Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vaskemaskin - Reparere eller kjøpe ny?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-13, 01:01   #1
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vaskemaskin - Reparere eller kjøpe ny?

Vår vaskemaskin ble kjøpt april 2001. Den er av merket Elto, ca 5 kg trommel og maks 1200 omdreininger. Med tanke på hvor ofte den er i bruk så er det utrolig hvor lenge den har holdt seg!

Den har fungert fint i alle år, men for en god stund siden begynte den å lage en slags skrapelyd under utpumping av vann. De siste dagene har denne lyden blitt mye verre. Og da jeg holdt på å ta ut av klær i sted oppdaget jeg at tøyet var så vått. Ikke noe rart siden alt vannet ikke var pumpet ut. Etter å ha sentrifugert en gang til, på 1200 omdreininger (jeg pleier å gjøre dette fordi jeg synes tøyet er for vått på finvasksentrifugeringen), var vannet borte og tøyet bare fuktig.

Sånn ellers er det ikke noe i veien med maskinen. Håndtaket er knekt, men det går relativt greit å åpne døren.

Jeg har lenge ønsket meg en maskin med større trommel og høyere omdreining, men har ikke kjøpt ny siden den jeg har har fungert greit, til nå.

Hva ville du ha gjort? Reparert vaskemaskinen eller investert i en ny?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-13, 01:13   #2
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaskemaskin - Reparere eller kjøpe ny?

Kjøpt ny, uten tvil!

Men det høres ut som om børstene er utslitt og det koster vel 1500-2000 kroner å skifte(gjorde de på vår gamle, men det er in fact blitt noen år siden), eller et par hundre kroner om du kan gjøre det selv.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-13, 02:01   #3
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Vaskemaskin - Reparere eller kjøpe ny?

Sjekk om det er noe fast i pumpen? Jeg ville i utgangspunktet ikke trodd det var kullbørstene for da stopper motoren momentant uten noe mer liv? Reparere selv for en rimelig penge er det eneste som blir verd det. Når maskinen er mye brukt og over 10 år er et ofte mye annet som begynner å bli slitt og det går ofte ikke lang tid til neste reparasjon. Unntaket er Asko, Miele og tilsvarende maskiner som er laget for å vare i 20 år. Jeg tror ikke om Elto er laget for det samme. En av kusinene mine arvet en halvautomatisk AEG som fremdeles funker problemfritt etter over 20 år, det finns noen unntak innimellom. Men uansett, slitt maskin og man vil ha en med større kapasitet og sentrifuge, liten tvil om at ny er best.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-13, 07:28   #4
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.610
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaskemaskin - Reparere eller kjøpe ny?

Jeg ville nok kjøpt ny, men sjekket selv først om noe bare har satt seg fast. Vår er kjøpt i 2006 og vi kommer ikke til å reparere den om den går i stykker nå. Den er ikke så super i utgangspunktet og jeg ønsker meg flere omdreininger.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 13:28   #5
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaskemaskin - Reparere eller kjøpe ny?

Kjøpt ny.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-13, 20:28   #6
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Vaskemaskin - Reparere eller kjøpe ny?

Vår 2004-modell ble ødelagt for et par måneder siden, og da kjøpte vi ny. Reparasjon var uaktuelt. Kjøpte børsteløs denne gangen.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-13, 20:48   #7
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaskemaskin - Reparere eller kjøpe ny?

Kjøpe ny!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 08:50   #8
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vaskemaskin - Reparere eller kjøpe ny?

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Når maskinen er mye brukt og over 10 år er et ofte mye annet som begynner å bli slitt og det går ofte ikke lang tid til neste reparasjon. Unntaket er Asko, Miele og tilsvarende maskiner som er laget for å vare i 20 år. Jeg tror ikke om Elto er laget for det samme.

Jeg er overrasket over at den i den hele tatt har holdt i 12 år, så ofte den har vært i bruk.

Vi endte opp med å kjøpe ny maskin. Miele, med 8 kg trommel.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no