Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan "alle" ha politiske verv?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-23, 18:35   #1
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan "alle" ha politiske verv?

Ein slags spin-off til Erna-diskusjonen og ymse anna. Både i tråden her og i samfunnsdebatten generelt blir det stadig sagt at viss ikkje poltikarar kan eige aksjer, utelukker det mange frå å ha politiske verv.

Dei siste månadane har eg vore meir engasjert i lokalpolitikk enn tidlegare i livet mitt, fordi det har vore ein nær sak som har engasjert meg. Ved eit tilfelle blei eg og nokre fleire einskildpersonar kalla inn til ei høyring i Oslo rådhus. På veg heim fortalde ein av dei eg var saman med at hen hadde vore nødt til å søke om ein feriedag frå arbeidsgiver (helsevesenet) for å møte opp på dette.

Eg har tenkt mykje på dette, for dei fleste med politiske verv starter jo i lokalpolitikken. Det er eit fåtal som er fulltidspolitikarar. Og viss folk som jobber i bestemde (lågtlønna og lite fleksible) bransjer, ikkje har moglegheit til å klatre opp på første trappetrinnet er det - i mine auge - eit demokratisk problem. Det gjer jo at heile yrkesgrupper er ekskludert frå å delta i politikken. I forlenginga av dette, tenker eg at det neppe bare gjeld folk i helsesektoren, men òg pendlarar og andre med vaktarbeid og rigide arbeidstidsavtaler.

Det verkar som om det er ei allmenn oppfatning i samfunnet generelt at "ein ikkje skal ekskludere aksjespekulantar frå å drive med politikk".

Det er allereie eit "klasseskilje" mellom dei som har fleksibel arbeidstid og dei som ikkje har det, med tanke på kor høg terskelen er for å engasjere seg politisk.

Her i Oslo er det òg i ferd med å vekse fram eit markant skilje i valdeltakinga.

Sitat:

Aller høyest var valgdeltakelsen i Vestre Aker. Der stemte 77,5 prosent.

I to bydeler stemte under halvparten: Alna og Stovner. Grorud bikka så vidt over, med 50,9 prosent.

Det er samsvar mellom bustadprisar og sosioøkonomiske forhold og høg valdeltaking.

Det er allereie mange yrkesgrupper som er ekskludert frå politisk arbeid, fordi den private kostnaden er så stor, når dei ikkje kan flekse eller kjøpe seg fri for å delta.

Etter den samtalen i vår, har eg som sagt tenkt ganske mykje på dei gruppene som blir ekskludert frå å delta politisk, dermed får eg ganske stram avsmak av argumentet "Men kva med dei stakkarane som eig aksjer ..."

Kor eg vil med dette? Eg vil diskutere om vi har eit demokrati der alle kan delta og om det eigentleg er så ille å stille strengare krav til dei som skal styre?

Eg synes debatten som å "ekskludere folk" frå politiske verv på grunn av eigendom er heilt feil ende å begynne i - ein burde begynt med å snakke om korleis ein kan inkludere folk, til tross for vakt-, turnus- og pendlerarbeid.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 18:43   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Det har tidligere (vet ikke hvordan det er nå) vært et "problem" at de fleste kommunepolitikere var (er?) offentlig ansatte. Fordi de har krav på (lønnet?) fri til å skjøtte sine verv i kommunestyret etc.
Jeg vet ikke hvordan det er nå, om det kom noen ordninger dengang som gjorde det bedre for privat ansatte å ta verv.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 20:33   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Jeg trodde faktisk at man fikk en viss kompensasjon for lønnstap om man måtte ta fri for å møte som folkevalgt ?også i lokalpolitikken.
.sånn burde det være. At man ikke må være kommunalt ansatt eller såpass bra privst ansatt at en kan flekse det dom trengs. Møtene her virker å mye være på kvelden (de som streames i alle fall)men folk som jobber turnus har jo ikke alltid fri på kvelden heller. (Og de er sånn sett kommunalt ansatt mange av dem, i helsevesenet f.eke)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 20:36   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Her er et innlegg om at lærere ikke kan delta i politiske debatter som omhandler skolen, fordi de ikke får fri med lønn. Skolelederne trenger ikke fri, for dem er det "en del av jobben".

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 20:48   #5
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Så vidt jeg har fått med meg så gis det møtegodtgjørelse i de fleste kommuner. Vanligvis skal det kompensere for tapt lønnsinntekt og tiden man bruker på å forberede seg. Uansett når møtene er så vil det være noen som har problem med å kunne ta permisjon/fri fra jobb.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 21:35   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Jeg trodde du tenkte på serien Aftenposten har hatt om listekandidater med varierende grad av alvorlig dommer.

Men tilrettelegging ifht arbeid bør være en rettighet på linje med sykepenger.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 21:52   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

At det sutres over at man ikke kan handle aksjer når man er i en eller annen posisjon, syns jeg er så utrolig dust! Det er mange, mange roller som ikke er forenlig med aksjehandel. Samboere til helt vanlige jobber i selskaper innen rådgiving og finans. Mange journalister. Mange andre også. Det er helt vanlig!

Oljefondsjefen måtte kvitte seg med alt, før han kunne få jobben.

Jeg kjenner folk som har store karrierebegrensninger fordi de eier en del av et familieselskap de ikke kan kvitte seg med på fornuftig vis. Det dealer de bare med, uten å sutre.


Og så kjenner jeg ikke godt nok til hva slags rettigheter man har til fri til politisk arbeid. Jeg husker fra oppveksten at de som drev med politikk stort sett var lærere, kommuneansatte og bønder. (Det siste stort sett i kombinasjon med en av de to første. Skrinne gårdsbruk der jeg kommer fra. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 22:09   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

At det sutres over at man ikke kan handle aksjer når man er i en eller annen posisjon, syns jeg er så utrolig dust!

Det er jo også morsomt at det var særs lite sympati å spore da Jonas Gahr Støre måtte plassere alle sine penger i banken. Han fikk masse tyn for å ha penger i aksjefond. Han som pushet mest på dette er samme fyren som nå er kommunikasjonssjefen til Erna Solberg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 22:20   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Det finnes yrkesgrupper som ikke kan stille til valg.
Som sagt i en annen tråd; journalister skal være uavhengig, så hvis de har hatt et politisk liv før så melder de seg ut av partiet sitt når de blir ansatt i media.

Annet eksempel: Ansatte i Sametinget kan ikke stille på lister til sametingsvalg (står i en forskrift).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 22:29   #10
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Jeg har sittet i kommunestyret i to perioder. Ikke bare offentlige ansatte nei. Du får for tapt arbeidsfortjeneste, men ikke for forberedelse. Får litt møtegodtgjørelse, men det er jaggu bare symbolsk. Det er kombinasjonen som er tung. Ikke noe problem å få fri og man taper ikke på det, men ingen gjør jo jobben min når jeg er borte så det baller på seg.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 22:39   #11
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

At det sutres over at man ikke kan handle aksjer når man er i en eller annen posisjon, syns jeg er så utrolig dust! Det er mange, mange roller som ikke er forenlig med aksjehandel. Samboere til helt vanlige jobber i selskaper innen rådgiving og finans. Mange journalister. Mange andre også. Det er helt vanlig!

Oljefondsjefen måtte kvitte seg med alt, før han kunne få jobben.

Jeg kjenner folk som har store karrierebegrensninger fordi de eier en del av et familieselskap de ikke kan kvitte seg med på fornuftig vis. Det dealer de bare med, uten å sutre.


Og så kjenner jeg ikke godt nok til hva slags rettigheter man har til fri til politisk arbeid. Jeg husker fra oppveksten at de som drev med politikk stort sett var lærere, kommuneansatte og bønder. (Det siste stort sett i kombinasjon med en av de to første. Skrinne gårdsbruk der jeg kommer fra. )

Amen.

Og det har vel vært diskuter om det er et problem at meddommere ofte (i alle fall før) var offentlige ansatte, fordi andre ikke uten videre kan ta fri fra jobben (ok, det høres ut som om jeg mener at de ikke vil bli savnet om de var vekke, det var IKKE det jeg mente altså. ).

Det er mange roller man må ofre noe for å ha. Jeg klarer ikke å synes synd på politikere om de ikke får eie aksjer (eller må fryse porteføljen fullstendig mens de er i rollen). Aksjer er ikke en menneskerett.

Og all ære til de som orker å ta på seg rollen.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-23, 09:08   #12
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Slik eg har forstått det - på bydelsplan, som jo er der ein må starte - er det leiar og nestleiar som får kompensasjon i form av frikjøp frå arbeidstid. Vanlege representanter får eit møtehonorar, men det dekker ikkje inn kostnadene av ein fridag.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-23, 09:22   #13
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

I min kommune er så å si alle møter på kveldstid, men f.eks. folkevalgtopplæring går på dagtid to dager i høst. Enkelte møter i forbindelse med budsjettbehandlingen er også så lange at det ikke lar seg gjøre å jobbe full dag samme dag.

Hvis man har møter i "sin ordinære arbeidstid", får man dekket tapt arbeidsfortjeneste, men bare inntil kr 1500 pr dag (1000 hvis det ikke er bekreftet fra arbeidsgiver). Dette kommer i tillegg til møtegodtgjørelse, som jeg mener er på ca 1600 kr før skatt.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-23, 09:26   #14
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Det med mulighet til å delta i politikken (være meddommer eller whatever) handler jo ikke bare om kronene man kompenseres men også om fravær er mulig på annet vis. Jeg kunne ikke påtatt meg noe som førte til stort fravær, selv om de tvile kompensert lønnsmessig, fordi det ikke er noen andre som kan gjøre min jobb. Så pengene alene er ikke alltid greia. Jeg tror ikke jeg er noe unik der.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-23, 10:31   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Man må jo rent faktisk HA tid til å ha et verv, for å ha det. Det sier vel i grunnen seg selv.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-23, 10:48   #16
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Det har vært en gammeldags ting med kommunestyremøter som drar ut til langt på kveld, hvem har tid til det?
Møter på kveldstid kan gjøre at småbarnsforeldre, evt enslige foreldre, ikke kan delta i kommunepolitikken fordi da trengs det barnevakt. Det er også fordyrende for administrasjonen, siden de må ha overtidsbetalt for å være på jobb under møtene.

Noen kommuner jeg kjenner til har kommunestyremøter på dagtid, når barn er i skole og barnehage.
Jeg ser at min kommune kjører strikt på tidsplan. Er møtet berammet til å vare til kl 19 så slutter det klokka 19 og da utsettes evt ubehandlede saker til neste kommunestyremøte.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-23, 10:52   #17
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Man må jo rent faktisk HA tid til å ha et verv, for å ha det. Det sier vel i grunnen seg selv.



Mente ikke tid-tid, mer anledning. Anledning til å ta seg tid. Men ja. Tid OG anledning. Og det er vel kanskje et lite demokratisk problem/dømmes av likemenn problem om man ender opp med å rekruttere fra en kun visse deler av samfunnet.

Ikke for det. Mitt inntrykk mht politikere er jo at folk som brenner heftig for politikken tar seg tid. Jeg kjenner til tilfeller der jeg tenker at vedkommende har en partner som må være forståelsesfull beyond det meste (men hvem vet, hen sitter kanakje hjemme og trader aksjer. :fjaser: ).

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-23, 11:35   #18
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det finnes yrkesgrupper som ikke kan stille til valg.
Som sagt i en annen tråd; journalister skal være uavhengig, så hvis de har hatt et politisk liv før så melder de seg ut av partiet sitt når de blir ansatt i media.

Jeg synes det er litt rart fordi dette mennesket mest sannsynlig vil ha den samme politiske meningen, også etter å ha meldt seg ut. Jeg synes at det mest ryddige her ville vært at de kunne forblitt medlem av det politiske partiet, men at det alltid ble opplyst om medlemsskapet når journalisten skrev noe politisk/relevant for medlemsskapet. Det synes jeg hadde vært mer transparent enn sånn det gjøres i dag.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-23, 12:10   #19
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det har vært en gammeldags ting med kommunestyremøter som drar ut til langt på kveld, hvem har tid til det?
Møter på kveldstid kan gjøre at småbarnsforeldre, evt enslige foreldre, ikke kan delta i kommunepolitikken fordi da trengs det barnevakt. Det er også fordyrende for administrasjonen, siden de må ha overtidsbetalt for å være på jobb under møtene.

Noen kommuner jeg kjenner til har kommunestyremøter på dagtid, når barn er i skole og barnehage.
Jeg ser at min kommune kjører strikt på tidsplan. Er møtet berammet til å vare til kl 19 så slutter det klokka 19 og da utsettes evt ubehandlede saker til neste kommunestyremøte.

Hos oss får man dekket inntil 500,- til barnevakt. Det blir kostnader ved å ha møter på dagtid også, fordi flere skal ha dekket tapt arbeidsfortjeneste.

En annen sak med å ha møter på kveldstid, er at det jo går utover konsentrasjonen når man har vært på jobb hele dagen og så skal følge med på til dels kompliserte saker på kvelden.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-23, 17:43   #20
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alle" ha politiske verv?

I min kommune har vi heldigvis alle møter på dagtid, og vi får både dekket tapt arbeidsfortjeneste og møtehonorarer. Ordfører og andre med høye verv er frikjøpt i ulike stillingsprosenter og får dermed også pensjonspoeng i den prosenten. Men selv om de politiske møtene er på dagtid, så må en jo bruke fritid på forberedelser, gruppemøter og partimøter som foregår på kveldstid. Så det tar tid. Men det er jo også givende, selv om en noen gang lurer på om det er verdt det når det stormer.

Lokalt så er det jo også ofte habilitetsvurderinger. Jo mindre kommune, jo oftere er det jo at noen en er i familie med eller har et nært forhold til er part, og da blir habiliteten vurdert. Så lenge en er ryddig her, og ber om at en vurderer habiliteten, så går det jo som regel bra. Det finnes jo lover her, og vi konsulterer ofte juristene men det er organet selv som vurderer om en representant er habil eller ikke. En kan risikere at en sak kan bli gjort om dersom vuderingen ikke har vært riktig. Men det er ikke DU som har bedt om å få habiliteten vurdert som da han ansvaret, men organet som har vurdert det. Derfor er det viktig å huske å få en vurdering. Vi har ofte oppe slike saker, og vi hjelper hverandre på å huske på det og siden det ofte er oppe, så blir vi flinkere til å stille spørsmålet. Men det kan selvsagt noen ganger glippe.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no