ta av pappesken i år og da var den faktisk ikke tinet etter 3 døgn heller... Lykke til!

Var sikker på at mannen hadde puttet den i kjøleskapet da vi kjøpte den på fredag, men oppdaget i morges at den lå i fryseren.
Jeg puttet den i kaldt vann og fikk av mye is og fikk ut posen med innmat, det tok noen timer. Nå ligger fuglen i kjøleskapet til i morgen.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-18, 23:10   #275
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.897
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Var sikker på at mannen hadde puttet den i kjøleskapet da vi kjøpte den på fredag, men oppdaget i morges at den lå i fryseren.
Jeg puttet den i kaldt vann og fikk av mye is og fikk ut posen med innmat, det tok noen timer. Nå ligger fuglen i kjøleskapet til i morgen.

Så flott! Ja, det tar litt tid, men er do-able

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-19, 13:25   #276
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Jeg spatchcock-stekte kalkunen denne gangen og det tok knapt halvannen time, den ble jevnt stekt og smakte deilig.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
ertesalat, kalkun, stuffing, waldorfsalat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no