Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

To spørsmål om kaker til barnedåp

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-07, 01:12   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

To spørsmål om kaker til barnedåp

Lillebror skal snart døpes og i den forbindelse lurer jeg på hvor mange kaker man trenger til 43 gjester hvorav 34 voksne og 9 barn (en på fjorten, fire i aldreren ni til tolv og fire mellom tre og seks år)?

Planen så langt er:

- stor marsipankake med bilde av dåpsbarnet
- kransekake
- 2 stk kvæfjord/verdens beste
- stor langpanne sjokoladekake
- 1 eller 2 nøttebunner i springform med fromasj og gele (bør jeg ha en eller to?
- ostekake ala cacas (en slik med gele på toppen av kaken)


Det andre jeg lurer på er størrelsen på marsipankaken. Den kommer i 30 biter, 40 biter og 80 biter. Sistnevnte er jo uaktuell, men bør jeg ta 30 eller 40 biter?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 02:22   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Jeg har ikke peiling, - er ikke noe god på å beregne kaker. Ville bare titte innom tråden din og ønske deg lykke til med dåpen. Håper dere får en fin dag!

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 08:22   #3
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Erfaringsmessig blir det alt for mye kake i dåp og lignende selskap. Tror de kakene du har bestemt er mer enn nok. Marsipankaken ville jeg tatt med 40 biter. Om det blir igjen noe, så kan den fryses. Lykke til!

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 08:29   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Skal dere ha annen mat i tillegg eller skal det være kakeselskap?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 08:46   #5
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Jeg hadde tatt 30 biter, antakelig tar ikke mer enn halvparten av marsipankaka.

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 08:47   #6
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Eg syns dette er litt lite, men så er jo eg Sunnmøring og det forpliktar når det gjeld kakebord. Vi har brukt å ha ei halv kake pr voksen, alt for mykje, men gud så godt! Eg syns forøvrig at to av kvar kake er en uting.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 09:00   #7
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Vi hadde 23 gjester og 4 kaker + muffins. Det var mer enn nok til våre familier - muffinsene ble nesten ikke spist - så jeg synes det høres passelig ut.

En halv kake per voksen høres mildt sagt ut som kaker i overflod.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 09:15   #8
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Mer enn nok, vennen!

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 09:17   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Du har nok i massevis. Jeg hadde tatt 40 biters kake.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 09:18   #10
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Ser at eg er i mindretall! Alfa!!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 09:19   #11
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Hoho...

Vi hadde to (TO) kaker og en kransekake i Marens dåp. Vi var rundt 30 gjester. Det holdt i massevis. Men vi hadde koldtbord først, da.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 13:19   #12
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Skal dere ha annen mat i tillegg eller skal det være kakeselskap?

Vi skal ha snitter (5 stk pr voksen + litt til etterpålaget) og pølser til barna.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 13:21   #13
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Vi skal ha snitter (5 stk pr voksen + litt til etterpålaget) og pølser til barna.

Da vil jeg tro at dere har nok i massevis hvis dere bestiller kake med 30 biter.

Jeg var i dåp til min nevø i sommer. Jeg tror vi var 25 stk totalt og det ble alt for mye kaker. Jeg vil tro at du opplever å sitte igjen med rester med den kakemenyen du har skissert.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 13:34   #14
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Eg syns dette er litt lite, men så er jo eg Sunnmøring og det forpliktar når det gjeld kakebord. Vi har brukt å ha ei halv kake pr voksen, alt for mykje, men gud så godt! Eg syns forøvrig at to av kvar kake er en uting.


Hvorfor det? Slik jeg ser det er det en fordel fordi det da vil være mulig for alle å få en bit av hver kake. Med f.eks. bare en "verdens beste" og 34 voksne vil det ikke være nok til en bit til alle. Min erfaring er i i hvert fall av at den kaken går det _mye_ av.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 13:51   #15
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Hvorfor det? Slik jeg ser det er det en fordel fordi det da vil være mulig for alle å få en bit av hver kake. Med f.eks. bare en "verdens beste" og 34 voksne vil det ikke være nok til en bit til alle. Min erfaring er i i hvert fall av at den kaken går det _mye_ av.

Eg berre syns det er godt å smake på mange ulike.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 13:56   #16
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Eg berre syns det er godt å smake på mange ulike.

Da ville det jo vært dumt om flere kaker allerede var oppspist slik at du ikke fikk smake på dem.

Jeg kommer fra et sted der det er vanlig med kaker i overflod. Jeg syns ikke det høres ut som du har i overflod, men med tanke på at flere av gjestene er barn, tror jeg du har nok. Jeg ville tatt kake med 40 biter.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 13:58   #17
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Haugtussa; (Også frå Nord-Vestlandet, kjendt som kakeland mellom våre Austlandsvennar)

Antal kaker er sikkert rikeleg og dersom du veit at alle likar og et Kvæfjordkake og nøttekaker er det fint at alle kan få smake. Eg er van med mange nøtteallergikarar og folk som ikkje likar nøtter i kaker, så her har vi heller fleire variantar, slik at alle kan finne minst ei kake dei likar. *Sær på kaker*

Lukke til med dåpen!

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 15:13   #18
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Da ville det jo vært dumt om flere kaker allerede var oppspist slik at du ikke fikk smake på dem.

Slik tenker jeg også.

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg kommer fra et sted der det er vanlig med kaker i overflod. Jeg syns ikke det høres ut som du har i overflod, men med tanke på at flere av gjestene er barn, tror jeg du har nok. Jeg ville tatt kake med 40 biter.

Jeg regner med at det blir med 40 biter, ja. Spesielt med tanke på etterpålaget også.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 15:14   #19
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Ser at eg er i mindretall! Alfa!!

Enig med deg Haugtussa. Sunnmøring her og. Kjekt å spise rester dagen etter og .

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 15:14   #20
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: To spørsmål om kaker til barnedåp

Hva tror dere forresten om å ha f.eks. fromasjer, is og puddinger på et kakebord når det serveres snitter?

Er det bare helt ok, eller litt merkelig?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no