Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Synsehjelp til å finne garn og mengde (Kofte)

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-14, 13:46   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Synsehjelp til å finne garn og mengde (Kofte)

Jeg har lyst til å strikke denne:



Jeg har oppskriften, men originalgarnet fra 1962 er ikke lengre i produksjon.
Oppskriften har 1 størrelse, str 42, og det tilsvarer M fra gammelt av, men utregningen skal jeg klare.

Spørsmålet er da hvilket garn kan jeg bruke istedenfor. Originalt er det Triplexgarn (ull) og strkkefastheten er 25 masker på pinnenr 3 = 10 cm.
Originalfargene er: 350 gr mellomgrått, 300 gr hvitt, 100 gr sennepsgul, 100 gr rustrød og 50 gr koksgrå.

Jeg har funnet følgende garn (tenker på muligheten til å strikke denne i alpakka)
Drops har tilbud på Alpaca denne mnd, og jeg ser strikkefastheten er 23-26, så det burde gå, må bare justere med pinnetykkelse.

Men så er det farger og mengde... Jeg tenker...

Grågrønn istedenfor mellomgrå (450 gr)


Natur istedenfor hvit (400 gr)


Oker (vanskelig å finne sennepsgul) (150 gr)


Vinrød (finner ikke rustrød) (150 gr)


Petrol istedenfor koksgrå (denne er jeg veldig i tvil om) (100 gr)


Hmm... hva tror dere? Drodle litt med meg?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Kofte 1962.jpg (47,0 KB, 91 visninger)
__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 13:48   #2
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synsehjelp til å finne garn og mengde (Kofte)

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 13:50   #3
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synsehjelp til å finne garn og mengde (Kofte)

Denne kalles tomatrød.. Kan det stemme med fargen tro? Mulig finere enn vinrød..

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 13:52   #4
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Synsehjelp til å finne garn og mengde (Kofte)

Fine farger. Jeg tror nok jeg hadde valgt noe annet i stedet for petrol, noe som står litt bedre til den grågrønne som forøvrig er helt nydelig.

Håper på bilde når du er ferdig med koften, for den ser veldig fin ut

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 13:53   #5
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Synsehjelp til å finne garn og mengde (Kofte)

Hva med turkis/grå?

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 14:05   #6
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synsehjelp til å finne garn og mengde (Kofte)

Denne er det mange på Strikkesida på FB som har strikket, er du der inne? De har sikkert tips til garnvalg hvis du er usikker. Jeg ville også forsøkt å finne noe annet enn den i petrol, de andre stod godt sammen og den grågrønne var veldig fin. Du kan ikke supplere med grå da?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 14:19   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synsehjelp til å finne garn og mengde (Kofte)

Jeg har funnet den på koftegruppa på FB, og de som har strikket den har strikket den med garn jeg ikke ønsker å bruke i farger som er litt "annerledes".

Jeg er enig med den petrolfargen. Jeg må finne noe annet. Takk!

Men Tusen Takk Bomull for tipset om Strikkesida - jeg fant noen der! Lyseblått ser jeg flere har strikket den i, jeg er ikke så lyseblå, jeg er mer grønn, men jeg fikk noen ideer.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 14:23   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synsehjelp til å finne garn og mengde (Kofte)

Jeg tror jeg har beholdt koksgrå der - eller i alle fall en like mørk farge - det er noe med effekten på strikkinga. Tomatrød liker jeg bedre enn den andre rødfargen.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 09:54   #9
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synsehjelp til å finne garn og mengde (Kofte)

Åh! Min gamle kofte jo!

Hadde ikke tatt petrol, men holdt meg til nøytrale farger sammen meg oker/rød. Tror det kan bli litt vel heftig ellers.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:06   #10
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synsehjelp til å finne garn og mengde (Kofte)

Lillerosin - tror du grønn blir feil også?

Jeg hadde litt lyst på noe annet enn grått (og beige). Det er så vanskelig å se fargene på skjerm, tror jeg må finne noen som har alle fargene inne.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 03-09-14 kl 12:03.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:45   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synsehjelp til å finne garn og mengde (Kofte)

Du kan helt sikkert bytte ut gråtonene med blå- eller grønntoner så lenge de er rimelig nøytrale/duse. Spørsmålet er om du da også bør velge andre kontrastfarger. Blått går fint mot oker/rødt, men grønt er jeg mer usikker på, spesielt mot gult. Man kunne laget noe i lilla/lyng/brun/hvit, da tåles også litt gult.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:52   #12
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synsehjelp til å finne garn og mengde (Kofte)

Jeg hadde ikke tatt grønn og petrol; synes de originale fargene er veldig fine.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 13:01   #13
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synsehjelp til å finne garn og mengde (Kofte)

Nei, jeg hadde lagt inn et bilde av en annen genser, men det var så vanskelig å se fargene at det var ikke til nytte

Jeg synes den grågrønne og den gule kræsjer. Den grågrønne ser litt "blå" ut og den gule er veldig mye fargesterkere...
du kan jo strikke en prøvelapp og se hvis du har noe lignende liggende, kanskje det hjelper deg?


Sist redigert av m^2 : 03-09-14 kl 13:10.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no