Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Noen som har høner?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-12, 22:24   #21
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har høner?

Svigers var spent på hvordan det skulle bli å få hønene inn igjen, men en gang sånn i kveldinga, samler hanefar flokken sin og guider dem inn i hønsehuset helt av seg sjøl. Fine hanen!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 22:26   #22
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som har høner?

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.



Har ikke turt å slippe de ut i hagen enda (fikk dem i mai) er livredd for at jeg ikke får dem inn igjen!

Hønene min var gale etter undulatfrø - prøv å lokke med det. Ellers gikk mine alltid inn av seg selv når det mørknet.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 22:29   #23
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har høner?

Hønene til svigers er tussete etter solsikkefrø.

(Og hanen er visst vill etter cola, han brukte visst få det hos de som svigers kjøpte ham av. Svigers har ikke testa om det er sant. )

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 22:30   #24
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har høner?

Dei går veldig fint inn om kvelden. Vil inn til vaglene sine. Og dersom det er ein vriompeis så er det berre til å lokka med litt mat. Me har hatt ei kornblanding som me har blanda med den vanlege maten deira. Dei springer inn som nokre andre tullingar.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 22:44   #25
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som har høner?

Jeg har hatt høner, og skulle ønske jeg bodde sånn at jeg kunne ha det fortsatt. Det er så koselig!

De vil vagle seg om kvelden, men kan finne på å slå seg ned i et tre ute, f.eks. Min lille flokk satt ofte i et epletre utenfor hønsehuset om sommeren - det var tett og fint, og de satt godt skjult der, så det gikk bra det.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 23:22   #26
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Noen som har høner?

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Jeg har hatt høner, og skulle ønske jeg bodde sånn at jeg kunne ha det fortsatt. Det er så koselig!

De vil vagle seg om kvelden, men kan finne på å slå seg ned i et tre ute, f.eks. Min lille flokk satt ofte i et epletre utenfor hønsehuset om sommeren - det var tett og fint, og de satt godt skjult der, så det gikk bra det.

Oj, såpass ja! Det tror jeg ikke at jeg tør her. Litt mange farer som lurer rundtom.

De elsker mais da, så det kan jeg jo lokke med
De er så herlige når de springer rundt med hver sin lille maiskolbe i nebbet, i frykt for at de må dele
Får vente til vi kommer hjem fra ferie tenker jeg. Enn om de forsvinner for meg i morgen og vi reiser tirsdag, det går ikke!

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 23:23   #27
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Noen som har høner?

En hane etter cola ikke verst!

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 23:33   #28
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som har høner?

Åh, nå fikk jeg enda mer lyst på høner. Vi bor på gård, så det burde jo la seg gjøre. Får få ungene til å smiske litt mer med svigerfar.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 23:35   #29
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Noen som har høner?

*bidrar*


(Kilde: youtube.com)

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 23:35   #30
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som har høner?

Forresten, hvor mye arbeid er det med høns? De må ha mat hver dag, ja? Sånn at man ikke kan gi de godt med for og reise bort fra fredag til søndag?

Det er sjelden vi er borte alle her på gården samtidig, men på sommerstid kan det skje.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 23:37   #31
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Noen som har høner?

Vi har en slik boks som henger fra taket. Når den er full med mat så varer den ei uke. De drikker voldsomt med vann, så vi kjøpte en 5 liters vanndunk og den varer i 5 dager.
Ellers fjerner vi bæsj jevnt, og bytter på underlaget ca hver 14 dag. Lite lukt.
Hver dag får de frø av noe slag eller mais, samt matrester innimellom. Rekeskall er en slager!

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 23:38   #32
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har høner?

Livi har høner. Hun er glødende opptatt av ulike sorter fjærkre, du kan sikkert sende henne en PM siden hun ikke er så veldig ofte innom forumet

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 23:39   #33
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Noen som har høner?



Her er forbøttene, vannbøtta ligner. Så henger alt fra taket så det ikke kommer så mye spon oppi Vi er på helgaturer og hønene er hjemme alene. Allierer oss med en nabo som plukker inn eggene.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 23:40   #34
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som har høner?

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Forresten, hvor mye arbeid er det med høns? De må ha mat hver dag, ja? Sånn at man ikke kan gi de godt med for og reise bort fra fredag til søndag?

Det er sjelden vi er borte alle her på gården samtidig, men på sommerstid kan det skje.

Med en fôrautomat og tilgang på vann klarer de seg et par dager.
Til fôr:


Til vann:

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 23:43   #35
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som har høner?

Det er ikke mye arbeid. De må lukkes ut og inn, ha rent vann hver dag, og så påfyll av tørrfor avhengig av hvor mange de er og hvor stor foringsautomaten er. Og så bør man hente egg hver dag, men det er jo bare moro. Våre fikk nok ekstra god forpleinng, så de fikk kokt egg, raspet gulrot og mais ganske ofte. Og havregryn og kokos, men det er ikke nødvendig. De bør dog ha tilgang på litt grønt gress o.l. i tillegg til tørrforet.

Hønsehuset bør feies og strø og rugekassehøy skiftes ukentlig (eller mindre hvis de er mye ute). Det bør vaskes grundig noen ganger i året.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 23:44   #36
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som har høner?

På forumet fuglepraten.no får du svar på alt du lurer på.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 10:58   #37
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.520
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har høner?

Vi har høner. Jeg synes det er kjempe koselig. De verper godt og vi har alltid ferske egg i kjøleskapet. Har også en hane men han henger i en tynn tråd nå.
Vi har forresten brune italienere, rhode island, lys sussex og en del gamle broilerhøner.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 12:01   #38
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som har høner?

Åh, jeg ønsker meg høner kjenner jeg, og nå har jeg jo egentlig plass til det også. Har et skjul eller hva jeg skal kalle det, i flukt med garasjen, hvor jeg bla. har veden, men i rommet ved siden av der hadde det vært plass til noen tupper.
Hva trenger jeg for å skaffe 4-5 høner? Anbefalte raser som verper godt? Det er jo halve moroa, å kunne hente inn egenproduserte egg.
Hvor godt isolert må det skjulet være?
Jeg må gjerde inn en liten hageflekk med gress utenfor, slik at de kan gå ut og inn som de vil - hønsenetting antar jeg, men må jeg grave den ned et stykke? De graver seg ikke ut slik at de stikker av?
Er det lurt å ha netting over også, slik at det blir som et diiiiigert bur? Tenker i forhold til rovfugl etc.?

  Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 12:41   #39
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som har høner?

Hønene graver seg ikke ut, men rovdyr kan grave seg inn, så det er lurt å sørge for at det er tett nok nede. Hønsenetting er forresten ikke særlig sterkt, så et rovdyr som vil inn klarer det, men kommer som oftest om natten. Å kunne stenge hønsehuset om natten er det viktigste for å hindre rovdyr inn til hønene. Rovfuglfaren varierer vel litt rundt omkring. Da jeg hadde hønes på vestlandet mistet jeg ei høne til hønsehauken i løpet av to år. På østlandet opplevde jeg aldri at det kom rovfugl. Da hadde jeg helt frittgående høner på dagtid, inne i hønsehuset om natten.

Jeg har hatt forskjellige raser, men har faktisk god erfaring med å ha helt vanlige brune og hvite italienere som frittgående høner. De verper godt, og når de får utfolde seg fritt så klarer de seg fint og har alle sine instinkter i behold. Da en av de brune ble "klukk" kjøpte jeg jærhønsegg og la under henne. Hun ruget ut kyllingene og var den beste hønemor man kan tenke seg.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 12:52   #40
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som har høner?

Ble "klukk"?

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no