Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Trøndelag teater nektes å spille Godot med kvinnelige skuespillere

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-08, 19:05   #1
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trøndelag teater nektes å spille Godot med kvinnelige skuespillere

Siden vi ikke har noe teaterforum, legger jeg denne her i stedet.

I dag prøvde jeg å bestille billetter til teaterstykket Vente på Godot, som skulle ha premiere 12. februar, bare for å få beskjed av Billettservice at forestillingen er avlyst. Først trodde jeg det var en feil, men nå bekrefter Adressa at rettighetshaverne ikke tillater at Godot blir spit med kvinnelige hovedrolleinnehavere.

Opprinnelig lagt inn av Adressa

Vår oppsetning skulle være hundre prosent lojal mot Becketts tekst, men med kvinner som spiller menn. Midt i mangfoldsåret 2008 skal altså ikke det være mulig, sier teatersjef Otto Homlung

Jeg har ikke lest stykket selv (men jeg skal definitivt nå), men likevel drister jeg meg til å dåne litt over en slik holdning. Hva mener dere som har lest det? Er det et grovt "overtramp" å bytte kjønn på skuespillerne slik man skulle gjøre her, eller er det rettighetsinnehaverne som er grovt bakstreberske?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 19:40   #2
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.988
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trødelag teater nektes å spille Godot med kvinnelige skuespillere

Det er virkelig helt bak mål at den forestillingen ikke skal kunne spilles med kvinner. Når Hamlet kan være kvinne, kan de som venter på Godot være kvinner. Venter på Godot handler jo ikke om så mye, og er Becket surrealistisk på beste vis.

Det kan jo være at Becket i sitt liv har ønsket at skuespillet kun skal spilles av menn, og har satt det i et testament?! Jeg skulle gjerne likt å vite hvorfor rettighetshaverne nekter kvinner å spille disse to rollene.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 20:53   #3
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trødelag teater nektes å spille Godot med kvinnelige skuespillere

Jeg skulle også gjerne vist grunnen, men jeg respekterer deres rett til å si nei.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 21:01   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.422
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trødelag teater nektes å spille Godot med kvinnelige skuespillere

Jeg syns det høres helt hull i hodet ut, og skulle virkelig likt å høre grunnen. Jeg lurer på om de rent rettslig kan nekte dem det? Da må de jo hevde at det er en krenkelse av verket i såfall.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 21:02   #5
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trødelag teater nektes å spille Godot med kvinnelige skuespillere

Trodde "En attendant Godot" var skrevet av en fransk forfatter.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 21:09   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.422
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trødelag teater nektes å spille Godot med kvinnelige skuespillere

Og der leste jeg linken ja. Om at Trøndelag teater egentlig har en god sak, men manglet kontrakt. Da er det jo litt verre. De får vente i 30 år til da, til vernetiden er gått ut og sette det opp da.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 21:12   #7
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trødelag teater nektes å spille Godot med kvinnelige skuespillere

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Trodde "En attendant Godot" var skrevet av en fransk forfatter.

Det er skrevet på fransk, det stemmer men av en Irsk forfatter. Samuel Becket. På den tiden var han vel i den franske motstandsbevegelsen.

Waiting for Godot er hans egen oversettelse av stykket på fransk.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 23:29   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.163
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trøndelag teater nektes å spille Godot med kvinnelige skuespillere

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hva mener dere som har lest det? Er det et grovt "overtramp" å bytte kjønn på skuespillerne slik man skulle gjøre her, eller er det rettighetsinnehaverne som er grovt bakstreberske?

Jeg har både lest og sett stykket, og jeg kan ikke se at hovedpersonenes kjønn er spesielt sentralt for stykket eller at det skulle være ille å bytte kjønn på hovedpersonene, men om grunnen er at rettighetsinnehaverne er bakstreberske, er vanskelig å vurdere uten å vite hva de argumenterer med. Det hadde jo vært interessant å høre.

Synd at de måtte avlyse så tett opp til premieren.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no