Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Holdbarhet på hjemmelaget jule-småkake-deig?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-18, 14:14   #1
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Spørsmål

Holdbarhet på hjemmelaget jule-småkake-deig?

Kjære allvitende forumdamer

Er det noen som vet hvor lenge en småkakedeig kan stå i tett boks i kjøleskap eller kjeller før den må bakes ut og stekes?

Jeg har nemlig tatt en feriedag fredag i neste uke for å bake julekaker (!) og driver nå å planlegger hvordan jeg skal få til en mestmulug effektiv bakedag. Så husker jeg at svigermor pleide å lage klar deiger til feks sandnøtter, berlinerkranser og slike ting, dekke til og sette i kjelleren for så bake ut en annen dag. Dette tenkte jeg også å gjøre, for da får jeg jo produsert mye mer enn om jeg må lage deigene og bake ut samme dag.

Vil feks en deig som feks berlinerkranser (som inneholder både rått egg og kokt eggeplomme) og limekaker (som inneholder fløte) ha kortere holdbarhet enn vaniljekrem (som inneholder smør, vaniljesukker og hvetemel)?

Kan en slik deig feks holde seg helt til fredag om jeg lager deigen i morgen?

Hadde satt stor pris på noen kloke innspill fra alle de flotte damene her inne som vet slikt.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-18, 15:05   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelaget jule-småkake-deig?

Jeg vil tro en uke går helt fint. Jeg har hatt pepperkakedeig og kakemanndeig i kjøleskapet i flere dager, og det var ingen forskjell fra dagsfersk. Et døgn har de jo godt av å ligge uansett.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-18, 15:31   #3
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelaget jule-småkake-deig?

Julekakedeiger vil holde tildekket i kjøleskap i over en uke ja. Jeg pleier selv å ha berlinerkransdeig i en uke eller to. Morgenlevering.no har begynt å selge snåkakedeig, og det står at den vil holde seg i kjøleskap i inntil 3 uker.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-18, 16:57   #4
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelaget jule-småkake-deig?

Tusen takk skal dere ha. Da tør jeg å ta sjansen på det. Følte jeg måtte dobbeltsjekke med noen voksne siden jeg skal gi noen av kakene til svigerfamilien også.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-18, 05:00   #5
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelaget jule-småkake-deig?

Noen ganger kan det være fint å fryse ferdige ruller, også. Typisk cookies, mørdeigskaker o.l. kan fint fryses i ferdige ruller, plastpakkes og så skjæres skiver av og rett på plata (evt med bakepapir...) uten å tine helt. Om de ikke er bånnfrosne i en veldig god fryser, er det bare noen få minutter på benken og kjøre på. Særlig fint for å få nybakte kaker med ryddig kjøkken.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-18, 09:54   #6
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelaget jule-småkake-deig?

Oh... BRA triks Charlie!

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no