Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-09, 22:07   #1
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Jeg har en krøkkete rygg og egner meg egentlig ikke i telt. Har derfor ikke prøvd meg på det på mange år, og har ikke telt lenger. Men nå har sjuåringen lyst til å dra på telttur, og det er planer om både overnatting på holme og på innlandskanotur.

Jeg vil ha et telt som veier lite, er veldig lett å slå opp (husker barndommens mange teltstenger og plugger og mas og kjas), og som har plass til dame, (lang) mann og liten gutt. Det bør helst være billig, for jeg tror ikke telttur blir noe vi kommer til å drive veldig mye med. Forslag?

Og er det noen som har forslag til hva slags oppblåsbar madrass som kan være "god" å ligge på?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 00:02   #2
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Har du sett på sånne pop-opp telt? 2 seconds-et eller annet? Sportshuset har hatt, vet jeg. Og Balanse hadde en tråd om de ifjor...

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 08:44   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Takk for svar, jeg har ikke begynt å kikke ennå, men pop-opp høres lurt ut. Blir samme prinsipp som sånne leketelt da kanskje?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 10:45   #4
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Jeg tenkte også på sånne pop-up-telt, det er disse er det ikke?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 11:12   #5
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Vi skal på tur med bil og telt 2-3 uker i sommer, og synes telting er kjempefint!

De fleste telt som selges nå er enkle å sette opp. Særlig i forhold til puslespillene som ble solgt på 70-tallet. Det du kan gjøre for å sikre deg at teltet er lett å sette opp, er å be om å få prøve det i butikken.

Problemet med et billig telt, kan være at det ikke tåler regn (særlig ikke kombinasjonen regn og vind). Å våkne klissvåte midt på natta er det som gjør at mange har hatforhold til telting. Vi har et telt som tåler mye vann, har god plass og er lett å sette opp. Det er fra Helsport og sikkert litt dyrere enn det du vil ha. Samtidig er det sannsynlig at 7-åringen din vil på flere turer med telt, og da er det greit å kjøpe et som holder litt. På xxl.no ser jeg de har noen Helsporttelt som ikke er altfor dyre, men de koster jo mer enn de rimeligste du finner på Biltema eller Jysk.

Jeg fant noen tester og meninger om rimelige telt på nett:
http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=11381
http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=8627

Vi har en dobbel luftmadrass fra Jysk. Den fungerer fint.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 11:44   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Takk for svar. Enig i at en viss vanntetthet bør være tilstede, så de aller billigste utgår nok isåfall.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 12:51   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Du kan kjøpe egen regnduk eventuelt da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 12:53   #8
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

De har tilbud på billig tunneltelt på intersport nå, mener det var de jeg så en annonse fra i går.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 14:04   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Et godt telt vil jo den unge mannen kunne ha glede av i mange år, også etter at mor sier at nok er nok.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 19:53   #10
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Hva med lavvo da?
fort å sette opp og ned god plass, og høyt under tak

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 20:00   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Har den lange mannen også dårlig rygg? Vanlige telt har mye lettere stenger nå enn de hadde før i tiden, og jeg vil anbefale det fremfor et pop-up telt om det er mulig. Jeg fant en nettside som viste hvordan man satt opp forskjellige teltmodeller, men husker selvfølgelig ikke hvor det var.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 20:42   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Den lange mannens rygg pleier å funke bra, men det er jo en fordel å kunne sove i full utstrakt lengde, selvfølgelig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 20:53   #13
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Vi har et digert telt som bare har tre tynne stenger, og jeg klarer å sette det opp i alene om syvåringen hjelper meg (klarer det alene også, men det er litt mer plundrete), så jeg tror ikke oppsettingen blir noe problem for dere om dere går for vanlig telt. Sjekk sportsbutikkene, det kan hende dere finner bra greier på tilbud nå (Coop Sommermarked har også en del bra og billige telt nå).

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 20:54   #14
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Og er det noen som har forslag til hva slags oppblåsbar madrass som kan være "god" å ligge på?

Vi har sånnen diger fra Jysk, og den er faktisk bedre å ligge på enn rammemadrassen vi har hjemme, men den er tung som bare det og dermed vanskelig å ta med på fottur.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 01:26   #15
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Takket være denne tråden kjøpte jeg i dag et pop-up telt fra Base Camp på Coop-OBS- Det kosta 699,-
Har testa det på stuegulvet. Latterlig enkelt å sette opp.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 20:04   #16
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg tenkte også på sånne pop-up-telt, det er disse er det ikke?

Det er et av disse jeg har, og etter å ha testet det under diverse forhold er jeg fremdeles kjempefornøyd. Den eneste ulempen er ufo-fasongen, det begrenser litt hvor langt man gidder å bære. Jeg har gått en del med det bakpå ryggsekken, og det går greit, men ikke kjempegreit.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 14:44   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Jeg holdt på å tabbe meg i dag, med å kjøpe et telt som var akkurat to meter langt. Heldigvis sjekket jeg målene, det ville blitt veldig klaustrofobisk for mannen min tror jeg, med et par cm å gå på oppe og nede.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 23:13   #18
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Takk for alle svar. Vi endte opp med et enkelt lite telt av typen "1-sekunds", kvadratisk som bare foldes ut og trykkes sammen i toppen. Jeg var avhengig av at jeg og sjuåringen kunne bære med oss hele bagasjen til fergen, og da måtte vi ta et telt som ikke veide mye. Det fungerte fint, lett å bære, lett å slå opp og lett og legge sammen. Vanntettheten fikk vi ikke testet, siden været var veldig stabilt da vi var på tur. Tipper vi satser mest på godværsturer uansett. Nå gjenstår det bare å få kjøpt en bedre luftmadrass.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 08:22   #19
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Takk for alle svar. Vi endte opp med et enkelt lite telt av typen "1-sekunds", kvadratisk som bare foldes ut og trykkes sammen i toppen. Jeg var avhengig av at jeg og sjuåringen kunne bære med oss hele bagasjen til fergen, og da måtte vi ta et telt som ikke veide mye. Det fungerte fint, lett å bære, lett å slå opp og lett og legge sammen. Vanntettheten fikk vi ikke testet, siden været var veldig stabilt da vi var på tur. Tipper vi satser mest på godværsturer uansett. Nå gjenstår det bare å få kjøpt en bedre luftmadrass.

Det gjorde vi også... Og havnet i uværet over Oslo på fredag. Vi hadde kjøpt skikkelig fjelltelt og hadde det tørt og fint, selv med strømmen av vann som rant under teltet.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 08:30   #20
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et enkelt, rimelig lite telt som er lett å slå opp

Hørtes ut som en bra tur! (Pop-up teltene Irma lenket til er forresten skikkelige fjelltelt, bedre vanntetthet enn mange av de som selges i sportsbutikkene.)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no