Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Utstyr for å lage saft?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-13, 14:34   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Utstyr for å lage saft?

Nå har jeg rips, plommer, rabarbra, stikkelsbær, solbær på hytta og jeg har lyst til å lage saft og gele etterhvert.

Hva trenger jeg? Synes å huske at vi hadde noe slags stativ med et linklede da jeg var lita? Som man festet oppå kasserollen.

Hva trenger jeg og hvor får jeg kjøpt det?

Da jeg laget litt rabarbrasaft her i sommer brukte jeg bare et klede og vrei ut for å sile det, men det er ikke så effektivt og det går bare på små mengder om gangen.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-07-13, 15:19   #2
Svampe
Superduperaktiv
 
Svampe sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 519
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Sv: Utstyr for å lage saft?

Jeg bruker saftkoker.

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-13, 15:24   #3
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utstyr for å lage saft?

Hvis man skal lage litt mengder er det absolutt verdt det å kjøpe en saftkoker. Du finner dem ofte på bruktbutikker og finn.no, men de har også nye på butikker som glassmagasinet og jernia. Dette er ikke min blogg, men den forklarer prosessen ganske bra: http://velferd.wordpress.com/2011/10...lage-eplesaft/

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-13, 15:29   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utstyr for å lage saft?

Saftkoker her gså. Sånn stativ med klede har de forøvrig på jernia, men det er mer tidkrevende syns jeg. Og vi har brukt det kun til råsaft av blåbær tror jeg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-13, 18:53   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utstyr for å lage saft?

Stativ med klede brukte vi når vi laget gele når jeg var lita (når jeg gjorde det i fjor sa mamma at faktisk er melsikta like grei, og kjappere, så vi gikk for den, gitt...) til saft er det saftkoker om man har tenkt å lage mer enn bittelitt, tenker jeg...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-07-13, 19:20   #6
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utstyr for å lage saft?

Det største prosjektet er nok ripsgele. Har tenkt å lage ganske mye siden vi har såpass mye rips. Jeg aner egentlig ikke hva en saftkoker gjør så kanskje et sånt stativ hadde vært tingen da? Eller kan man lage gele i saftkokeren også?

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-07-13, 20:38   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utstyr for å lage saft?

Saftkoker er praktisk og du kan lage gelé av saften fra saftkokeren. Å holde på med klede er mer tidkrevende og sølete.
Det viktigste når du lager gelé er at bærene er litt mer umodne enn når du koker saft av dem slik at geléen stivner.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-13, 20:40   #8
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utstyr for å lage saft?

Takk for tips!

Da tenker jeg at kanskje må ønske meg en sånn saftkoker.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-07-13, 21:53   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utstyr for å lage saft?

Saftkoker funker til gelè, man skal jo koke saft først.
Jeg avbefaler forresten et sånn stativ til veldig pektinholdig frukt og bær.
Da jeg skulle sile i fjor var det like før jeg raserte kjøkkenet i frustrasjon til slutt. Det var så mye pektin i saften at den skulle aldri ha rent gjennom. Til slutt ga jeg opp og brukte dørslaget heller.
Nå er saftkoker innkjøpt her.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-13, 22:09   #10
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utstyr for å lage saft?

Jeg bruker saftkoker til saft som skal brukes til drikke og lages i store kvanta. Til gele eller når jeg har lite bræ bruker jeg gammelmåten med klede og stativ som jeg har arvet etter bestefar.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no