Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-19, 07:45   #181
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.549
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg er enig i dette, så fremst konfirmanten syns alkohol er greit, og jeg selv hadde ønsket å servere det. Men jeg syns at dersom konfirmanten sier nei til alkohol så bør man respektere det. Jeg tenker at konfirmanten er like mye i sentrum om det er med eller uten alkohol, det er ikke det som avgjør akkurat det.

Ja, at konfirmanten ikke ønsker det blir jo et helt annet argument. Det har jeg ingen problemer med å forstå, og det vil være helt avgjørende her også. Det var innlegget til Simone jeg undret meg over, og flere andre har skrevet noe av det samme. At de ikke vil tilby de andre gjestene noe konfirmanten ikke kan drikke, fordi konfirmanten skal være i sentrum.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 07:48   #182
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.459
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Enig med My.

Dere som spør konfirmanten: Jeg lurer på hvordan dere gjør dette. For meg er det stor forskjell mellom å få spørsmålet: "Skal vi ha alkohol i konfirmasjonen din?" vs. "Synes du at vi skal vi tilby et glass vin til gjestene til maten dersom de ønsker det?" Men mulig det bare er jeg som fortsatt ikke skjønner at man skal omtale vin og øl med en ingrediens som i større mengder kan føre til at man blir beruset.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 07:57   #183
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men om konfirmanten er laktoseintolerant, velger man å ikke ha en eneste kremkake, selv om man f.eks vet at det er favoritten til mange av gjestene? Eller dropper eggerøre til koldtbordet om konfirmanten ikke kan spise egg?

Jeg valgte faktisk å ikke ha noe som helst med nøtter eller mandler i på kakebordet til konfirmanten med nøtteallergi. Han har hele sitt liv stadig vært i situasjoner der han må unngå å spise ting, og har et mindre utvalg kaker og sjokolade osv enn andre å velge i. Så på hans dag ville jeg at han skulle kunne velge fritt på kakebordet. Om så favoritten til noen i slekta skulle være marsipankake eller kransekake, så regner jeg med at de fant noe annet de likte akkurat denne dagen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 08:17   #184
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.501
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg valgte faktisk å ikke ha noe som helst med nøtter eller mandler i på kakebordet til konfirmanten med nøtteallergi. Han har hele sitt liv stadig vært i situasjoner der han må unngå å spise ting, og har et mindre utvalg kaker og sjokolade osv enn andre å velge i. Så på hans dag ville jeg at han skulle kunne velge fritt på kakebordet. Om så favoritten til noen i slekta skulle være marsipankake eller kransekake, så regner jeg med at de fant noe annet de likte akkurat denne dagen.

Jeg synes dette er et viktig poeng. Konfirmantene bør være med å definere sin egen dag, men klart det blir en avveining mellom gjester, de som arrangerer (ikke minst med tanke på penger) og konfirmanten selv. Det blir litt "something old, something new, something borrowd and something blue".

Men det som jeg i alle fall må si ang. vin og mat. Ja, god vin kan høyne et godt måltid. Men det er det mye alkoholfri drikke som kan også, og maten i de fleste konfirmasjoner er god, men ikke av det slaget som "krever" alkohol synes jeg.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 08:19   #185
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.544
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg har fortsatt problemer med å forstå hvordan noe enkelte i selskapet drikker til maten kan påvirke hvor mye oppmerksomhet det er rundt konfirmanten. Oppstår det et eget fellesskap mellom de som drikker alkoholholdige drikker, som konfirmanten ikke er en del av? Blir det alkoholen som blir i fokus? Jeg skjønner de fleste andre argumenter, men akkurat dette der det litt vanskelig for meg å se.

Det vil jo være masse å velge mellom, og konfirmanten vil uansett ikke ha mulighet, kapasitet eller lyst til å smake på alt. Det er jo ikke det som avgjør om konfirmanten er i fokus håper jeg.

Svaret er ja. Det er jo å banne i kirka, for ingen drikker så mye at det merkes og de drikker jo bare fordi det er den eneste drikken som yter maten rettferdighet og fordi det smaker best. At en enkelt drikkevare som «alle» mener er heeeelt uviktig kan få en så enorm plass. Bare se på diskusjonen her.

Det er et rusmiddel. Som tilfeldigvis er lovlig. Er det helt grei skuring å servere potbrownies i dåp også, i de landene som tillater det?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 08:21   #186
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.544
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men om konfirmanten er laktoseintolerant, velger man å ikke ha en eneste kremkake, selv om man f.eks vet at det er favoritten til mange av gjestene? Eller dropper eggerøre til koldtbordet om konfirmanten ikke kan spise egg?

Mitt svar på det er selvfølgelig.
Det er konfirmanten som er i sentrum, hos oss hadde det vært en selvfølge ja.
Ingen tar skade av å spise et laktosefritt måltid. Jeg forventer ikke å få kjøttretter i en vegansk konfirmasjon nei.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 08:41   #187
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg valgte faktisk å ikke ha noe som helst med nøtter eller mandler i på kakebordet til konfirmanten med nøtteallergi. Han har hele sitt liv stadig vært i situasjoner der han må unngå å spise ting, og har et mindre utvalg kaker og sjokolade osv enn andre å velge i. Så på hans dag ville jeg at han skulle kunne velge fritt på kakebordet. Om så favoritten til noen i slekta skulle være marsipankake eller kransekake, så regner jeg med at de fant noe annet de likte akkurat denne dagen.

Nøtteallergi er gjerne litt mer akutt enn laktoseintoleranse, så den forstår jeg. Samtidig så syns jeg ikke at konfirmanten under alle omstendigheter skal få velge hele menyen. Som vertskap har man også ansvar for gjestene sine.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Mitt svar på det er selvfølgelig.
Det er konfirmanten som er i sentrum, hos oss hadde det vært en selvfølge ja.
Ingen tar skade av å spise et laktosefritt måltid. Jeg forventer ikke å få kjøttretter i en vegansk konfirmasjon nei.

Men om konfirmanten vil at alle hovedretter skal være kjøtt sånn at vegetarianergjestene bare kan spise poteter? Eller konfirmanten vil ha pulled Pork og onkel er muslim? Du kan virkelig ikke tenke deg en eneste grunn til at konfirmanten ikke skal kunne/ønske å forsyne seg av absolutt alt på menyen selv om greide å skyte ned eksempelet mitt?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 08:44   #188
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.608
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Jeg hadde også hatt kun melkefri mat om sønnen fremdeles ikke tålte melk og han skulle konfirmeres. Å alltid måtte avstå fra det som serveres eller ha egen, spesiell mat, er så kjipt. Den opplevelsen skal han slippe den dagen. Også finnes det gode kremerstatninger som er melkefri, så det er null problem.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 08:55   #189
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Vel, som laktoseintolerant finner jeg det totalt uproblematisk å ha én kremkake på bordet. Og såpass raushet prøver jeg å videreføre til barnet mitt. Som ikke har fått lov til å kun servere stekt ris og gyoza i konfirmasjonen sin, fordi det ikke hadde vært så stas for gjestene som samlet ikke tåler egg, laktose, gluten, soya, sjokolade og er veggiser, muslimer og kresne. Tror han føler at han er i sentrum for det, gitt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 09:01   #190
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.933
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Dette begynner jo bare å bli tullete. Vi hadde konfirmasjon med 50 personer. Ja, det sto ting på bordet som konfirmanten ikke likte, fordi andre likte det. Det var masse der hun likte også.

Vi har vært i en konfirmasjon der det nesten utelukkende ble servert sushi og annen sjømat. Sikkert noe konfirmanten likte. Jeg hadde det strålende, men syntes litt synd på småbarnsfamiliene som skulle prøve å finne noe som deres barn likte.

Jeg ser argumentet med at barn som alltid har måttet holde seg til en ting på bordet skal slippe å ha et kakebord der de bare kan spise halvparten. Og hadde jeg en nøtteallergiker så hadde jeg gjort det samme. Men det er noe annet enn at konfirmanten skal like alt som blir servert.

Uansett så synes jeg at det er rart at det trenger å bli så harde fronter på dette? Det er et spørsmål om tradisjon og vaner og jeg tror at alle de konfirmantene vi snakker om her får en strålende dag der de er midtpunktet blant familie og venner, enten det er hvitvin eller mozell i de glassene de skåler med. Jeg har i hvert fall hatt den opplevelsen i alle konfirmasjoner jeg har vært i.


Sist redigert av Blå : 14-05-19 kl 09:09.
Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 09:01   #191
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.362
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Jeg har 2 laktoseintolerante barn. Det var masse kaker de kunne ha - Mange av dem selvvalgte. Jeg er helt sikker på at de ikke ble traumatisert av at det også sto en marsipankake og en ostekake på bordet.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 09:04   #192
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.549
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Svaret er ja. Det er jo å banne i kirka, for ingen drikker så mye at det merkes og de drikker jo bare fordi det er den eneste drikken som yter maten rettferdighet og fordi det smaker best. At en enkelt drikkevare som «alle» mener er heeeelt uviktig kan få en så enorm plass. Bare se på diskusjonen her.

Det er et rusmiddel. Som tilfeldigvis er lovlig. Er det helt grei skuring å servere potbrownies i dåp også, i de landene som tillater det?

Nå har jeg bare vært i en konfirmasjon hvor alkoholholdig drikke var tilgjengelig, men jeg må innrømme at jeg ikke la merke til om noen benyttet seg av muligheten, og kan ikke engang huske hva jeg selv drakk til maten. Det var ikke noe tema i det hele tatt egentlig, ut over at det ble opplyst i starten om at de som ønsket øl eller vin måtte bestille det selv, samtidig som det ble gitt andre praktiske opplysninger (det var på et serveringssted). Ellers var det ikke et tema som det ble fokusert på i noen grad, det var jo konfirmanten alle var opptatt av. Men det kommer vel an på hva slags forhold folk har til alkohol. I noen miljø vil det kanskje få mye større fokus, men der kjenner man jo sin egen familie best.

At alkohol får mye fokus i en diskusjonstråd om alkohol er kanskje ikke veldig rart.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 09:18   #193
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.608
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vel, som laktoseintolerant finner jeg det totalt uproblematisk å ha én kremkake på bordet.

Men kremkake kan jo veldig lett lages både melke og soyafritt.

Å kun servere en type mat fordi det er det man liker best er noe veldig annet enn å kun servere mat konfirmanten tåler. Også er man ulike, for sønnen min var det veldig kjipt da han ikke tålte melk, men det kan jo hende det hadde blitt lettere for ham etterhvert og derfor ikke noe vi trengte å tenke på.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 09:34   #194
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men kremkake kan jo veldig lett lages både melke og soyafritt.

Og glutenfritt? Og eggefritt? Og nei, som laktoseintolerant kan jeg fortelle deg at melkefri krem på ingen måte smaker i nærheten av vanlig krem. Jeg liker ingen av delene, uten at det hindrer meg i å godta at andre liker det. Både sønnen min og jeg greier oss fint med bare sjokoladekake, men jeg vet at gjestene syns det er litt stusslig,og skal dermed servere rullekake (som verken jeg eller konfirmanten spiser), ostekake (som konformanten ikke spiser), kransekake (som konfirmanten ikke spiser) og en hel del annet han ikke er så glad i. Men SELVSAGT skal jeg servere to kjempegode sjokoladekaker som han elsker, stekt ris, som han elsker, gyoza, som han elsker, og en rekke andre ting han liker. Han syns det er storveis og plages ikke av at det står eggerøre på bordet som et alternativ til dem som heller vil ha det enn kokte egg, eller en kake eller to han ikke er interessert i.


Laktosefritt var bare et eksempel. Poenget var at nei, jeg er ikke enig i premisset om at konfirmanten ikke er i sentrum om vedkommende ikke får ha fullstendig råderett over menyen og kan og vil innta alt som blir servert.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 09:39   #195
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.608
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Jeg er heller ikke enig i at konfirmanten ikke er i sentrum om han ikke kan eller vil spise alt som serveres. Jeg ville likevel sørget for at han kan spise alt som serveres, fordi det ville vært et sjeldent, kjærkomment avbrekk.

(Mannen min har en veldig lang liste over ting han ikke tåler (blant annet laktose), og det er vanskelig for ham, mye fordi dette har kommet i voksen alder slik at mye av det han ikke tåler er ting han likte veldig godt før. Jeg er sikkert preget av det.)

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 09:42   #196
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Da er det greit å vite at det ikke er slik for alle. Jeg fant også ut at jeg ikke tåler laktose i voksen alder og har null problem med det, selv om jeg som regel brekker meg av alternativene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 09:43   #197
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.549
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Jeg tenker at mye av det å invitere til selskap handler om å få gjestene til å føle seg vel, ikke bare den som skal feires. Om det da tilbys noe ekstra til gjestene, som man vet at disse er glad i, enten det nå er vin, krem, eggerøre eller hva det måtte være, så er jo det bare ekstra hyggelig tenker jeg (selv om det ikke er helt nødvendig, for alle kan kose seg uten krem og alle kan kose seg uten vin). Dette trenger ikke å være negativt for konfirmanten/jubilanten/brudeparet eller hvem som nå blir feiret, men det må jo hovedpersonen selv avgjøre.

Jeg vet at i alle fall den ene av mine kommende konfirmanter er slik skrudd sammen at hvis hun visste at en av gjestene elsket en spesiell kake så ville hun insistert på å ha akkurat denne (sammen med mange andre selvsagt), selv om hun ikke kunne spise den selv. De to andre er vel mer der at de har gitt blaffen i hva annet som hadde blitt servert i tillegg, så lenge de hadde fått sine favoritter.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 14-05-19 kl 09:48.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 09:46   #198
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg tenker at mye av det å invitere til selskap handler om å få gjestene til å føle seg vel, ikke bare den som skal feires. Om det da tilbys noe ekstra til gjestene, som man vet at disse er glad i, enten det nå er vin, krem, eggerøre eller hva det måtte være, så er jo det bare ekstra hyggelig tenker jeg (selv om det ikke er helt nødvendig, for alle kan kose seg uten krem og alle kan kose seg uten vin). Dette trenger ikke å være negativt for konfirmanten/jubilanten/brudeparet eller hvem som nå blir feiret, men det må jo hovedpersonen selv avgjøre. Jeg vet at i alle fall den ene av mine kommende konfirmanter er slik skrudd sammen at hvis hun visste at en av gjestene elsket en spesiell kake så ville hun insistert på å ha akkurat denne (sammen med mange andre selvsagt), selv om hun ikke kunne spise den selv. De to andre er vel mer der at de har gitt blaffen i hva annet som hadde blitt servert i tillegg, så lenge de hadde fått sine favoritter.


Nettopp, slik tenker vi også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 09:54   #199
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Er dette curlinggenerasjonen som diskuterer? Skal det være trist for konfirmanten at det finnes alternativer på bordet som han eller hun ikke kan spise? For det første kan jeg ikke tenke meg at konfirmanten tenker "fillern, de andre får vin, jeg får bare brus ". Ei heller "søren, en av de fem kakene på bordet inneholder laktose, som jeg ikke tåler " Man kan jo godt være i sentrum selv om ikke alt er tilpasset ens behov?

At man ikke vil servere alkohol fordi det er prinsippsak, eller fordi konfirmanten ikke synes det er hyggelig, eller fordi man har andre issues - det har jeg imidlertid full forståelse for.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 09:56   #200
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Bare for å ha sagt det, så var det meg som valgte nøttefritt kakebord altså, konfirmanten ytret ikke noe ønske om det. Og det var ikke av frykt for at han skulle få i seg noe han ikke tålte, han er jo veldig vant til å passe på det. Jeg hadde bare lyst til at han for en gangs skyld skulle kunne velge helt fritt blant alle kakene. Det var ikke ment som noen generell regel for hvordan det bør være, og jeg ser virkelig ikke på det som curling. Vi hadde et digert og variert kakebord, så jeg tror ikke savnet etter nøtter og marsipan var altfor påtrengende.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no