Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 19:10   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Som nevnt i kaketråden min blir vi 34 voksne og 9 barn.

Til barna kommer vi til å servere pølser og til de voksne skal vi ha snitter + karbonadesmørbrød.

Vi bestiller 43 karbonadesmørbrød slik at det er et til hver i tilfelle barna også vil ha det.

... men til oss voksne, bør vi beregne ca. 5 eller ca. 4 snitter til hver? (180 snitter eller 150 snitter?)

Prismessig er det bare 300 kr i forskjell, men det er kjedelig å ha altfor mye mat og ende opp med å kaste noe.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 19:36   #2
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Tror jeg hadde bestilt 5 til hver. En snitte er jo ikke så stor og mettende.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:12   #3
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen




Hva er snitter?

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:14   #4
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Tror jeg hadde bestilt 5 til hver. En snitte er jo ikke så stor og mettende.

Enig med Obelix.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:17   #5
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Trenger jo ikke å kaste noe, rester er alltid greit.

Jeg ville beregnet 5 snitter på hver.

Vi valgte bort snitter og smørbrød da vi var usikre på hvor mange som skal til for å mette en voksenmage, pluss at vi ønsket noe med litt mer mat i. Meksikansk gryterett kjøpt på Rema funket bra. :kjip:

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:25   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Når vi ringte, så sa de at 3 snitter var litt knapt, men kunne gå i noen familier, vi bestillte 4 per person, + 5 ekstra. Det lå et smørbrød igjen på kjøkkenet når vi var ferdige. (Da hadde vi ikke karbonade, men pølse med lompe til barna som ikke ville ha smørbrød.)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:26   #7
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Ville også gått for fem snitter per hode - jeg ville i hvert fall spist det. :slukhals:

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:29   #8
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Det kan jo være store forskjeller på hvor mettende snittene er da, ut fra hvor de bestilles fra. Noen er rause med pålegget og andre ikke, noen har tykkere skiver og kanskje også grovere brødsorter mens andre igjen har flistynne loffskiver. Jeg ville snakket med cateringfirmaet dere bestiller fra og hørt deres anbefaling.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:30   #9
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Jeg tror også fem snitter per pers pluss smørbrød er veldig greit. Spesielt siden dere ikke beregner snitter til barna - og noen av barna kan jo tenkes å spise litt.

Skulle det være litt til overs blir det kveldsmat etter opprydding eller frokost dagen etter.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:43   #10
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Vi skal ha seks ulike typer pålegg på snittene:


Røkt laks m/eggerøre
Reker m/majones
Roastbeef m/remulade
Skinkestek m/sviske/rødkål
Kalkun m/fruktsalat
Brie

Rekene smøres på loff, resten på kneipbrød.

Vi har regnet noen snitter ekstra i de tallene (150 og 180) slik at det helt korrekt er 4,4 og 5,3 snitte pr. p.

Et karbonadesmørbrød er jo ganske mettende og det er slett ikke sikkert alle barna spiser det slik at det er noen som får to karbosmørbrød også.

Mht rester, så er jeg enig i at det er ok med noe, men det er ikke gøy om det blir så mye til overs at noe må kastes. Jeg tipper dessuten at cateringfirmaet smører snittene på lørdagen, og mat har jo ikke akkurat ubegrenset holdbarhet.

Dessuten blir det jo kaker etterpå...

*usikker*

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:45   #11
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg ville snakket med cateringfirmaet dere bestiller fra og hørt deres anbefaling.

De sier 4-5 + karbonadesmørbrød.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:47   #12
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.




Hva er snitter?

Snitter:

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:04   #13
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

På hjemmesiden til et cateringfirma vi skal bestille mat fra til navnefesten, var det 5 snitter per person, tror det er ganske standard.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 13:00   #14
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Snitter:


Er dette noe som er mye brukt sør på?

Aldri fått sånt servert her.
Faktisk aldri sett sånn live hehe

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 13:03   #15
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.403
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Jeg vil bare si:

Lykke til!

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 13:08   #16
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.




Hva er snitter?

Halve brødskiver med litt fancy pålegg bare .

Jeg måtte inn og sjekke der vi bestilte snitter til dåpen til Poden. Der var det 5 snitter beregnet pr. pers, men da uten karbonadesmørbrød. De hadde også et snitte-alternativ med karbonadesmørbrød og da var det tre snitter i tillegg til smørbrødet.

5 snitter holdt i allefall i massevis hos oss - folk sparte seg kanskje til kakene....?

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 14:23   #17
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Er dette noe som er mye brukt sør på?

Aldri fått sånt servert her.
Faktisk aldri sett sånn live hehe

Jeg forbinder snitter først og fremst til bursdagsselskapene til besteforeldrene mine på 70-tallet. Og nå for tiden, begravelser og slikt (på Østlandet). Men har også fått den noen ganger i jobbsammenheng.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 18:02   #18
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Jeg ville påstå at 150 snitter holder når dere også har karbonadesmørbrød og pølser til ungene. Det er jeg helt sikker på faktisk.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 18:19   #19
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg forbinder snitter først og fremst til bursdagsselskapene til besteforeldrene mine på 70-tallet. Og nå for tiden, begravelser og slikt (på Østlandet). Men har også fått den noen ganger i jobbsammenheng.

Ok..

Her serveres det rundstykker i bursdager og sånt.

Vi er ikke så fænsy *leeeeer*

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 18:30   #20
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg trenger litt mer hjelp vedr. planlegging av mat til dåpen

Om du har karbonadesmørbrød i tillegg må da 4 snitter per pers være tilstrekkelig.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no