Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Bygge blomsterkasser av terrassebord

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-13, 23:07   #1
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 474
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Bygge blomsterkasser av terrassebord

Noen som har gjort dette og har lure tips å komme med?
Hva har jeg i bunnen? Må jeg stifte plast på innsida? Trykkimpregnerte terrasseplanker tåler vel ikke fuktig jord så særlig lenge, antar jeg?

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 01:19   #2
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bygge blomsterkasser av terrassebord

Tenk litt over hva slag materialer du bruker hvis du skal spise det som dyrkes i kassa. Jeg hadde ikke brukt impregnerte materialer i så fall, heller varmebehandlede. I bunnen kan du ha bord eller kryssfiner. Kassa kan du kle innvendig med plast. Jeg har også sett kaser med fiberduk innvendig

  Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 08:05   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bygge blomsterkasser av terrassebord

I kasser der vi ikke skal spise innholdet har vi takpapp på innsiden. Plantene overlever best i de krukkene som går helt ned til bakken, altså der det vi har laget hull i terrassen og bygget kassene nedi hullet. Da er det ikke noe problem med drenering heller.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 08:12   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge blomsterkasser av terrassebord

Vi har bygget slike.

Uten bunn, har spikret opp knasteplast innvendig på sidene, da får treverket luft fra innsiden også. Måtte ha noen støttestag på tvers innvendig pga lengde, så da ble det litt lapping med knasteplasten over stagene også. Brukte bare impregnerte materialer.

Sånn her, fås kjøpt i byggevare. Skjærer til med tapetkniv og spikrer fast i toppen.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 08:33   #5
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge blomsterkasser av terrassebord

Eller du kan kjøpe murerbøtter(svarte plastbøtter uten hank)som du få i ulike størrelser, bla på Biltema og Europris og bygge kasser som disse passer i.
Hvis du setter opp noen tverrstag i bunnen står bøtta ordentlig oppi og du kan sette hjul på kassen slik at den kan flyttes.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 08:44   #6
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bygge blomsterkasser av terrassebord

Det finnes mye fine tips på nettet. Her er en link som er ganske informativ, den viser bilder underveis så det er lett å følge. http://utihagen.com/trendyblomsterkasse/

Jeg eer ikke noen stor Gjør-det-selv type, men jeg ønsker jeg var det.

En av sidene jeg har merket av er Ana White. Hun har mange DIY prosjekter, på alt mulig du kan snekre selv. Søk for flower planter på siden hennes, så kommer det opp mange prosjekter. Som denne: http://ana-white.com/2012/04/plans/s...anters-finials

Ulempen er at du må regne om til cm, og så bruker hun noe verktøy som jeg ikke har funnet ut hva er: Kreg Jig. Jeg er ikke så interessert at jeg kjøper spesielt verktøy, jeg antar en kan bruke vinkelbeslag istedenfor. Men en kjempefin side å lete etter inspirasjon er det, kan anbefale http://ana-white.com/

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 10:06   #7
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bygge blomsterkasser av terrassebord

Denne er sikkert for liten, men kjempesøt. En slik ville de sikkert solgt for 100 kroner i en blomsterbutikk eller et hagesenter.
http://ana-white.com/2013/02/plans/1...anter-or-crate

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 22:35   #8
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 474
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Bygge blomsterkasser av terrassebord

Tuuusen takk for mange gode tips! Tenker å ha blomster oppi, det frodige urtebedet som jeg ser for meg i framtida plasseres annet sted
Tenkte å bruke trykkimpregnerte som vi har til terrassen, og vil gjerne at det holder "en del" år.
Skal studere disse sidene jeg fikk tips om - takktakk!

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-13, 08:53   #9
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bygge blomsterkasser av terrassebord

Hagegal har en del inspirasjon, men de fleste bildene viser bare ferdig kasse med planter i, så du må gjette dimensjoner og hvordan de er satt sammen. http://www.hagegal.no/hagefora/viewforum.php?f=3

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 22:52   #10
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 474
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Bygge blomsterkasser av terrassebord

Har fortsatt noen spørsmål til dere som kan noe om dette.
Tenker å ha bein på dem og ha dem stående oppå plattingen. Kan jeg bruke terrassebord i bunnen også? Skal ha duk (eller evt. plast med hull) inni.

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 23:12   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge blomsterkasser av terrassebord

Jada, det kan du. Ha litt avstand i mellom så vann kan renne ut.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no