Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kattekunnskap ønskes

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-12, 11:16   #41
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Så alle katter som lever i fjøs og låver i dette landet og får en skvett melk om morgenen pg aldri spesialfór blir egentlig mishandlet?

I alle fjøs jeg har vært i har fjøskatta fått melka fra prøvekoppen. Tror de tåler fersk og ubehandlet melk bedre enn butikkmelk.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 11:20   #42
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Man kan jo venne alle slags skapninger på det meste. Hvis man får melk hver dag så venner magen seg til det. (hvis man ikke har en kronisk intpleranse.)
På samme måte som vi kan venne kroppen vår på ting vi i utgangspunktet ikke takler særlig godt.

Det betyr jo ikke at det er best å gjøre det på den måten om man skal ha dyret i hus.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 11:21   #43
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Men vi skal en uke til syden i november. Holder det om naboen passer på å sette ut mat og vann hver dag?

Jeg ville ventet til etter ferien med å få en katt. Siden katten bør være inne den første tiden i nytt hjem er det flott å få den i den kalde årstiden. Da rekker den å bli husvarm hos dere, bli kastrert og restituert før det blir vår og naturlig at den begynner å gå ut.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 11:24   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Men vi skal en uke til syden i november. Holder det om naboen passer på å sette ut mat og vann hver dag?

Hø, skal katten BO ute en uke i november? Nei nå ble jeg overrasket. Jeg ville absolutt ventet med å skaffe meg katt til etter sydenturen da.
Stakkars. Evt. kan dere kanskje få noen til å bo hos dere den uka? Jeg bodde alltid hos min tante for å passe katten da de reiste på ferie, jeg var i sluttn av tenårene og det var helt fantastisk å få bo alene en uke og to. Luksus. Vi har svoger og svigerinne i nærheten som kan bo her eller i hvert fall komme innom noen timer til dagen om vi skal reise bort.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 26-08-12 kl 11:37.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 11:31   #45
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Jeg kan ikke katt, men jeg kan litt dyremat. Og det beste argumentet for å velge annet enn det som er i matbutikkene er faktisk plasseringen. Det står ofte/alltid sammen med eller nær vaskepulver og den slags.
Corn flakesen hadde sikkert vært god med et hint av Omo Color.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 11:35   #46
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Ang. kostnader er vårt regnskap slik for to katter:
Mat 350,- i måneden = 4200,- i året (kjøpt hos veterinær)
Vaksiner 800,- i året
Pensjonat 4500,- for to uker (som vi gjerne er borte på utenlandsferie, kortere turer over helg lar vi de være alene, vi har kattedør som leser chipen deres, samt vanningsmaskin)

Engangskostnader:
Bur (jeg kjøpte for en femtilapp på Fretex)
Klorestativ 200,-
Matskål+ vanningsmaskin 500,-
Sterilisering + kastrering og chipping 2500,- for begge (kampanjepris)
Kattedør 1500,-

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 11:36   #47
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Hvis man skal la en katt være mye ute på vinteren bør man ordne et sted der den kan gå inn og ha tilgang på kasse med teppe og ligge på litt oppi høyden, og en varmelampe hengende over.Varmelamper selger de f.eks hos Felleskjøpet og Bole.Bole har nettbutikk.
Vi har fått katter fra både Dyrebeskyttelsen og Omplasseringen for dyr, og begge hadde krav om at dyrene skal ha mulighet til å gå inn til varmen. Vi skrev også under på at kattene ikke skal ha rød fisk for det tåler de ikke, og de skulle ikke ha melk.
Den ene katten vår er en kasterert hannkatt, og han fikk mye trøbbel med urinveiene før vi begynte med spesialfor til kastererte hannkatter. Ifølge dyrlegen kom problemenee av at han fikk for mye salter i butikkforet. Det er ikke noe særlig dyrere å kjøpe for fra dyrlege og dyrebutikk, sekkene er ganske dyre men det er mye mat i dem så det varer lenge.
Vi betaler forøvrig ei nabojente for å passe kattene når vi reiser på ferie. Hun setter fram vann og mat til dem, og da kan de gå inn i et skur med varmelampe for å spise og sove. Ellers får de komme inn i huset når vi er hjemme.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 11:57   #48
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.010
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Da må vi vel utsette anskaffelse til etter syden.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 12:31   #49
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Katter skal ikke ha melk. De mangler enzymer i mage og tarm som kan bryte ned karbohydrater til næring de kan nyttegjøre seg av. Matrester egner seg heller ikke som kattemat, siden vi mennesker gjerne spiser korn og stivelsesprodukter som katter ikke kan fordøye. Kvalitetsfor fra dyrebutikk eller veterinær er et must. Eller FK-butikken, billig og bra for som var best i test for en tid tilbake siden. Kattemat i dagligvarebutikker innehlder gjerne mye fiber, som katter ikke trenger. Det blir mye bæsj av det, og maten har overhodet ingen næringsverdi.
Det er en myte at kastrerte katter ofter har problemer med urinveier enn hva ukastrerte katter har. Kastrerte katter er derimot mye høyere representert som besøkende hos veterinærer, og derfor kan det se ut som at kastratene oftere er plaget av nyresten enn de ukastrerte, som gjerne ikke har eiere som spanderer veterinærbesøk på dyrene sine. I tillegg har hannkatter lengre og smalere urinrør enn hunnkatter, og har vanskeligere for å kvitte seg med små krystaller i urinen. Derfor er det viktig å ikke gi kattene matrester, eller kattemat på boks som ofte inneholder salter som danner nyresten.
Katter kan kastreres fra de er 12 uker gamle. Veterinærer som ikke utfører inngrep på kattunger, er ikke oppdaterte, og jeg ville sterkt vurdert en smådyrspesialist.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 12:51   #50
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Hvis katter ikke kan ha melk eller karbohydratrik mat og tåler dårlig kulde. Hvordan har de overlevd i Norge i 1000 år?
Jeg overraskes litt over hvor sarte disse dyrene er.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 13:22   #51
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis katter ikke kan ha melk eller karbohydratrik mat og tåler dårlig kulde. Hvordan har de overlevd i Norge i 1000 år?
Jeg overraskes litt over hvor sarte disse dyrene er.

Det er forskjell på katt og katt. De dør ikke av melk, men de blir generelt litt dårlig i magen av det. De tåler fløte bedre enn skummetmelk. Men det er helt unødvendig å gi dem melk selv om de synes det smaker godt. Når det gjelder for er det jo litt som med oss mennesker, det finnes bra for og det finnes dårligere for som det er fullt mulig å overleve på. Og det finnes for som er nødvendig hvis man er syk, men ikke ellers. Og så finnes det reklame som overbeviser oss om at dyrt er bra, noe som ikke nødvendigvis stemmer viser det seg hver gang noen tester hva som faktisk er oppi det foret.

Når det gjelder kulde kommer det an på hva slags katt man har. Min katt tåler kulde dårlig. Hun er en burmeser, har ikke underpels og er ikke laget for norske forhold sånn egentlig. Nå finnes de ikke i vill tilstand, men det nærmeste man kommer er katter som lever i tropiske strøk. Hun går ikke ut frivillig i minusgrader. Hun ville dø uten å kunne komme inn om vinteren. Har man en stor bamse av en skogkatt fortoner dette seg ganske annerledes, de er laget for å kunne håndtere norsk klima.

Den viktigste grunnen til at man ikke forlater en katt ute for å dra til syden er dog ikke kulden, men at man har lært opp katter til å bli ganske hjelpeløse. En katt som er vant til å få kos, stell, mat og husrom skjønner jo ingenting hvis familien plutselig stenger døra og drar 2 uker til syden, det er rett og slett ikke spesielt pent gjort mot dyret. En katt som er vant til å være inne er ikke mer rustet til å bli satt på trappa uten folk og tilgang på husrom enn en hund er. En katt som lever på en gård med tilgang på fjøs og som er vant til frihet og delvis løsgjengeri blir noe annet, den har på et vis et større nettverk enn en bykatt i en leilighet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 13:24   #52
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis katter ikke kan ha melk eller karbohydratrik mat og tåler dårlig kulde. Hvordan har de overlevd i Norge i 1000 år?
Jeg overraskes litt over hvor sarte disse dyrene er.

En katt som blir tatt godt vare på lever i mange, mange år. Gjennomsnittlig forventet levetid for en huskatt er rundt 15 år. Slik har det ikke alltid vært. Katter formerer seg raskt, og selv om en gårdskatt for 100 år siden kanskje ikke ble mer enn 2-3-4 år, rakk den gjerne å sette en mengde avkom til verden. Slik har katter overlevd i 1000 år i Norge. Trodde det var allmenkunnskap at kjennskap til kosthold og moderne medisin har ført til økt levealder hos samtlige domestiserte arter. Mennesker inkludert.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 13:54   #53
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Jeg ønsker meg katt
Pokkers allergidritt.

  Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 14:13   #54
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Det er mange som ikke burde ha katter ja, og det er en feilaktig oppfatning av at katter er "enkle", altså et dyr man skaffer seg fordi man ikke kunne tenke seg å ha et dyr som krever noe, dvs hund. Men så enkle er de ikke hvis man skal behandle dem ordentlig. Huskatter er ikke laget for å greie seg selv.

Jeg tror dog også det er noe overdrevet matpropaganda spesielt på nett hvor dyr og ideell ernæring fremholdes som det eneste som duger, ikke helt ulikt det man finner mhp ernæring av barn på foreldreforum. Dette med melk er imidlertid velkjent, katter har laktoseintoleranse. Det er jo ikke noe verre for dem enn for mennesker med laktoseintoleranse, men det er jo helt unødvendig å gi dem melk når man vet at det er sånn. Og så har de en tarmkanal som er laget for å fordøye mest proteiner, sånn er det bare. Det betyr ikke at man tar livet av dem med annen ernæring, men skal man erstatte kostholdet de er laget for å ha fra naturens side blir det noe proteinholdig.

Jeg leser en viss sarkasme inn i innleggene dine, fnatten, og jeg skjønner hvorfor, men det er litt på linje med "da jeg var liten satt vi løst i baksetet og det gikk da bra med oss", jeg synes katter også fortjener å bli betraktet som dyr man skal behandle best mulig når man først har valgt å ha dem i fangenskap og ikke som dyr man har for barnas skyld når man egentlig ikke gidder, for katter greier seg selv. Det gjør de nemlig ofte ikke, de får unger som ikke burde ha blitt til og de blir påkjørt, de rømmer og blir halvville. Og jeg er helt enig med deg i at man på et eller annet vis burde kreve mer av katteeiere. Katter burde koste noe og det burde være en selvfølge at man følger opp vaksiner etc. Hvis det hadde vært et krav tror jeg det hadde blitt færre katter og mindre plagsomme katter i nabolaget også.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 14:29   #55
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Ja de kan sikkert overleve på både melk, rød fisk og butikkfor- men når man vet at katter generelt ikke tåler det så godt er det jo en smal sak å gi dem noe annet.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 15:38   #56
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.010
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Vi burde vel egentlig ha fisk istedet. Ikke fordi vi ikke ville gi katten et godt liv, for får vi katt følges den opp. Men det er mer snakk om at jeg ikke ønsker å binde meg til en katt de neste tyve årene..

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 15:43   #57
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Er det noen her som kan dokumentere at butikkför er dårligere enn veterinærför?
Og ikke minst at det er farlig for kastrerte katter?
Jeg har nemlig hørt disse påstandene i mange, mange år, men aldri fått dem dokumenter...

:har to katter som får spesialför, så nei, jeg føler meg ikke truffet:

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 16:07   #58
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Er det noen her som kan dokumentere at butikkför er dårligere enn veterinærför?
Og ikke minst at det er farlig for kastrerte katter?
Jeg har nemlig hørt disse påstandene i mange, mange år, men aldri fått dem dokumenter...

:har to katter som får spesialför, så nei, jeg føler meg ikke truffet:

Vår katt ble i allfall veldig syk i urinveiene to ganger, og dyrlegen sa at han ville holde seg frisk hvis jeg byttet for til noe som var for kastererte katter. Han prøvde ikke å få meg til å kjøpe fra dem, jeg kjøpte hos en forhandler jeg kjenner og katten har holdt seg frisk den.
Vanlig butikkfor har jeg prøvd i perioder både til hunder og katter når jeg har hatt lang vei til forhandler, og de blir dårlige i magen av det i tillegg til at de får veldig mye avføring.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 16:38   #59
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Vår katt ble i allfall veldig syk i urinveiene to ganger, og dyrlegen sa at han ville holde seg frisk hvis jeg byttet for til noe som var for kastererte katter.

Det sier seg vel egentlig selv, at en kastrert katt skal ha för som er laget for kastrerte katter?

Også var det dokumentasjon, "ikke mine katter ble" jeg var ute etter.
Dersom dette föret er så falig, så burde det ikke være spesielt vanskelig å dokumentere det

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 16:41   #60
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattekunnskap ønskes

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det sier seg vel egentlig selv, at en kastrert katt skal ha för som er laget for kastrerte katter?

Også var det dokumentasjon, "ikke mine katter ble" jeg var ute etter.
Dersom dette föret er så falig, så burde det ikke være spesielt vanskelig å dokumentere det

Joda, hvis man hadde hørt noe om det før så.
Jeg kan ikke huske å ha lest dokumentasjon om butikkfor nei, men har i allefall fått samme råd av både Dyrebeskyttelsen, Omplasseringen for dyr og hos dyrlegene. Jeg kjenner mange med katt og hund som ikke kan fore med butikkfor pga dårlig mage. Kanskje man må google litt å se om man finner noe

Er vel som å bare spise Toro kanskje. Går nok bra for mange det også.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no