Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-15, 12:07   #1
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Jeg kommer fra en familie med lite tradisjoner. Det er egentlig litt trist, jeg har lite å gi videre til mine barn sånn sett selv om jeg ser verdien av å ha endel mindre happenings i løpet av året, jeg bare vet ikke helt hva man gjør sånn rent praktisk og konkret.

Så jeg lurer på:
Når barna har bursdag (ikke barnebursdagsselskapet, men hjemme), hva gjør dere?
Har dere noen andre fine tradisjoner/markeringer i løpet av året?
Morsdag/farsdag?
Annet?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:17   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du spør om - men vi har i hvert fall ikke noen spesielle merkedager ut over bursdager. Mine er så store nå at de ikke har barneselskap på bursdagen, men de vil gjerne gå på kino med et par venner eller noe sånt. I tillegg har vi "familiebursdag", gjerne nærmeste helg hvis det er en ukedag sånn at det ikke blir sånn stress, og hvis det passer går vi ut og spiser på bursdagen (spesielt når det er min, så jeg slipper å lage middag ).

Hvilke dager ut over bursdager og mors-/farsdag er det vanlig å markere? Jeg synes mors- og farsdag er noe tull og prøver å unngå å gjøre noe med dem, men noen ganger blir jeg kuppet av de andre voksne rundt meg og da blir det en liten markering.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:17   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.684
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Vi feirer generelt lite og har også få tradisjoner. Mannen har flere enn meg.

Men noe gjør vi;

Bursdagsbarn får frokost på sengen, brett med rundstykke/te/litt godteri. Flagg på brettet. Alle andre i huset vekkes og vi går i tog inn til den som har bursdag - mens vi synger bursdagssangen. Så er det kos i sengen og pakkeåpning (vår presang). Som oftest droppes frokost den dagen, med mindre det er helg.

Ellers feires fødselsdager med selskap, kombinert venne/familie-feiring. I fjor ble ingen dager feiret av ulike omstendigheter, så vi har litt å ta igjen i år.

Morsdag/farsdag er ikke en stor happening hos oss.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:18   #4
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Alle bursdager feires med nærmeste familie i tillegg til at barna har egne barnebursdager. Det er bare jeg som ikke blir feiret ordentlig i og med at vi slår sammen min og eldste sine feiringer. (Han får all oppmerksomheten, seff.) Når det er mors- og farsdag inviterer foreldrene mine oss søsknene med familie. 17. mai inviterer vi foreldrene mine og i jula er det faste tradisjoner.

Var det sånn du mente?

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:18   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Frokost på senga og toging inn til bursdagsbarnet utgår hos oss siden to av tre har bursdag på samme dag.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:20   #6
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Som oftest inviteres besteforeldre, tante, onkel og søskenbarn og gudmor og sønnen hennes når lillebror har bursdag, stort sett de samme når storebror har bursdag, men han har midt i ferien så da avhenger det av hvem som er hjemme. Om vi velger å utsette feiringen, så går vi ut og spiser pizza, eller at bursdagsbarnet får velge middag. I tillegg har vi gjerne kake.

Farsdag markeres ikke i forhold til barnas pappa, men vi er ofte hos min pappa og spiser kake.
Morsdag markerer vi enten her, eller hos mammaen min. Da med kake.

Vi markerer ikke så veldig mye rett og slett. Jeg er vokst opp med at vi feirer bursdagene og morsdag og farsdag.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:31   #7
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Tog, sang, pakker og frokost på senga til hver bursdag her og.
Barnebursdag og familiebursdag. Nå er vi veldig mange, og har bursdag i bolker, så det blir 9-åringene, snart 1-åringen og faren min sammen, sønnen min alene, meg, mannen, søstra mi og eldste datter sammen og moren min alene (vi bor vegg i vegg med mine foreldre).
Farsdag og morsdag er frokost på senga (meg) eller stor frokost med mye godt sammen (mannen). Vi har ingen store tradisjoner der, men foreldrene mine inviterer alltid på kake om kvelden.
St Hansaften drar vi enten ut og spiser hele gjengen, eller et sted med bål og picnic.
1. mai er tog og taler
17. mai er et pes
Til fastelaven har vi bollefest
Påsken har litt tradisjoner med påskeegg-leting og maling av egg
Første søndag i advent er fakkeltog og julegateåpning
Diverse tradisjoner i jula
Nyttårsaften aller helst med fest, men i hvert fall pene klær, festmiddag, pepperkakeknusing og felles aktiviteter.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:38   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Dere har forstått det kryptiske spørsmålet mitt helt riktig, jeg leser med stor interesse her.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:42   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Bursdagene feires med vekking på senga og pakker, frokost med minibløtkake. Så stort familieselskap og barneselskap.

Jul og nyttår på vanlig måte, påske med rebusløp.

Stor høsttakkefest.

17 mai har blitt feiret på vanlig måte, men vi har egentlig lyst å endre feiringen til å dra ut med båten istedet, eventuelt sykle ned til båten etter skoletoget.

Morsdag og farsdag feires kun med kaffe på senga og bare fordi ungene har laget kort på barnehagen, kommer ikke til å feire når de blir større.

1.mai feires ikke, StHans kun dersom det faller seg sånn, ikke noe fast feiring.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:45   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Vi har heller ikke så mye tradisjoner, men sånn ca:

Barnas bursdager: Ingen tradisjoner utover å ha to bursdagsselskap, et med venner og et med familie/faddere. Bursdagskaken er alltid en overraskelse.
Voksnes bursdager: Den som har bursdag "overraskes" med gave.
Morsdag/farsdag: Samme som voksenbursdagene.
Fastelavn: Barna har venner på bollefest.
Oldemors bursdag feires med hele storfamilien.
Påske: Fellestur og hotellovernatting i Dyreparken sammen med to-tre vennepar.
Pinse: Hyttetur med svigers.
17. mai: Grilling sammen med venner etter 17.-maitog og leker på skolen.
St. Hans: Et vennepar av oss lager grillfest med bålbrenning på gården sin.
Første uken i juli: Feiring av div. bursdager på hytta til "storesøsteren" min.
Lørdagen før advent: Julemarkeddag.
Tidlig i advent: Juletremerking på juletregården og førjulskos med klassen til eldstemann.
1. søndag i advent: Fakkeltog og julegrantenning.
2. søndag i advent: Pinnekjøttmiddag med familien på gubbens side.
Nyttår: Feiring sammen med vennegjengen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 04-01-15 kl 22:39.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:46   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Esme: På vanlig måte finnes ikke.
Minibløtkake.
Båt kunne vært noe.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:47   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Vi feirer barnebursdager til alle barna i familien, de teller 9 stk under 13 år.
Vi feirer mannen og min bursdag.
I mars er det felles bursdagsfeiring for tre mars-barn på min side av familien. Da er vi hjemme hos mamma og pappa.
17. mai
Farsdag/morsdag feires med en liten gave og kake på senga.
Jeg og mannen markerer både bryllupsdag og "den dagen vi møttes" dag. (I høst feiret vi litt mer at vi hadde vært sammen i 25 år enn at vi hadde vært gift i 14 år, det er bare 1 mnd mellom de to datoene.)
Jeg og brødrene mine har alle bursdag i november, så vi har en felles grei hos mamma og pappa i slutten av november hvert år.
Vi har stort sett alltid middag på bursdagen til mamma 28. november.

Det var vel det tror jeg.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:12   #13
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Ja, altså vi har jo flere tradisjoner:

I januar feirer vi tantes bursdag.
April: Lillebrors bursdag
17.mai: Tog og forestilling i idrettshallen. Middag og kaker hos en venninne.
Juni: Feirer Bestefars bursdag
Juli: Storebrors bursdag
August:Feirer Tanteskatts bursdag
Oktober: Feirer Bestemors og min bursdag
November Feirer onkels bursdag
Desember: Julaften: enten hos mine foreldre eller hos broren min. 1. juledag er vi hos dem vi ikke var hos på julaften. En eller annen dag i romjulen er alle hos oss. På nyttårsaften er vi hos en venninne.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:47   #14
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Bursdager feires med kake, sang og pakker på senga om morgenen. For barna er arrangeres det tre selskap; én klasse-/bhg-bursdag, et familieselskap og et med vennefamilier.

I jula inviterer vi til stort romjulsselskap med venner og søsken-familier, i tillegg til at vi har julaften her, med varierende antall gjester.

Siste skoledag går vi fire på thairestaurant og feirer at sommeren er i gang.
Første helga etter skolestart har eldste invitert venner på en skolestartfest. Yngste begynner med det til høsten, når hun begynner på skolen.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:52   #15
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Jeg henger her - vi har lite tradisjoner så jeg trenger litt inspirasjon.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi har heller ikke så mye tradisjoner, men sånn ca:

Jeg synes det var mye tradisjoner. Og mange fine!

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 14:05   #16
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Så jeg lurer på:
Når barna har bursdag (ikke barnebursdagsselskapet, men hjemme), hva gjør dere?
Har dere noen andre fine tradisjoner/markeringer i løpet av året?
Morsdag/farsdag?
Annet?

Bursdager: Vi feirer nesten allitd med familien når barn (og voksne) har bursdag. Da er det som regel de voksnes foreldre, søsken og tante/onkelbarn som kommer. Samt noen venner/faddere i tillegg. I min familie blir vi da fort rundt 20 som dukker opp.

Morsdag og farsdag markeres enkelt som regel, med en gave/tegninger fra barna, og en god frokost + kake iløpet av dagen. Noen ganger drar vi til mine foreldre.

17.mai er vel en dag jeg feirer kun for barnas skyld. Det er ingen favoritt (kaos)dag fra min sin side. Men kjører vel standard med opplegg i byen og/eller barnas skole.

I tillegg liker jeg å markere type «jubileum» når det kommer til hvor lenge man har vært kjærester osv. Bare for å få inn noe ekstra kos i hverdagen. Det kan gjerne være god middag hjemme, eller ute.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 14:06   #17
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Barnebursdager: Familieselskap, barneselskap, er bursdagen på en fridag gjemmes gavene når bursdagsbarnet våkner må h*n lete etter gavene og så sitter vi alle sammen i dobbeltsengen og gavene åpnes før vi engang har stått opp, stor stas.

Voksenbursdager: Familiebesøk med middag og kaker, gaver.

Påske: Lammestek til middag 1. påskedag, ake- og skiturer hvis det er snø, velfylt påskeegg påskeaften og leting etter sjokoladeegg som påskeharen har gjemt rundt om i huset.

Fastelavn: Vi baker fastelavnsboller og har fastelavnsris.

Desember: Juleverksted, teater, baking sammen, pynter hus og tre sammen lille julaften, fast julemiddag, faste julefilmer, julestrømpe, hjemmelaget julekalender, adventslys, setter fram mat til nissen lille julaften ++

17. mai: Barnetog, tivoli, familiebesøk og grilling.

Halloween har vi godteri klart om vi får besøk og i fjor gikk våre for første gang knask eller knep, men utover det gjør vi ingenting spesielt.

Da eldstemann begynte på skolen i fjor dro vi på café etter at første skoledag var slutt, og det er noe vi har tenkt å gjøre til en tradisjon.

Bryllupsdagen vår feires med at hele familien går ut og spiser.

Merkedager vi ikke feirer/markerer på noe vis:
mors- og farsdag, pinse, 1. mai (vi flagger da), Sankthans, Valentine's Day.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013

Sist redigert av Myria : 03-01-15 kl 14:21.
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 14:11   #18
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Skal vi se:

Bursdager:
Bursdagsbarnet vekkes med bursdagssang og gaver, deretter fin frokost. Bursdagsbarnet får bestemme middag på dagen. Familieselskap nærmeste helg og barnebursdag for familiens yngste etter eget valg nå etter hvert. Frem til og med niårsdagenble alle av samme kjønn i klassen bedt hjem til oss i bursdagsselskap. Tiårsdagen ble feiret utenfor hjemmet og i hvert fall for en av dem med hele klassen. Etter tiårsdagen er det litt mer tilfeldig hvordan dette feires med venner. De voksne feirer med familieselskap og kanskje en litt større feiring med venner ved runde bursdager eller ved å reise vekk eller noe annet.

Morsdag/farsdag:
Vi kjøper ikke gaver, men ungene har ofte laget kort og vi har ofte en kake.

Fastelavn:
Bollefest. Da jeg var liten slo vi katten av tønna, men det har jeg ikke gjennomført hvert år her i grunnen. Det blir så mye godteri.

Påske:
Vi lager påske-"tre", d.v.s. bjørkeris med diverse dekorasjoner, både som ungene har laget i barnehagen og ting vi har kjøpt eller fått. Mye egg da og kyllinger og sånn. Påskeeggjakt minst en dag i påskeuken.

17.mai:
Tog, leker m.m. lokalt deretter pølsefest hjemme med isbuffét etterpå. Allverdens is, strøssel, sauser, krem, pynt, frukt etc. Da er det som regel diverse familie på besøk.

Bryllupsdag:
Vi to går alltid ut og spiser på eller nær bryllupsdagen eller vi reiser bort. Det gjorde vi til 10-års bryllupsdag og 15.

1. august:
Grilling med sveitserklubben. Spleiselag på kake- og salatbuffét. Bundespresidentens tale i opptak. Opptog med lampions og flagg når mørket siger på.

Halloween:
Unger som går knask eller knep i nye kostymer. Masse, alt for masse godteri hvert år, ofte baking av heksekake som er blitt sendt med dem som skal i selskap.

Høsttakkefest:
Jeg har latt meg inspirere av Thanksgivingoppskrifter, så i løpet av november måned de siste par årene har vi hatt stor kalkunmiddag med mye eksotisk tilbehør. Det er også blitt litt erstatning for oldemors bursdag som var på den tiden. Dette tror jeg vi fortsetter med. Kalkun er godt og nye oppskrifter er morsomt.

6. desember:
Sami Chlaus kommer til sveitserklubben. Ungene må stå til rette for dårlig oppførsel før de evt. får godter og nøtter av nissen.

13. desember:
Luciatog. Eller det er egentlig en tradisjon som fikk en brå slutt da oldemor døde. Vi er egentlig på jakt etter noen som vil ha besøk med sang og lussekatter.

I desember:
Konfektverksted/dropskoking med venner.

Julaften:
Alltid hjemme og til nå alltid med familiebesøk.

Romjul:
Alltid hjemme og alltid med besøk av venner og familie litt spredt utover.

Nyttårsaften:
Sist nyttårsaften feiret vi med den samme gjengen som vi har feiret med de siste seks årene, så dette kan vel trygt kalles en tradisjon. Samme meny hvert år, i hvert fall middagen, unger i hopetall og forsiktig oppfyring av stjerneskudd og noen raketter ved midnatt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 03-01-15 kl 14:16.
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 14:11   #19
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Vi er feirende folk, så vi feirer mest mulig.

Bryllupsdag
Morsdag
Farsdag
Fastelavn
Påske (lammestek og ski)
17.mai (fest for venner og store og små i nabolaget)
Sankthans (fest i nabolaget)
Halloween
Høsttakkefest
Advent
Lucia (grill og gløgg i nabolaget)
Jul
Nyttår (fest med naboer/venner med barn)

Vi lager gode middager, kurvfester, koldtbord og grillings. Bursdager, mor- og farsdager feires med kaffe- eller lignende på sengen, staselige frokoster osv.

Ungene har barnebursdag og familiebursdag, vi voksne har voksenfest.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 14:15   #20
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke merkedager/spesielle dager har dere i løpet av året?

Bursdager feires heime her med familie, og det er frileik for Søskenbarna og masse mat og kos.

Vi feirer fastelavn med ein vennefamilie. Det er kos. Vi prøver også å få til ein teaterhus m middag med same familie, og så har vi ta med trampoline-middag på høsten og få opp trampoline-middag på våren. Hehe.

Vi har alltid skogstur/båltur med ein annen familie i høstfeiren ein gong.

Vi feirer dåpsbarnet til jenta med å sjå videoen fra dåpsdagen. Alltid like rart og søtt og litt trist
Vi prøver også å få feira min eller mannen sin bursdag ved å invitere til stort familieselskap.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no