Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hjelp! Trenger noen med grønne fingre. (Kappe topp av plante.)

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-07, 22:20   #1
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hjelp! Trenger noen med grønne fingre. (Kappe topp av plante.)

Jeg har svarte fingre. Det vil si at selv blomster som skal overleve alt, dør etter kort tid hos meg. Jeg vanner enten for mye eller for lite. Noen sukulenter (skrives det sånn?) overlever, mest pengetrær/ pengeplanter, eller hva de nå heter.

Men! Mors pryd har stått i et hjørne, vokst seg stor, helt opp til taket og har overlevd alt. Har bodd i en liten potte, helt til jeg pottet om for en stund siden, og da kom det til og med et nytt skudd. Så kom ny katt i hus, og han ville gjerne grave jorda utover gulvet. Det løste jeg kjapt med å klippe til en pappbit, som jeg la over potta. Og der har den vært siden. Hadde klippet den så fint at jeg trengte ikke engang ta av pappen for å vanne.

Så idag, når jeg støvsugde tok jeg av pappen. Jeg hadde fått en hel soppkoloni oppi potta, og opp langs stammen på blomsten.
Og jeg snakker om sopp med stilk og "hatt". Isj...

Nå har jeg satt blomsten på verandaen, og blir å kappe toppen på den. Men så er spørsmålene:

  1. Skal toppen i vann, eller skal den i jord?
  2. Hvordan kapper jeg den best? (Tvert av? På skrå?)
  3. Noen som vet hva vidunderplanten som overlever min behandling, heter?
Jeg noterer for meg selv: Blomsterjord trenger luft. Og selv om blomstene liker kaffe, så dropper vi å vanne med kaffe med melk i... (Kan erindre at det skjedde en gang for en stund siden...)

(Beklager dårlig kvalitet på bildet, digitalkameraet er på ferie...)



Sist redigert av Silence : 15-01-21 kl 00:13.
Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 22:27   #2
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp! Trenger noen med grønne fingre. (Kappe topp av plante.)

Tenker du på at det du klipper av skal bli ein ny plante? Enkelte planter egnar seg for slikt, mens andre ikkje fiksar det. Eg trur kanskje ikkje det vil fungere for denne type plante, den ser litt yucca-palme liknande ut.

Det er meir sannsynlig at om du kuttar planten vil den vokse opp på nytt frå den delen som står i jord.

Og der stoppar omtrent mine kunnskaper...

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 22:33   #3
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp! Trenger noen med grønne fingre. (Kappe topp av plante.)

Mulig du har rett. Mamma'n til en eks av meg hadde en slik plante, men jeg tror hun brukte å bruke toppen som "avlegger". Hun måtte kappe toppen 1-2 ganger i året, for da stanget den i taket. Kanskje jeg kan få tak i eksen min, kanskje han vet?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 22:36   #4
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp! Trenger noen med grønne fingre. (Kappe topp av plante.)

Jeg ville forresten ha bort stammen nederst, siden det vokste sopp der nede.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 08:41   #5
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp! Trenger noen med grønne fingre. (Kappe topp av plante.)

Du kan nå uansett prøve i alle fall

Trur eg ville satt toppen rett i jord eg. Fram til stilken eventuelt får røtter tippar eg at jorda bør vere fuktig heile tida, men ikkje våt.

Når det gjeld stammen ville eg fjerne all jord, skrape bort alt av sopp, skylle stilk og røtter godt og plante om på nytt. Og ikkje legge papp oppå

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 09:21   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Trenger noen med grønne fingre. (Kappe topp av plante.)

Joda, dette går helt fint. Har hatt sånne planter. Har skåret av toppen flere ganger fordi de har nådd taket. Skjær av slik du vil ha den og sett den i ny jord, evt litt i vann til den har fått røtter. Går helt kjempefint.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 22:17   #7
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp! Trenger noen med grønne fingre. (Kappe topp av plante.)

Har tatt bort all sopp, fyllt på mer jord og kappet toppen. Toppen er satt i ny jord. Nå er problemet at planten sto noen dager på verandaen, og nå er bladene hvite. Skulle ikke hatt tillatelse til å ha blomster.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 22:42   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! Trenger noen med grønne fingre. (Kappe topp av plante.)

Jeg ville klippet av toppen, tatt vekk et par av de nederste bladene og satt planten i vann. Sjekk at vannet er rent og friskt helt til det kommer røtter. I jord er det lettere at planten råtner før den slår rot. Eller tørker ut.

Også ville jeg byttet all jord, fordi soppsporene nok fremdeles bor og vokser i jorda til mammaplanten.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 23:02   #9
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp! Trenger noen med grønne fingre. (Kappe topp av plante.)

Toppen i vann, altså... Har satt den i godt fuktig jord, men prøver å ikke drukne den.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no