Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor var du, og hva gjorde du da ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-07, 10:39   #1
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor var du, og hva gjorde du da ...

Siden jeg selv var relativt ung da Brå brakk staven, så er det andre begivenheter jeg husker bedre. Så derfor prøver jeg meg på følgende spørsmål:

Hvor var du, og hva gjorde du da...

1. Aleksander Kielland gikk rundt?

2. Kong Olav døde?

3. Scandinavian Star ferga brant?

4. Prinsesse Diana døde?

5. 11. september 2001?


Skriv gjerne også litt om hvilke følelser disse hendelsene utløste.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 10:46   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

1. Da var jeg ikke så gammel. Jeg husker det godt, fra et barns perspektiv. Jeg husker at jeg satt hjemme i stuen og var livredd, og tenkte på hvordan det måtte være å være innestengt på en lugar mens den sank mot dypet.

2. Da gikk jeg på videregående, og så det på TV hjemme. Jeg ble grepet av en genuin sorgfølelse og skulle ønske jeg bodde i Oslo, så jeg kunne se på lyssnøhaugen.

3. Jeg husker ikke hvor jeg var, men synes det var skremmende. Spesielt en historie om en som gikk tilbake for å redde flere og som aldri kom opp igjen.

4. Jeg var på jobbkonferanse og så det på TV rett før jeg gikk til frokost. Det ble en rar dag, selv om det ikke gikk så inn på meg personlig. Jeg har ikke bladd i et Se & Hør siden.

5. Jobb igjen, på konferanse i Glasgow. Jeg skulle gjerne vært hjemme med mine kjære da. Det var sterkt å se amerikanerne som gikk rundt som i en døs og forsøkte å tinge hjem.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 12-09-07 kl 10:54.
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 10:47   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

Jeg gikk på barneskolen da Kong Olav døde, og det jeg husker er at jeg undret veldig på hvordan voksne mennesker (og noen barn i min omgangskrets) kunne ta dette så tungt. Jeg fikk vite det ved frokostbordet på morgenen, og jeg husker vi tente lys og sang sanger i 1. time på skolen. Det berørte meg egentlig ikke så veldig at Kongen var død, men å se hvordan andre reagerte gjorde ett eller annet med meg.


11. september 2001 var jeg på jobb. Jeg jobbet i en butikk som solgte TV-er og annet slikt utstyr, og det summet skikkelig gjennom butikken da det første tårnet ble truffet. Folk stimlet sammen ved TV-apparatene, og etterpå var det en kjemperar stemning både blandt kundene og de ansatte.
Man klarte ikke lenger å tro at det var et uhell (etter tårn2 var truffet), men ingen ville liksom si det de tenkte heller.
Jeg var litt redd de nærmeste dagene. Eller, ikke redd, men veldig betenkt. Jeg grublet mye på verden og hvordan ting ville bli.

Alt det andre du nevner gjorde tydeligvis ikke like stort inntrykk, for jeg husker verken hvor jeg var eller hva jeg følte omkring det.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 10:51   #4
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

Da Alexander Kielland gikk rundt var jeg ni år og veldig preget av hendelsen. Mannen til mammas aller beste venninne var på den plattformen, og jeg husker godt at vi så listen over savnede rulle over TV-skjermen. Navnet hans sto aller sist. Han ble aldri funnet.

Da Kong Olav døde satt jeg på Dragvoll sammen med studiekompisene og var helt tom. Det var fælt.

Scandinavian Star husker jeg faktisk ikke. Husker bare det var litt ekkelt å skulle dra med Kielferga en måned senere.

Da Diana døde fikk jeg overbrakt nyheten av kjæresten da jeg sto opp, og jeg trodde ham ikke...

Den 11. september 2001 satt jeg høygravid i bilen utenfor Norsk Sengetøylager og hørte på radioen. Fikk ikke helt med meg alt, fordi det var en sint veps utenfor som absolutt ville inn. Først trodde jeg det var et småfly som hadde kræsja, men da jeg kom hjem og fikk sett CNN gikk den grufulle sannheten opp for meg. Det var fælt å sette barn til verden bare en uke etter, husker at jeg tenkte mye på hva slags verden barnet mitt ble født inn i.

  Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 10:57   #5
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

1. Aleksander Kielland gikk rundt?
Det var onkelen min som fortalte det til meg, og jeg husker jeg syntes det var litt mystisk at han visste det fordi det ikke hadde kommet på TV ennå. Husker han var skikkelig utafor, og det var jo heller ikke noe rart, han jobbet nemlig på den platformen, men var hjemme akkurat da. Etter det så ville han ikke jobbe på sjøen igjen, og han har egentlig aldri hatt en jobb etter det.

2. Kong Olav døde?
Jeg studerte i Bergen og bestefaren min hadde dødd kort tid før. Det var ganske trist husker jeg.

3. Scandinavian Star ferga brant?
Da bodde jeg i Brussel, og hørte om ulykken av en kamerat som ringte for å høre om jeg hadde reist hjem. Han var redd for at jeg skulle være på ferga, og ville forsikre seg om at jeg ikke var det.

4. Prinsesse Diana døde?
Var på ferie i Italia og fikk høre det av andre i reisefølget. Skulle reise hjem dagen etter, så avisene på flyet hjem ble nøye pløyet.

5. 11. september 2001?
Var i Oslo. Hadde vært på passkontoret for å få pass til meg og eldstemann som var 7 måneder gammel. Kom hjem og gikk inn på et forum og leste om det da, og skrudde på TV med en gang. Fikk med meg det andre krasjet live. Det var helt surrealistisk. Var litt bekymret for en kamerat som var i NY akkurat da.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 10:59   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.862
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

1. Aleksander Kielland gikk rundt?
Dette er den aller første nyhetssaken jeg husker. Jeg var fem og et halvt, og satt hjemme i sofaen sammen med mamma, pappa og to helt ferske tvillingsøsken. Det gjorde stort inntrykk.

2. Kong Olav døde?
Jeg husker ikke akkurat hvor jeg var og hva jeg gjorde da jeg fikk vite det, men jeg husker at jeg syntes de offentlige sorgdemonstrasjonene var mer enn litt kvalmende, rabiat revolusjonær sekstenåring som jeg var akkurat da.

3. Scandinavian Star-ferga brant?
Igjen satt jeg hjemme i sofaen med mamma og pappa, 15 år gammel. Noen av mammas kolleger var med båten (men overlevde), så det kom litt ekstra nær.

4. Prinsesse Diana døde?
Husker ikke så veldig spesielt hvor jeg var eller hva jeg gjorde, men jeg husker jeg syntes det var merkelig og litt filmaktig, det hele.

5. 11. september 2001?
Jeg var fersk stipendiat, og satt på kontoret og koste meg med å surfe på internett. Og plutselig ble det uhorvelig vanskelig å komme inn på Dagbladet på nett, og da hadde det første flyet kræsjet. Jeg fikk med meg det andre på direkten, og ble ganske satt ut, sendte melding til mannen om hva som hadde skjedd, dro tidlig hjem fra jobb og satt og så på tv hele kvelden med en fryktelig undergangsstemning i kroppen. Vi hadde nylig bestemt oss for at vi skulle starte babyprøving til våren, så jeg fikk også den berømte "sette barn inn i denne vanvittige verden?"-følelsen. Men vi gjorde det nå likevel.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:03   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

1. Aleksander Kielland gikk rundt?
Da var jeg tre år og kan ikke helt huske hva jeg gjorde. Tror ikke jeg fikk med meg hva som hadde skjedd.

2. Kong Olav døde?
Jeg husker godt at vi ble sendt hjem fra skolen den dagen. Jeg gikk i 6. eller 7. klasse og syns det var trist og rart at kongen var død.

3. Scandinavian Star ferga brant?
Jeg hørte om ulykken i bilen på vei hjem fra hytta. Når jeg kjører på E18 over brua ved Farriseide utenfor Larvik og nærmer tunellen, får jeg nesten alltid flashback til radiostemmen som dystert leser navnet på de savnede.

4. Prinsesse Diana døde?
Det var rart å føle seg så trist over noen man ikke kjente. Husker jeg bannet mediene opp og ned og i mente. Tror jeg var rundt 20 og egentlig ga beng i Diana, men hun var jo endel av verden i oppveksten min og ulykken var så forferdelig fæl.

5. 11. september 2001?
Jeg hadde reist hjem fra jobben fordi jeg var syk. Satt med teppe og te i sofaen da jeg leste på text-TV at et fly hadde kræsjet i WTC. Jeg tenkte ikke noe over det og trodde det var snakk om et småfly som hadde hatt en ulykke eller noe. Bare minutter etterpå var det ekstra nyhetssendinger på alle kanaler og kræsj nummer to så jeg direktesendt. Det var uhyggelig og uvirkelig. Da skrekken i dette gikk opp for meg ble jeg redd for faren min som befant seg i Afrika. Han skulle fly hjem den dagen og det var tidlig snakk om at all trafikk til og fra USA og Europa skulle stoppes etc. Heldigvis fikk han fly ut og kom hjem dagen etter. Med seg hadde han en kollega fra Texas som ikke ville være igjen i Angola, men som ikke kom seg hjem til USA heller. Pappa hadde tilbudt han å være med han hjem til flytrafikken igjen gikk inn i USA. Jeg husker jeg tenkte mange tanker rundt det som hadde skjedd og hva det ville bety i lys av at Bush hadde vunnet valget. Jeg var bekymret og ettertiden har jo vist at det var stor grunn til bekymring.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 12-09-07 kl 11:10. Årsak: Kielland ulykken var i 1980, ikke 82 som jeg trodde.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:04   #8
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

1. Aleksander Kielland gikk rundt?
Jeg husker ikke det så godt, bare at de voksne snakket masse om det, og at det var masse på nyhetene.
2. Kong Olav døde?
Da var jeg på kurs med en ungdomssorganisasjon på et høyfjellshotell. Det var en utrolig trist stemning, det var samme helg som golf-krigen startet, var det ikke? Husker at Gro Harlem Brundland gråt på TV, det gjorde inntrykk. (Var det Gro? Jo det var da det...)
3. Scandinavian Star ferga brant?

Det husker jeg kjempegodt, en god venninne av meg kjente en familie som døde på Scandinavian Star. Husker veldig godt alle navnene på de omkomne som rullet over TVskjermen.
4. Prinsesse Diana døde?

Jeg bodde i London da Diana døde, det var sprøtt. Pappa ringte tidlig søndag morgen og lurte på om jeg hadde fått med meg hva som hadde skjedd. Jeg jobbet på en restaurant på Leicter Square, og var på på jobb den dagen Dronningen endelig kom med en uttalelse. Vi skrudde av musikken og satte på TVn og alle var helt stille mens hun snakket.
Jeg var også utenfor Kensington Palace og så på alle blomstene, det var helt utrolig. Allerede da vi kom ut fra tuben kunne vi kjenne lukten av blomster, og Kensington Palace ligger et lite stykke unna. Utenfor palasset var det som å komme til et annet land, det hang bilder, kort og blomster i trærne, og det var tente lys overalt. Foran porten var det et hav av blomster. Vi var der i flere timer, atmosfæren var fantastisk.
Under begravelsen var vi flere som hadde sovet over hos en kamerat etter et nachpiel, vi fniste litt av vaktene med de rare hattene, men så sang Elton John og plutselig satt alle og gråt! Selv de tøffeste gutta. Det var sprøtt. Jeg reiste inn på jobb rett etter at begravelsen var over, og jeg har aldri sett gatene så tomme midt på dagen.
Det verste var at før hun døde så var jeg så utrolig lei av å lese om henne overalt, det var ikke før etterpå at jeg fikk med meg alt det flotte arbeide hun også hadde gjort. Det hadde vært fullstendig overskygget av hele sikrkuset med Camilla og Charles. Utrolig tragisk, egentlig.
5. 11. september 2001?

Dette var jo helt vanvittig. Jeg husker godt hvort vi var; vi var på Smart Club og hadde nettop fått telefon fra megler om at vi hadde fått leiligheten vi hadde lagt inn bud på. Rett etterpå ringte en venninne og sa at vi måtte skru på TVn, et fly hadde nettop kræsja i World Trade Center. Jeg sto ved kjøledisken. Mens vi snakket gikk mannen min bort til TVavdelingen, og han så det andre flyet. Vi sto der en stundt, så dro vi hjem og så på TV resten av dagen. Vi var så glade for at vi endelig hadde fått en leilighet, men samtidig så var det jo helt surealistisk det som skjedde i USA.


Da Oddvar Brå brakk staven var jeg på skolen, vi fikk lov til å se på skirenn i skoletida, sånn var det å bo på Lillehammer. (Jeg syntes ski var dønn kjedelig.)

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:12   #9
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.394
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

Hvor var du, og hva gjorde du da...

1. Aleksander Kielland gikk rundt?
Det husker jeg bare veldig vagt. Når var det? Jeg bodde i Sverige så derfor var jeg kanskje ikke like engasjert.

2. Kong Olav døde?
Jeg aner ikke, svensk som jeg er.

3. Scandinavian Star ferga brant?
Her husker jeg litt mer. Husker ikke eksakt hvor, men vet hvor vi bodde.

4. Prinsesse Diana døde?
Jeg var i Frankrike, ikke i Paris men i Cannes. Jeg, min søster og min mamma var på jenteferie. Vi så på fransk TV og til tross for at vi ikke skjønte alle detaljer så fikk vi med oss det meste. Det var veldig tragisk. I tillegg var vi alle klare over at dette var min mors siste reise og at HUN snart skulle dø. Det ga oss alle litt ekstra tunge følelser. Hun hadde ubotelig kreft. 2 måneder senere døde hun i sin egen seng, meg meg, min søster og pappa ved hennes side.

5. 11. september 2001?
Jeg var i Oslo, hørte litt på jobben. Jeg så at det første flyet gikk inn i WTC når jeg var på R.O.O.M. Jeg hadde avtalt med en gravid venninne at vi skulle møtes. Vi dro hjem til oss og jeg, hun og mannen satt og så på BBC og CNN hele kvelden. Samtidig prøvde min venninnen å få kontakt med sin søster som bor i NY. Når vi til slutt fikk en mail fra henne så var det gledetårer hos oss alle. Etter det ringte min venninne til hele familien hennes for å fortelle at søsteren hadde det bra. Det var spesielt med en hormonell venninne som i tillegg hadde en søster der. Det ble en helt annerledes kveld mot det vi hadde planlagt men det var godt at hun var hos oss og ikke alene hjemme (mannen var på reise).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:16   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

1. Det husker jeg rett og slett ikke. Jeg var ikke gammel. Men jeg husker hendelsen, altså, så den gjorde nok inntrykk likevel.

2. Husker bare at det var da jeg gikk siste året på vgs, men husker ikke selve hendelsen tydelig nok. Husker Golfkrigen mer. Det var samtidig, var det ikke?

3. Hjelp, for en dårlig hukommelse jeg har.

4. Da hadde jeg nettopp flytta inn på ny hybel og skulle starte siste studieår i Trondheim. Husker jeg våkna og slo på tv, og sjøl om jeg skjønte at noe hadde skjedd i den engelske kongefamilien, tok det laaaang tid før jeg skjønte hva som hadde skjedd.
Kan vel ikke si at hendelsen gjorde voldsomt inntrykk på meg ut over det at det generelt er trist at små barn mister en forelder.

5. Jeg satt på dagligstua på barsel med fem dager gamle tvillinger og lurte på hva jeg hadde gjort som hadde satt barn til verden. Husker først at hun jeg lå på rom med sa at et fly hadde truffet WTC, og jeg så for meg et lite småfly eller noe. Først en time eller to seinere skjønte jeg at det var verre enn som så.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:16   #11
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

Jeg var faktisk i Kollen og så at Brå brakk staven.

1. Aleksander Kielland gikk rundt?
Da skulle jeg til Stavanger dagen etterpå og besøke ei venninne, og hun hadde mye slekt fra Tysvær hvor det var flere som hadde omkommet. Det gjorde inntrykk på en fjerdeklassing.

2. Kong Olav døde?
Da lå jeg i senga mi i studentbyen og så på dekningen av av krigen i Irak. Hadde sovnet fra TVn og våknet brått til sørgemusikk og bilde av kongen. Ble veldig lei meg, og var og tente lys foran slottet.

3. Scandinavian Star ferga brant?
Da var jeg student og hadde en kompis vi trodde var ombord på ferga. Det var skummelt. Etterpå viste det seg at han faktisk hadde vært ombord, men hadde sittet i baren (som vi trodde) og klart seg bra.

4. Prinsesse Diana døde?
Var utenlands på et hotell, og hotelleieren kom og fortalte meg nyheten med tårer i øyenene.

5. 11. september 2001?
Var på universitetet og ble sittende på pauserommet og se TV hele dagen. Uvirkelig. På ettermiddagen var jeg på et seminar med en amerikansk professor - det var en underlig stemning i rommet.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:18   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

1. Alexander Kielland: Jeg husker at stefaren min var litt oppbragt da han kjørte for å hente mamma på jobb, fordi broren til mamma jobbet på plattform og de opplyste ikke med en gang hvilken plattform det var. Så de var litt redde. Jeg fikk jo med meg snakket rundt det og avisoppslagene, men jeg var bare 10 år, så jeg husker ikke detaljer.

2. Kong Olav: Jeg hadde nettopp flyttet til Oslo for å studere og bodde midlertidig hjemme hos noen venner av meg. Husker vi satt og så på den nyhetssendingen da det først ble meldt at han var død og vi gispet i kor alle i rommet. Men jeg tok meg ikke så veldig nær av det. Han var jo tross alt en gammel mann, så ingen tragedie at han døde. Venninna mi og jeg la ned blomster på slottet, så det kom bilde av oss i Se og Hør.

3. Scandinavian Star: Jeg gikk på fokehøyskole og var på farten ut døra for å dra hjem på vinterferie da en medelev kom styrtende helt forstyrtet og bablet noe usammenhengende om brann og danskebåt og jeg vet ikke hva. Ryktene summet på toget oppover, husket jeg, men det tok noen timer før jeg fikk vite alt. Det gikk fryktelig innpå meg, og alle kjente noen som kjente noen som hadde mistet noen i denne ulykken.

4. Diana: Jeg jobbet på et studenterhus i Oslo sammen sønnen min. Han hadde våknet tidlig, tidlig og jeg satt i stua der og leste alle avisene fra perm til perm mens jeg ventet på at det skulle bli ordentlig dag. Plutselig kommer det noen og slenger enda en utgave av Aftenposten på bordet. Jøss, tenker jeg, fikk vi dobbelt opp i dag og tenker ikke mer på det. Hadde jeg kastet et blikk på avisen, hadde jeg sett at det var andreopplaget med litt mer spennende nyheter ... Jeg fikk ikke med meg nyheten før sønnen min og jeg gikk forbi 7/11 i Bogstadveien og jeg bråbremsa foran avisstativet. Jeg var ganske sjokkert, ikke fordi jeg var noen fan av Diana, men fordi det var en så uventet og tragisk død. Jeg var syk da de viste begravelsen, så jeg husker jeg så den med nesten 40 i feber.

5. 11. september: Jeg hadde tatt pause fra jobben for å gå ned i butikken i etasjen under og kjøpe en flaske brus. Det sto ei dame foran meg i køen som sa det hadde krasjet et fly i New York og at de trodde det var terror. Terror Schmerror husker jeg at jeg tenkte, men sjekket Internett da jeg kom opp. Men jeg trodde først det var en ulykke. Jeg sa til de andre at vi burde sjekke nyhetene på radio og vi slo på akkurat da fly nr. 2 kræsjet. Da ble jeg livredd. Jeg var redd lenge etterpå. Jeg var sykelig redd for krig da jeg var lita, så denne angsten slo ned igjen i meg. Jeg følte meg helt lammet av angst i en lang, lang stund.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:23   #13
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

De tre første husker jeg ikke. Altså, husker jo hendelsene, hvertfall to og tre, men ikke hvor jeg var og hva jeg gjorde.

Da Diana døde lå jeg nypult i en seng i London og så på tegnefilmer. Det kom en rulletekst over skjermen om at man måtte skru over på en nyhetskanal. Som sagt så gjort og der fikk vi nyheten. Det var helt surrealistisk å være i London da hun døde. Jeg skulle reise hjem den samme dagen og alt var helt stille. Så stille som det kan bli i en storby. Folk gikk rundt helt i sjokk og jeg vil påstå at omtrent hvert eneste menneske i London reagerte sterkt på denne hendelsen. Det så iallefall slik ut utad.

Da 11. septembernyhetene kom satt jeg på nett på en amerikansk spillside og spilte kort. Det kom en bruker inn i rommet vårt og sa at noen hadde kræsjet i NY. Ingen av oss hadde fått det med oss ennå, for det hendte jo akkurat da. Det ble vitset litt om fulle piloter og sånt. En av de andre vi spilte med skrudde på CNN og fikk helt sjokk. Skrudde på CNN rett etterpå og jeg satt og så på mens det hendte. Snørr og tårer og høygravid og masse tanker om hvorfor i all verden jeg skulle sette barn til verden når slikt skjedde. Det var helt jævlig å se på.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:30   #14
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

1. Aleksander Kielland gikk rundt?

Jeg så det vel på tv, men husker ikke så veldig mye. Jeg husker at jeg var i kirken dagen etter (?) og at det ble bedt for de omkomne. Å drukne midt til havs skremmer meg mer enn veldig mye annet.

2. Kong Olav døde?

Det er helt overskygget av at en venn av oss døde i begravelsen hans. Jeg husker ulykken hennes og ikke minst begravelsen hennes, med små barn ved graven, mye bedre.

3. Scandinavian Star ferga brant?

Ja, si det. Hjemme tror jeg. Jeg husker nyheten. Og også her husker jeg mye bedre at jeg kjente noen av dem som døde.

4. Prinsesse Diana døde?

Hørte det på klokkeradioen min morgenen etter. Jeg må innrømme at jeg ikke engasjerte meg så veldig.

5. 11. september 2001?

Jeg var på vei ut av matbutikken sammen med eldstemann og veslejenta som var baby. Vi passerte en elektronikk-butikk som hadde tv-skjermer, og ble bare stående og måpe, målløse.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:43   #15
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Hvor var du, og hva gjorde du da...

1. Aleksander Kielland gikk rundt?
Husker ikke, var for ung.

2. Kong Olav døde?
Det gjorde intrykk, vi tente lys på skolen og hadde minnestund. Og den dagen han ble begravet satt hele skolen i aulaen og så på tvsendingen fra begravelsen. Det som gjorde mest inntrykk var vel at alle de voksne tok det så tungt. Noen gråt osv.

3. Scandinavian Star ferga brant?
Jeg husker ikke så mye av det, men jeg husker at jeg så bildene på tv, og det var ikke noe hyggelig.

4. Prinsesse Diana døde?
Det husker jeg veldig godt. Jeg hadde skrevet særoppgave om henne på skolen tidligere sammen med en gruppe, og derfor synes jeg nok det var litt trist ja. Det var jo uansett en tragisk ulykke, særlig at små barn mister moren sin sånn. Så begravelsen på tv sammen med noen andre lettrørte venninner og vi måtte nok tørke en tåre ja (men det var vel mer hele settingen og stemningen som var trist, også tenker man på andre man har mistet osv.).

5. 11. september 2001?
Det er vel det som sitter best spikret i hjernen ja. Jeg var ferdig på jobb i familiebarnehage, og skulle inn til eieren som bodde i hovedhuset og levere sønnen hennes (hun var høygravid). Når jeg kom inn der ble vi som alltid stående og prate litt, og tv'n stod på. Plutselig reagerte jeg på bildene der, og da viste de i reprise at det ene flyet kjørte inn i det første tårnet, om igjen og om igjen. Mens vi stod der lettere sjokkskadet fikk vi plutselig se live at det andre flyet kjørte inn i det andre tårnet. Jeg husker at det var ganske uvirkelig, vi klarte nesten ikke å tro det. Og disse skrekkbildene kom om igjen og om igjen hele tiden.
Jeg hadde familie som jobbet i WTC, og hadde noen venner der nede atm. så jeg ble veldig redd for dem.
Jeg dro hjem etterhvert og så sendingene der, og like etter kom lillebror hjem, da jeg fortalte han det trodde han nesten ikke på det. Men det var i grunn bare å se på tv'n med de uendelige, evigvarende reprisende av de samme skrekkscenarioene.
Jeg snakket med folk på nett og alle var like sjokkerte og klarte nesten ikke å tro det.
Vi prøvde forgjeves å få tak i familie og venner på tlf. Det var et lite mareritt.
Grusomt å se på.
Det gikk heldigvis bra med de jeg kjente, men de mistet kollegaer og venner, og noen av dem opplevde det hele på kloss hold og fortalte om det i ettertid. Det preget meg lenge.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:48   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Re: Hvor var du, og hva gjorde du da...

1. Aleksander Kielland gikk rundt?
Det husker jeg ikke. Jeg var vel hjemme, tror jeg. Husker at onkelen min jobbet i Nordsjøen, og at vi lenge var usikre på om han var på A.K. eller på jobb. Kaotiske tilstander.

2. Kong Olav døde?
Da satt jeg på tegnesalen på NTH og gjorde ferdig et prosjekt. Gulfkrigen startet jo omtrent samtidig. Det var heftig.

3. Scandinavian Star ferga brant?
Husker ikke. Fikk med meg at det skjedde, men forbinder det ikke med noe særlig.

4. Prinsesse Diana døde?
Husker ikke.

5. 11. september 2001?
Hjemme med sykt barn. Ungen sov, og jeg jobbet, med tv-en på i bakgrunnen. Plutselig kommer det annonsering om ekstra nyhetssending. Det var heftig.

  Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:51   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

1. Aleksander Kielland gikk rundt?

Bodde i Stavanger og med familie i oljå så var jeg ganske påvirket, til tross for at jeg ikke var gammel (6 år - våren før jeg begynte i 1. klasse) og vi ikke var direkte berørt.

2. Kong Olav døde?

Gikk i 1. klasse på vgs og jeg satt oppe på kvelden med mor for å se TV. Husker jeg var imponert over alt TV-materialet de hadde klart for anledningen. Dagen etterpå ble det heist flagg på skolen og så lurer jeg på om vi ikke fikk fri?

3. Scandinavian Star ferga brant?

Gikk i 2. klasse på vgs og husker bare vagt at det var mye i aviser og på TV.

4. Prinsesse Diana døde?

Sto og strøk klær (det er sannelig en sjeldenhet i seg selv) da min mor ringte og fortalte det på formiddagen (var det en søndag, mon tro?).

5. 11. september 2001?

Jeg forberedte disputas og satt på kontoret. Ble bare sittende og trykke F5 før jeg gikk hjem og satt meg foran TV-en resten av dagen.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:53   #18
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

1. Aleksander Kielland gikk rundt?
Dette husker jeg ikke noe særlig av, var for liten.

2. Kong Olav døde?
Da gikk jeg på vgs. Husker jeg så beskjeden på TV, og synes det var trist. Var å tente lys på slottsplassen sammen med venner.

3. Scandinavian Star ferga brant?
Dette husker jeg alt for godt, orker ikke utbrodere


4. Prinsesse Diana døde?
Var på en flyplass i Hellas, og der løp det engelskmenn rundt i full forvirring. Var hun dø, eller var hun ikke? Tilslutt fikk noen tak i en TV, og bekreftelsen kom. Husker ikke helt hva jeg følte, det var jo trist, men også litt uvirkelig.

5. 11. september 2001?
Var på jobben da en sa vi måtte gå inn på CNN sine sider. Mens vi så på kræsjet det andre flyet inn i tårnet. Det var helt utrolig, skremmende og tanker om at en krig kanskje var like om hjørnet gjorde at jeg nesten ikke sov om natta. I tillegg var jeg ganske nygravid, og jeg lurte på hva slags verden barnet vårt skulle bli født inn i.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:58   #19
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

Alexander Kielland: Da var jeg 11 år, og jeg husker faktisk ikke hvor jeg var.

Kong Olav døde: Da hadde jeg vært ute på et eller annet og kom hjem til min daværede samboer litt utpå kvelden. Han satt og så på nyhetene og jeg husker enda bildene av alle lysene i snøen.

Scandinavian Star: Husker jo selvsagt ulykken, men han ikke huske hvor jeg var.

Dianas død: Da satt jeg på et hotellrom i Krabi på bryllupsreisen min. Husker bildene var CNN som gikk om igjen og om igjen på skjermen. Begravelsen så jeg på flyplassen i Bangkok

11sept01: Da var jeg på jobb. En kollega på jobb hadde på TV og han ropte oss bort. Vi trodde jo ikke helt våre egne øyne, var det film??? Så fikk vi med oss det andre flyet på direkten. Den kvelden fikk vi besøk av en kamerat av mannen. De skulle ut å fiske. Men de kom aldri så langt, vi ble bare sittende å se på bildene som ble vist igjen og igjen på TV. Helt ufattelig.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:59   #20
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...

Alexander Kielland husker jeg veldig godt, jeg var bare lita jente (9-10 år) og det gjorde uslettelig inntrykk.

Da Kong Olav døde var jeg student og satt vel på hybelen min og leste kjemi som jeg ikke skjønte noe av. Husker det gjorde sterkt inntrykk på meg.

Scandinavian Star husker jeg selvsagt godt, men ikke hvor jeg var eller hva jeg gjorde.

Diana døde på min første bryllupsdag så det husker jeg veldig godt. Svigermor ringte oss for å fortelle det og jeg husker vi ikke trodde på henne.

Den 11. september 2001 var jeg i Ålesund på avsluttende seminar i en etterutdanning jeg holdt på med. Jeg og kollegaen min skulle legge frem prosjektet vårt den dagen. Husker det var alvorlig stemning og alle satt og fulgte med på nyhetene

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no