Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Syltetøysukker

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-07, 17:53   #1
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Syltetøysukker

Dårlig overskrift, men vet ikke hva det heter. Saken er den at jeg fikk et tips om et sukker med stivelse i som kunne brukes til å lage syltetøy.
Var visst bare å koke opp bær og sukker og vips: syltetøy.
Noen som har prøvd?
Eller noen som har noen bedre og enklere tips til hvordan lage syltetøy.
Skal bli skikkelig husmor med hjemmelaget syltetøy i kjøleskapet .

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 17:55   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltetøysukker

Jeg trodde bær og sukker var alt som trengtes til å koke syltetøy, jeg? (Eller trenger man ekstra stivelse hvis man ikke skal ha den gammeldagse like-mye-sukker-som-bær-oppskriften?)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 17:56   #3
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Syltetøysukker

om du spørr på eks rema så skjønner de hva du mener.

Mamma koker aldri syltetøyet, men har i sånn syltestivelse og rører bære i "brød elteren" har i beger å fryser ned.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 18:02   #4
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltetøysukker

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.


Mamma koker aldri syltetøyet, men har i sånn syltestivelse og rører bære i "brød elteren" har i beger å fryser ned.

Frysetøy kalles det, og det gjør jeg også. Det er det beste!

(Men jeg bruker ikke alt frysepulveret, under halvparten.)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 18:02   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltetøysukker

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Mamma koker aldri syltetøyet, men har i sånn syltestivelse og rører bære i "brød elteren" har i beger å fryser ned.

Moren min rører også bare bærene, koker dem ikke, men hun bruker bare sukker og ikke stivelse.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 18:08   #6
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Syltetøysukker

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Moren min rører også bare bærene, koker dem ikke, men hun bruker bare sukker og ikke stivelse.

ok mamma bruker sånne poser som det er bilde av bær og beger på
Jeg har kjøpt det mange ganger og funnet det frem til folk men hukser ikke hva det heter.
Hun fant ut at det var bedre en vanlig sukker.
Og litt sunnere


Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Frysetøy kalles det, og det gjør jeg også. Det er det beste!

(Men jeg bruker ikke alt frysepulveret, under halvparten.)


Jaaaaaaa Hehe

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 20:35   #7
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syltetøysukker

Vi har mange kilo her i huset. Pakkene ser ut som vanlig sukker, og mannen kjøpte 10 kilo. Ungene nektet å ha det i maten. Vi oppdaget det når vi stekte pannekaker, så nå står det bare her.

Det er ikke frysetøy, men en spesiell type sukker.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 21:35   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltetøysukker

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Vi har mange kilo her i huset. Pakkene ser ut som vanlig sukker, og mannen kjøpte 10 kilo. Ungene nektet å ha det i maten. Vi oppdaget det når vi stekte pannekaker, så nå står det bare her.

Har vært rimelig nærme å gjøre samme tabbe selv, for pakkene er utrolig like.

Vi har brukt slikt sukker i et par år nå, og det er utrolig praktisk. Vi bruker riktignok ikke så mye sukker som anbefalt på pakken, for da blir det veldig søtt.

Fant forresten info om sukkeret her. Det heter syltesukker.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 09:24   #9
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syltetøysukker

Syltesukker med pektin, tror jeg.

Vet ikke hvilken funksjon pektin har, vil anta at det er noe med å få "stivere" syltetøy med mindre sukker enn hvis man bruker bare sukker.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:54   #10
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Syltetøysukker

Ulempen med syltesukkeret er jo at du blir nødt til å bruke det ferdigblandede forholdet mellom sukker og stivelse, men hvis du bruker den hver for seg, går det fint an å kutte en del ned på sukkeret, men da trengs desto mer stivelse for å få ok konsistens.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 11:37   #11
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Syltetøysukker

De fleste dagligvarebutikker har poser med Jam syltepulver og frysepulver.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 09:24   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltetøysukker

Jeg koker aldri bær til syltetøy, bare rører med sukker og fryser. Unntaket er hvis jeg skal lage chutney. Det er forresten utrolig godt og enkelt å lage.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 11:37   #13
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syltetøysukker

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

..., men da trengs desto mer stivelse for å få ok konsistens.

Jeg lager kokesyltetøyet med ca 250-300 gram sukker pr kilogram bær. Jeg bruker aldri syltepulver, stivelse eller lignende. Vanligvis blir både plommer, rips, solbær, stikkelsbær, rabarbra o.l. helt utmerket. Jordbær- og bringebærsyltetøyet kan bli litt rennende, men det synes jeg er en fin konsistens for da har jeg lov til å spise det med skje

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 12:24   #14
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syltetøysukker

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Jeg lager kokesyltetøyet med ca 250-300 gram sukker pr kilogram bær. Jeg bruker aldri syltepulver, stivelse eller lignende. Vanligvis blir både plommer, rips, solbær, stikkelsbær, rabarbra o.l. helt utmerket. Jordbær- og bringebærsyltetøyet kan bli litt rennende, men det synes jeg er en fin konsistens for da har jeg lov til å spise det med skje


Bør vel kanskje bruke frysepulver til jordbær og bringebær. Hvis ikke blir det mer suppe enn syltetøy. Bruker ikke en hel pose. Husk også å sikt det i ellers blir det fort klumper.
Syltepulveret inneholder konserveringsmidler så syltetøyet skal holde seg lenger når det ikke lenger er hermetisert.
Bruker man bare sukker regnes det som ferskvare og holder kun få dager.

Syltesukkeret det er snakk om her har jeg aldri prøvd.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 14:47   #15
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Syltetøysukker

Den ene gangen jeg laget syltetøy brukte jeg certo. Da kokte jeg bær og sukker, og hadde i certo til slutt for holdbarhetens skyld regner jeg med.

Men 'DET hjalp jo ikke, alle glassene eksploderte i kjelleren etter en ukes tid. Rasende festlig.

Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 18:00   #16
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syltetøysukker

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Bruker man bare sukker regnes det som ferskvare og holder kun få dager.

Tja, jeg har syltet uten konserveringsmiddel og andre kunstige tilsettingsstoffer i årevis. med sylting mener jeg at bæra får et oppkok og koker minst et minutt. Dersom man har ganske så sterile glass og oppbevaringsplass under 17 grader, holder syltetøyet seg fint fra august til desember. Resten av bæra ligger ferdig renset i fryseren, de sylter jeg i januar. Jeg bruker bare sukker også på den bæra jeg rører og putter i fryseren (som jordbær). Og når vi prater mat og sylting kjenner jeg at jeg er sulten. Skal ha en brødskive med hjemmelaget rabarbrasyltetøy på...

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 18:02   #17
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syltetøysukker

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Men 'DET hjalp jo ikke, alle glassene eksploderte i kjelleren etter en ukes tid. Rasende festlig.

Jeg har aldri opplevd at syltetøyglassene eksploderer, men den gangen vi skulle lage vin... Det var en herlig suppe å vaske ut av kjelleren

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 02:37   #18
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syltetøysukker

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Tja, jeg har syltet uten konserveringsmiddel og andre kunstige tilsettingsstoffer i årevis. med sylting mener jeg at bæra får et oppkok og koker minst et minutt. Dersom man har ganske så sterile glass og oppbevaringsplass under 17 grader, holder syltetøyet seg fint fra august til desember. Resten av bæra ligger ferdig renset i fryseren, de sylter jeg i januar. Jeg bruker bare sukker også på den bæra jeg rører og putter i fryseren (som jordbær). Og når vi prater mat og sylting kjenner jeg at jeg er sulten. Skal ha en brødskive med hjemmelaget rabarbrasyltetøy på...

Når de er hermetisert eller fryst ja, men hvis de ikke er hermetisert eller åpnet holder de ikke lenge.

Nå er jeg full av jordbær daquari, det er mye bedre enn skive med rabarbrasyltetøy


Sist redigert av Obelix : 25-07-07 kl 02:48.
Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 10:58   #19
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syltetøysukker

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Nå er jeg full av jordbær daquari, det er mye bedre enn skive med rabarbrasyltetøy

På en måte, men daquari passer liksom ikke til frokost og lunsj

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no