Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store kalkuntråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-07, 19:27   #41
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

I dag: Apemannen.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 19:30   #42
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.764
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Kalkun er snadder. Jeg syns forresten fint man kan blande litt epler med bacon, løk og sopp for en god stuffing. Og så er jeg veldig enig i at det er viktig å kjæle med kalkunen. Jeg har med stort hell klart å steke den med brystpartiet opp ved å bruke en kombinasjon av stekepose og pensling. Dessuten må man helt se bort fra termometeret som sitter i kalkunen. Venter man på det så ender fuglen ofte opp som skikkelig tørr. Jeg foretrekker å stikke i låret og ta den ut når kjøttsaften er klar.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 20:36   #43
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg pleier å steke kalkunen uten stuffing, den er rett og slett bare tom innvendig. Da samles det masse deilig kraft inni som jeg heller ut og bruker i sausen. Kalkunen har aldri blitt tørr, men så er den blitt grundig penslet alle veier med smør før jeg setter den i ovnen.

Jeg steker opp innamaten og koker på den i timesvis. Sammen med kraften fra kalkunen er det lett å lage god saus.
.

Nesten slik gjør jeg det også¨og jeg bruker også litt appelsin og sitron som presses over. kalkunen er saftig og meget god. Jeg bruker å ha over skyen som er i pannen minst hver halve time for at skinnet skal få en sprø overflate.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 16:56   #44
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.850
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Da er vi i gang. Vi kommer til å hente mye inspirasjon fra denne tråden underveis. Første gang vi lager kalkun så vi er ganske spent.


Creme Bruleen er i stekeovnen nå. Må bare si at jeg gleder meg veldig til den også.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 17:01   #45
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.077
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Fuglen er i ovnen. :smatt:

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 17:05   #46
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Det lukter deilig fugl i hele huset her nå Den er GODT penslet med smør som jeg har rørt ut en deilig krydderblanding i, ikke stuffet i år, farsen som hadde ligget i kjølen i ti dager var sur. Alt er klart, forrettene står ferdige på terrassen, melon, spekeskinke og brie fiffig dandert på askjettene. Dronning Maudpuddingen står i kjøleskapet. Og mor er straksen på vei inn i dusjen

Godt nytt år alle sammen!

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 18:18   #47
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Kalkunen er i ovnen og er beregnet aa bli ferdig til ca kl 18. Vi blir 4 voksne og 2 barn og har 5 kg fugl, saa det blir rikelig med mat. Vi steker den under forkle som dynkes med smör og kraft hver halvtime, og lager stuffingen ved siden av. Siste halvtimen tas forkle av og skropen blir crispy.

Tilbehöret blir söte poteter, waldorfsalat, rosenkaal med bacon, soppsaus, amerikansk stuffing, brokkoli og asparges. Is til ungene og ostekake til oss til dessert.

Gleder meg!

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 18:48   #48
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Dette ser ut til å gå veldig bra!

Godt nyttår til alle sammen!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 19:46   #49
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.077
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Da har vi spist og kalkunen var nydelig, god og saftig.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 19:55   #50
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Vi er mette og gode alle mann. Kalkunen ble både saftig og god. Stuffingen var også veldig god.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 22:26   #51
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Da er kalkunen fortärt. Takk til Maxillia som skrev ned Jamie-oppskriften - det ble superdupert!
Söster, rajraj og de to mennene er blide og fornöyde.

God nyttår alle sammen. Hepp!

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 02:00   #52
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Det lukter deilig fugl i hele huset her nå Den er GODT penslet med smør som jeg har rørt ut en deilig krydderblanding i, ikke stuffet i år, farsen som hadde ligget i kjølen i ti dager var sur. Alt er klart, forrettene står ferdige på terrassen, melon, spekeskinke og brie fiffig dandert på askjettene. Dronning Maudpuddingen står i kjøleskapet. Og mor er straksen på vei inn i dusjen

Godt nytt år alle sammen!

Farsen hadde ligget i TO dager, ikke ti

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 13:44   #53
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.850
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Det gikk alldeles strålende. Kalkunen ble veldig saftig og stuffingen alldeles superb (vi kombinerte ganske mange forskjellige stuffingoppskrifter).

Men både jeg og mannen var skjønt enige om at det var langt mer arbeid enn vi hadde trodd. Men nå har vi lært og vet hva som kan gjøres klar på forhånd neste gang.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 14:31   #54
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.077
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Det gikk alldeles strålende. Kalkunen ble veldig saftig og stuffingen alldeles superb (vi kombinerte ganske mange forskjellige stuffingoppskrifter).

Men både jeg og mannen var skjønt enige om at det var langt mer arbeid enn vi hadde trodd. Men nå har vi lært og vet hva som kan gjøres klar på forhånd neste gang.

Jeg blandet også en annerledes stuffing i år. Medisterfarse, tørkede aprikoser, svisker, paprika og krutonger med persille. Nydelig!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 14:41   #55
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.764
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Vi fikk også servert kalkun i år, og alle bidro til måltidet. Vertskapet tinte kalkuknen under et håndkle dynket i eplejuice, og den ble stekte med brystet ned til det var 30 minutter igjen. Etter steketid ble stuffingen fjernet og kalkunen fikk hvile ca. 1 time i aluminiumsfolie. Den ble veldig vellykket opg saftig.

Jeg bidro med en stuffing som faktisk ble utrolig god:

Bland 1 dl. brødsmuler av grovt brød og 1,5 dl. varm melk

I ca. 2 ss meierismør stekes
500 gram bacon (helt stykke) skåret i terninger
2 røde epler skåret i terninger
1 appelsin skåret i terninger
2 rødløk skåret i terninger
salvie
kjørvel
rosmarin
fersk persille
salt og ferskt, kvernet pepper

Bland dette inn i melkeblandingen og tilsett et pisket egg.
Dette fylles så i en kalkun på ca. 5 kg.

Snaskens!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 16:41   #56
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.092
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Farsen hadde ligget i TO dager, ikke ti

Jeg stusset litt over at du var så overrasket over 10 dager gammel sur farse.

Vi spiste også kalkun i går, men det var ikke jeg som laget den. Waldorfsalaten derimot, laget jeg. Direkte avskrift av kalkuntråden, og den var kjempegod!

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 22:18   #57
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Jeg dytter denne opp igjen!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 22:32   #58
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Stuffing

100 g bacon i terninger - ferdig eller selvkuttet (jeg bruker altså en hel pakke
250 g sjampinjonger (eller skogssoppblanding)
200 g loffeterninger
1 ts hakket persille (jeg bruker vel heller en spiseskje eller to, men da smaker det ganske mye)
4 ss seterrømme
1 ts basilikum (som det hender jeg dropper pga all persillen)

Smak til med salt og pepper.

Denne er helt abnormt god. Høres merkelig ut, ser merkelig ut, skaffer deg middagsgjester for livet.

Den trenger mer rømme enn i oppskriften: Til dobbel oppskrift bruker vi et helt beger lettrømme eller crème fraîche. Og som Mim sier, mye persille.

For ordens skyld: Denne skal ikke på noe tidspunkt inn i kalkunen. Det er en ren tilbehørsrett.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 22:41   #59
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Kjenner at jeg gleder meg til julaften jah
i år skal vi spise hos mamma så er hun så får krangle med fugelen

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 22:46   #60
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden



Gleder meg til å spise kalkun på nyttårsaften.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
ertesalat, kalkun, stuffing, waldorfsalat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no