Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-11, 21:59   #1
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Mazungen vil gjerne vi skal lese denne. Vi begynte for en tid tilbake, men språket var litt vel gammeldags.

Ser utgaven vi har er fra 1978, mens Torstein Bugge Høverstad vel har en rimelig ny oversettelse.

Er det noen som har lest Høverstads oversettelse, er den mer lettlest en 70 tallsboken jeg selv elsket? Er det verd å kjøpe den når jeg har den gamle?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 21:59   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Nei, men jeg er interessert i å vite svaret, likevel.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 22:00   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Å! Den husker jeg fra barndommen. Den var så spennende. Jeg synes den var lettlest da jeg leste den som barn, men jeg husker ikke helt hvor gammel jeg var.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 22:05   #4
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Å! Den husker jeg fra barndommen. Den var så spennende. Jeg synes den var lettlest da jeg leste den som barn, men jeg husker ikke helt hvor gammel jeg var.

Jeg husker også den som lettlest (og jeg leste den nok i eldre utgave enn 78 utgaven jeg har her. Jeg syntes ikke den fungerte som høytlesning.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 22:28   #5
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Åh, dette kan jeg nesten alt om... Btdt. Den som er den gjeldende utgaven nå (TBHs) er ihvertfall helt ELENDIG til egenlesing; tjenestejentas "dialekt" er skrevet på et helt sinnsykt grautmål som gjør en liten nybegynnerleser helt totalt forvirret. Ikke er det ren lydskrift, ikke er det noen spesifikk dialekt... datteren min gav opp etter to tredjedeler og det er faktisk den eneste boken hun ikke har lest ferdig, til tross for at hun likte historien. (Hun var åtte.)

Jeg husker min egen utgave fra barneårene, og den var IKKE slik. Den utgaven var fra Bokklubbens Barn, og var oversatt av en Gerd ettellerannet mener jeg å huske da jeg Googlet. Jeg lette litt i nett-antikvariater, men gav opp.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 22:59   #6
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

...
Jeg husker min egen utgave fra barneårene, og den var IKKE slik. Den utgaven var fra Bokklubbens Barn, og var oversatt av en Gerd ettellerannet mener jeg å huske da jeg Googlet. Jeg lette litt i nett-antikvariater, men gav opp.

Det er den jeg har her. (Utrolig nok mannen sin). Gerd Hoff heter oversetteren.

Etter det du sa om TBHs utgave så dropper jeg den, jeg liker heller ikke grautmål.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 23:01   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Har dere sjekket bibliotekene?

Jeg leste også boken (men på svensk).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 23:03   #8
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Noen som vil linke til den "rette" i en eller annen bokklubb?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 23:05   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

En digresjon, men så dere tv-serien? Jeg husker ennå hun jenta som gikk og dro hånda langs en mur dekket av en hekk, og så plutselig var det et nøkkelhull der. Og så huset, det skumle huset hvor hun var overbevist om at det var noen som ropte. Jeg synes det var kjempeskummelt. Det finnes en nyere utgave av tv-serien også, men den vil jeg ikke se.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 23:07   #10
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Noen som vil linke til den "rette" i en eller annen bokklubb?

Vi har vel kommet fram til at det ikke er noen "rette" om TBHs versjon ikke er bra.

Bokklubben har TBH versjone og en som jeg er usikker på. De har Gerd Hoff versjonen som lydbok. Kanskje det var noe for oss.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 23:09   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Jeg leste Gerd Hoffs oversettelse for Frøkna da hun var syv, og jeg synes den har holdt seg overraskende bra. Frøkna elsket boken, og det var morsomt å lese den igjen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 23:26   #12
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Jeg elsker den! Den gikk som hørespill på NRK en gang på 80-tallet. Jeg har den fortsatt på kassett (!) - fantastisk flott serie!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 23:28   #13
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg elsker den! Den gikk som hørespill på NRK en gang på 80-tallet. Jeg har den fortsatt på kassett (!) - fantastisk flott serie!

SOLGT, bestiller lydboken nå.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 12:03   #14
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg leste Gerd Hoffs oversettelse for Frøkna da hun var syv, og jeg synes den har holdt seg overraskende bra. Frøkna elsket boken, og det var morsomt å lese den igjen.

Ja, den var det jeg prøvde å få tak i, men det gikk altså ikke.

Tips: Man får lastet den ned gratis på engelsk til iPad og iPhone hvis noen feks vil lese den høyt for ungene på engelsk.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 12:28   #15
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Missa: Vil du låne min utgave? Jeg vil gjerne ha den tilbake, altså, men låner gjerne bort.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 12:49   #16
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Min mor tok forøvrig kontakt med NRK og fikk kopi av serien på kassett i sin tid. Det var visst litt dyrt, men du så glad jeg ble - Det kan jo være at det er et alternativ fortsatt. (for hørespill er jo så mye bedre enn lydbok)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 13:16   #17
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den hemmelige hagen, ny oversettelse

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Min mor tok forøvrig kontakt med NRK og fikk kopi av serien på kassett i sin tid. Det var visst litt dyrt, men du så glad jeg ble - Det kan jo være at det er et alternativ fortsatt. (for hørespill er jo så mye bedre enn lydbok)

NRK-butikken har hørespillet.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no