Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hva slags regler har dere for skjermtid?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-17, 14:07   #1
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva slags regler har dere for skjermtid?

Jeg har følt at vi ikke har trengt så mye regler, fordi vi har klart å regulere det nokså greit. Men ser at nå etter at midterste har kjøpt seg data, så blir det en del konflikter og jeg kunne tenkt meg å ha noen faste regler på plass.

Vil ikke hoppe uti det og lage regler som blir for strenge eller for vanskelige å overholde. Så kunne tenkt meg å høre hva andre gjør og hva som funker for dere.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 14:12   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Her er det ikke særlig mange regler, vi er en "skjermfamilie". Poden og jeg spiller veldig mye sammen, og jeg spiller ganske mye alene også. Men det tok litt av da han fikk Xbox til jul, så nå har han og jeg blitt enige om at det ikke er lov å spille før skolen og hvis ikke leksene blir gjort uten diskusjoner, legger jeg vekk spillene for noen dager.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 14:25   #3
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Her er det aldri skjerm om morgenen på hverdager, hverken TV eller annen skjerm. Det har vi aldri hatt for noen aldersgrupper, så det tror jeg nesten ikke barna vet at går an en gang.

Lillesøster velger TV eller pad, mellom 30 og 50 minutter daglig som oftest. Om morgenen i helgene kommer i tillegg, 0730-0900 ca.

Storebrors regel er at han får lov å spille med kamerater etter skolen de to dagene han har tid til det, videre får han som oftest spille/skype med dem en times tid eller litt mer om kvelden også, men da må han spørre først og han må slutte når vi sier det uten bråk. Noen dager har det vært nok og vi sier nei. Om morgenen i helgene kommer i tillegg, da er det fra 0730-0900 ca.
Så er det selvsagt div spesialsituasjoner, ved overnatting etc, da blir det mye skjerm på gutta.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 14:27   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Her er regelen at ingen surmuler når de får nei til skjermbruk, eller når vi sier det er nok. Så lenge det fungerer er det den eneste regelen vi trenger, og jeg tror barna også ser fordelen med det fremfor mer firkantede regler.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 02-02-17 kl 14:33.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 14:31   #5
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.212
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Vi trenger også regler for skjermtid så jeg henger her for tips.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 14:34   #6
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Minsten min er helt hektet på YouTube og drømmer om å bli en stor stjerne.
Nå har han fått en kuul mikrofon så det hjelper vel ikke akkurat på lysten på å logge ut.
Men han skal logge ut kl.20 for han skal spise og lese. Det fungerer greit.

Egentlig burde vi innføre kode på skjerm sånn at han ikke kommer inn før vi er hjemme for han gjør ikke lekser før etter middag og det blir mye mas.
Vi hadde mer koder på alle skjermer da eldstemann var mindre men han var flink til å gjøre lekser med en gang han kom hjem fra han sluttet på AKS så da kuttet vi det ut.

Eldstemann legger seg jo aldri så hva gjør man med sånne store gutter?
Jeg truer med å sperre mobilen. Litt dumt det da.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 14:42   #7
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Eldstemann på 8 spiller gjerne hele sin ledige fritid hvis han kan og hvis han fikk lov hadde han sikkert droppet fritidsaktivitetene til fordel for spilling også. Vi pleide å ha maks en time spilletid på hverdagene, men det bare forsvant på et eller annet tidspunkt. Mandager og onsdager rekker han ikke spille noe som helst pga fritidsaktiviteter og i helgene blir det også begrenset med spilletid pga familieaktiviteter, besøk o.l. Han spiller ikke på hverdagsmorgener og det er ingen skjerm i sengen etter leggetid. Utover det får han gjøre som han vil på ettermiddagene/kveldene så lenge leksene er gjort. De to yngste har aldri trengt begrensning. De gidder kun drive med slikt i korte perioder om gangen og ikke hver dag og er generelt flinkere til og mer interessert i å drive med andre ting, enn så lenge.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 14:45   #8
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Det kommer litt an på hva som foregår på skjermen, men vi har ingen spikrede regler.
Vesla synes det er morsomt å lage presentasjoner om ting, plutselige innfall om at isbjørner trenger en presentasjon (med tilhørende googling) setter vi ikke tidsbegrensninger på, Disney channel, derimot...

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 14:52   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Vi har ikke så mye regler, så lenge de skrur av når de får beskjed om det. Eldste på 14 må legge telefonen i stua når hun legger seg, eller så piper det jo hele natta. Hun syns selvsagt det er blodig urettferdig.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 15:56   #10
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Ikke noen begrensninger her heller. Det har stort sett begrenset seg selv opp gjennom årene. De gangene det har blitt for mye, har vi sagt fra og da har det stort sett blitt respektert.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 17:36   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Har ingen regler, men de er så små enda at det er ikke noe problem heller. Det er vel heller jeg som burde hatt regler.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 18:58   #12
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Vi har kun i korte perioder hatt behov for regler. Eller, egentlig så funker det vel sånn at ipaden blir lagt vekk under stor motstand og så blir den glemt bort.

Men, de bruker ikke tv/ipad før barnehage eller skole, og vanligvis ikke før middag heller. Så det begrenser seg jo selv hvor mye det blir.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 19:04   #13
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Her er det i hovedsak mer spilling før middag enn etter. Poden trenger en pause når han kommer hjem, og jeg får lage middag i fred. Etter middag gjør vi lekser, spiller brettspill og leser sammen.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 19:12   #14
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.844
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Skru av kl 20 på hverdager, lekser skal være gjort og plikter også.
Ellers ingen regler.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 20:57   #15
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Mine er jo ganske små ennå, men da hun som nå er 5,5 først fikk sansen for nettbrett og spill ble hun en smule besatt, så vi innførte faste spilledager fra våren eller sommeren en gang. De spiller ikke alltid all verdens, men de ser på Youtube og spiller litt om hverandre. De har tre dager i uken, og to av dem er hverdager, så da blir det kun spilling etter barnehagen - før er aldri aktuelt. Lørdagen kan det bli litt i overkant, men de har blitt flinke til å begrense seg selv og gjøre andre ting. Vi innvilger ad hoc-spilling, men det er ikke så ofte. Jeg regner med at vi slipper opp på reglene når de blir større, de er 5 1/2 og 4 nå.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 21:01   #16
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.501
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.


Eldstemann legger seg jo aldri så hva gjør man med sånne store gutter?
Jeg truer med å sperre mobilen. Litt dumt det da.

Vi lot han holde på, men betingelsen var at han skulle stå opp uten problem og sutring,komme seg på skolen og gjøre skolearbeidet ordentlig. Alternativet var at vi tok nettet ved midnatt. Fungerte hos oss, men det var netter jeg eller mannen var oppe på do, sjekket han og minnet han på at han fikk ta natt. Irriterte meg over at han var våken kl 04.00, men han sto opp og kom seg avgårde på skolen, så da holdt han jo avtalen.
Han sov av og til om ettermiddagene, men han måtte også være sosial og være med kompiser på ungdomssenteret et par ganger i uken.
Nå er han eldre og egentlig ganske strukturert.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 02-02-17 kl 21:10.
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 21:31   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Vi er også en "skjermfamilie" og har ingen begrensninger. Men vi forventer at de slår av når vi sier det, og det er ikke aktuelt å ligge i senga når man egentlig skal sove for å se på iPaden. Med minsten har vi kontroll på det, han sover alltid når vi legger oss. Hva eldste gjør etter at vi har lagt oss, og vi tror han sover vet vi jo ikke. Men enn så lenge tror jeg nok at han faktisk sover.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 21:32   #18
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.500
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Ingen regler. Men jeg forventer at de slår av når jeg sier det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 21:39   #19
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Ingen regler. Men sier fra når vi synes det er nok.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 21:55   #20
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Vi lot han holde på, men betingelsen var at han skulle stå opp uten problem og sutring,komme seg på skolen og gjøre skolearbeidet ordentlig. Alternativet var at vi tok nettet ved midnatt. Fungerte hos oss, men det var netter jeg eller mannen var oppe på do, sjekket han og minnet han på at han fikk ta natt. Irriterte meg over at han var våken kl 04.00, men han sto opp og kom seg avgårde på skolen, så da holdt han jo avtalen.
Han sov av og til om ettermiddagene, men han måtte også være sosial og være med kompiser på ungdomssenteret et par ganger i uken.
Nå er han eldre og egentlig ganske strukturert.

Oisann. Min gutt legger seg innen midnatt da i det minste. Men han er sløvere enn noensinne med skolearbeid og øving til prøver. Det er utrolig dumt nå som det er siste året på Uskolen og alle karakterer teller til inntak på skole. Men han skjønner ikke alvoret og er bare sur og vil ikke snakke om noe. Det går vel over.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no