Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvit fisk i stedet for laks?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-18, 16:48   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hvit fisk i stedet for laks?

Ungene vil bare ha laks, ingen annen fisk. Jeg ønsker meg litt annet, og lurer på om det er noen hvis, fortrinnsvis vill, fisk som minner om laks. Jeg har jo litt peiling på fisk og tror at det enkle svaret er "nei". Men finnes det noen trisk for å laksifisere (vill) hvit fisk? Vill rød fisk er jo sjeldent å få tak i.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-18, 16:50   #2
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.806
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Kveite har jo litt annen konsistens og smak enn vanlig hvit fisk.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-18, 16:54   #3
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Kveite har jo litt annen konsistens og smak enn vanlig hvit fisk.

Kan ikke si jeg husker annet enn kokt kveite fra da jeg var barn, ikke noen favoritt. Hvordan er konsistensen, er den mer lakselignende?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-18, 16:59   #4
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.806
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Kveite går under fet fisk som laks så ja er mere likt laks. Vi bruker å steke kveitekoteletter av småkveite.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-18, 18:33   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.073
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Vi lagde torsk i tomatsaus før, mener jeg, da blir den litt mer spennende. Store stykker i skikkelig god saus.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-18, 18:50   #6
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.267
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Jeg pleier å steke/hakke sånn sei i blokk og krydre. Akkurat nå er favoritten et krydder som betegnende nok heter "fiskekrydder". :P Det spiser begge mine godt av. Samme fisken bruker jeg til fiskegrateng - det er også en innertier.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-18, 19:10   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Ørret?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-18, 20:22   #8
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.875
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Bare fisken er fersk, torsk og sei er mest vanlig og ikke dyr. Seien er ofte grå og noen barn, min yngste, er kresen på det. Jeg ville satset på fryste gourmet stykker av torsk nå, og fersk torsk fra slutten av oktober, ihvertfall på Østlandet. Barna spiser helst når fisken er fri for ben, panert, gratinert i hvit saus eller i gryte med tomatsaus.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-18, 20:38   #9
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Makrell?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-18, 21:14   #10
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.674
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Jeg synes frossen gourmettorsk som er stekt smaker bedre enn kokt torsk, derom man skal gå for frosset.

Kveite er jeg enig i at er mer lik laks. Kveite tilberedt skikkelig er veldig godt!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-18, 10:19   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.836
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Ingen av oss er særlig opptatt av fisk, for å si det sånn.
Jeg er tvangsoppdratt til bla. å spise opp det jeg fikk lagt på tallerkenen så det gikk mye i torsk... Urk.

Vi spiser omsider laks men den må være helt gjennomstekt.
Og det funker med hjemmelagde fiskepinner av seiblokk med knust cornflakes. Det er det eneste vi lager av ren fisk.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-18, 20:02   #12
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Hva med grove fiskekaker med en blanding av laks og hvit fisk? Eller ørret? Eller tunfisk?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-18, 10:21   #13
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Mine likar også laks best. Den har jo ein markant smak, meir enn det kvit fisk har, så eg tippar det kan vere ein ide å sørge for at resten av måltidet med kvit fisk har mykje smak?
Hadde droppa kokt kvit fisk i alle fall. Kva med:
- Steikt torsk med bacon , eller surra i spekeskinke.
- Rustikke kaker av blanda potetmos og hakka kvit fisk, steikt på panne i smør (namn!)
- Kvit fisk i raud curry med ris til
- Steinbit, som er litt kjøttaktig, og som har ganske god smak. Steikt på panne

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-18, 10:35   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.850
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Mine synes at hvit fisk er helt grusomt, men jeg serverer det jevnlig allikevel. Men som Syrin skriver så forsøker jeg å få mye smak inn i tilbehøret.

Jeg lager en fiskegryte med karri og reker som på et vis går ned.
Torsk kan med fordel serveres med bacon.

Lange og steinbit smaker mer i seg selv, og har en konsistens som ikke er like trøblete. Visstnok.

Og når fisken serveres som fiskekake eller -bolle, så spiser de godt. På butikken nå har de fiskekaker med 86 % fisk, og da tenker jeg at det funker greit.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-18, 10:36   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.850
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Makrell?

Jeg er rimelig altetende, men makrell og sild sliter jeg virkelig med å få ned. Uansett hva som serveres til. Jeg spiser det hvis jeg får det servert, men jeg finner aldri på å lage det selv.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-18, 11:15   #16
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.036
Blogginnlegg: 259
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Steinbit er fast i fisken (), og god i wok for eksempel. Men smaker jo helt klart ikke det samme.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-18, 11:20   #17
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.740
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Spiser de fiskepinner og den slags?

Vi lærte fiskenuggets med en kjempegod dip da vi hadde Godtlevert. Skjær opp fisk i nuggets biter, dypp i mel, i eggeblanding og i knust cornflakes, stekes. Dipsaus med lettrømme, majones og søt chilisaus blandet. Vi serverer det med ris til, men fungerer med stekte poteter eller noe annet gøy og grønnsaker etter smak. Kan bruke knuste tacoskjell i stedet for cornflakes, for the mexican feeling... Da kan man sikkert ha salsa/ guacamole/ rømme, hvis det er pop.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-18, 22:54   #18
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

Å steke fisken med salt og pepper og helle fløte på mot slutten er en fin måte å laksifisere hvit fisk på.

Barna mine liker fiskekakene jeg lager med rød og hvit fisk. Jeg kjører fiskefiltetene i knivmikser med litt (kokos)fløte og potetmel, og søtpotet og selleriot, salt, pepper, korianderblader og muskat.) Den ene liker ikke laks, og den andre liker ikke torsk, men som fiskekaker går det ned på høykant.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.

Sist redigert av DM : 25-08-18 kl 22:45. Årsak: La til Koriander. Både fersk og tørket er bra, men fersk best.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-18, 23:00   #19
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

I min verden er det ingen hvit fisk som kan erstatte de røde. Det vil da si at kun ørret og røye kan erstatte laksen.

Jeg og guttungen er de eneste i huset som spiser rød fisk. Vi kjøper utelukkende ørret fra butikken, da den er bedre enn oppdrettslaksen som selges. Ved tilgang til villaks så går den på samme linje som villørret.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-18, 08:38   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.850
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit fisk i stedet for laks?

I går hadde vi fiskenuggets i wrap. Disse var ferdigprodusert av Adams matkasse, så jeg vet verken hva slags fisk det var eller hva som var brukt som panering. Men det var hvit fisk og det gikk ned på høykant hos begge barna.

Jeg skulle inderlig ønske at de kunne spise mer hvit fisk uten å klage, men vi er et godt stykke unna fremdeles.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no