Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-14, 17:43   #21
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg synes den var fin den kronikken skrevet av en yrkesoffiser. Det er vanskelig å motsi parallellene hun trakk mot å nekte å utføre oppgave i strid, når man en gang hadde valgt å bli yrkesoffiser.

Den skulle jeg gjerne ha lest - link?

Syns absolutt at reservasjonsleger bør tvangsflyttes til geriatrien. Hvordan er det på legevakta, forresten? Der må de kanskje skrive ut angrepiller, så det går vel ikke...

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 17:53   #22
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Lurer på hvor denne saken ender, nå som mange av kommunene sier at de ikke vil tillate det hos seg? Særlig høyreordførere, visst. Det fikk de den.

Problemet er vel at det gjerne er ordførere i store kommuner som sier dette. Så da havner vel de fastlegene som ønsker reservasjonsrett i små kommuner med konservative politikere. Der det faktisk kan bli et stort problem for kvinnene at legen ikke utfører disse oppgavene.

Jeg ser virkelig ikke helt forskjellen på å henvise til en kollega som så henviser videre og det å henvise direkte til sykehuset. Man er jo uansett en del av prosessen. Da får man heller finne seg jobb et sted der man ikke trenger å jobbe med kvinners forplantningsorganer.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 17:58   #23
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Enig med zinatara. Hvis de kjeppjages fra byene tar det ikke lang tid før de dukker opp i bygdene. Der det ikke finnes andre leger, der det er langt til sykehuset, og der legesekretæren er tanta til barnefaren og har stemt KrF i alle år helt til hun under forrige valg landet på De Kristne fordi KrF er blitt for liberale.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 18:02   #24
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.550
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

http://www.dagen.no/2013/10/01/samfu...ikk/krf/170965

Dette sier vel litt om tankene bak.

Og komentarfeltet sier mye om de som er for denne retten.....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 18:43   #25
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.253
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Fastlegene er privat næringsdrivende som får driftstilskudd fra kommunen, til gjengjeld har de endel forpliktelser til å ivareta de behov kommunen har for helsetjenester, deriblant legevakt. Man kan like gjerne set den summen fastlegene får i driftstilskudd som at kommunen betaler for at pasientene deres garantert har en lege når det trengs.

Nå er jeg ikke fastlege og heller ikke tilhenger av noen reservasjonsrett mhp abort, men jeg synes ikke saken er så svart-hvitt som fp-folket vil ha det til. Dette er noe som alltid har blitt praktisert til en viss grad og som jeg ikke kan tenke meg vil opphøre, på samme måte som man må godta at alle leger ikke er like. Noen vil av ulike årsaker vegre seg mot å gjøre ulike prosedyrer. Ofte dreier det seg om at man ikke føler at man mestrer det godt nok, men av og til vil det også skje at man får forespørsel om å gjøre noe man mener er direkte galt, og de fleste av oss vil da si nei i en sånn situasjon. Jeg er ikke sikker på om det gagner de som ikke er komfortabel med grasrotgynekologi at dette forslaget er oppe, så lenge man løser det pragmatisk på hvert enkelt legesenter vil man stort sett kunne organisere seg bort fra slike problemer uten at noen merker det. En lege som sier at "dette er kollegaen min mye bedre på enn meg, vent så skal jeg ordne så du får snakke med henne i stedet" er sjelden noe problem for folk.

Det som er så uforståelig med dette reservasjonsopplegget er at det er snakk om reservasjon mot å henvise. Mens å henvise til naboen som så skriver under, det er liksom greit. Jeg kjenner mange abortmotstandere som jobber som leger, også fastleger, men ingen som forstår akkurat dette aspektet. Og jeg er redd for at det undergraver den enkelte leges mulighet til å tenke selvstendig i vanskelige etiske problemstillinger.

Ja, det er akkurat der det strander så fundamentalt. Hvis legen på et vis kunne hindre sine pasienter i å ta abort, så var det i det minste en slags gal fornuft i det hele. Da kan man på et vis forstå at de mener at de redder liv. Men her er det snakk om en henvisning som man nekter å gi - men blir pålagt å ha en å henvise til på 24 timers varsel som skal henvise til abort. Det er bare skyggefekting, med eneste utfall at man påtvinger kvinner i en vanskelig situasjon sin personlige moral.

Jeg synes ikke personlig moral og verdisett har noe som helst med integritet å gjøre. Jeg er heller ikke tilstrekkelig amused over at Venstre har reservert seg fra å skrive under på reservasjonsretten, som Raja så flott poengterte. Dette burde vært et kabinettspørsmål.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 18:54   #26
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nå er jeg ikke fastlege og heller ikke tilhenger av noen reservasjonsrett mhp abort, men jeg synes ikke saken er så svart-hvitt som fp-folket vil ha det til.

Jeg er enig. Jeg synes det er litt trist at vi ikke diskuterer i den grad vi gjorde før, nå er det hovedsaklig applaus og signering av de mest aggresive tilsvarene.

Jeg er abortmotstander, men jeg skjønner ikke problemet med å henvise. Man vil jo henvise på en eller annen måte uansett, med mindre man nekter å svare pasienten og jager dem på dør.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 19:01   #27
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Så reservasjonsretten, som dukket opp rundt regjeringsforhandlingene, er bare KrF som ville vise seg frem kanskje?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 19:03   #28
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Så reservasjonsretten, som dukket opp rundt regjeringsforhandlingene, er bare KrF som ville vise seg frem kanskje?

Det er jo et evig tilbakevendende tema og noe KrF har vært opptatt av i årevis. Og noe som har vært praktisert på bakrommet mange steder. Men ja, det er en KrF-symbolsak.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 19:31   #29
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Jeg er i utgangspunktet mot reservasjonsretten. Men jeg ser et argument som har vært fremme i debatten, nemlig at kvinnen nå får en mulighet til å vite hvilke leger som har reservert seg og dermed kan unngå å bli eksponert for en lege som er abortmotstander. Faktum er jo at en del leger ikke behandler kvinner som ønsker spiral eller abort spesielt bra. Og det er greit å vite hvem disse er før man sitter med en slik lege som fastlege.

Jeg tenker blant annet at innbyggerne i Snertindal på sett og vis er ganske glade for at den ene av deres fastleger har vist sine holdninger såpass tydelig i media. Da vet man at dette ikke er personen å gå til med den typen spørsmål.

Samtidig så mener jeg at når man har bestemt å bli fastlege, så har man bestemt seg for å behandle hele mennesket innenfor de rettighetene man har i dagens lovgivning.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 19:52   #30
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.874
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Jeg synes denne saken er svart-hvitt, jeg. Jeg klarer ikke å se hvordan en fastlege kan oppnå samvittighetsfrihet ved å overlate møkkajobbentil legen på nabokontoret mens de selv kan holde seg skyldfrie. Jeg har ikke noe problem med reservasjonsretten mot å delta på selve inngrepet, den utføres på en måte som gjør at kvinnen aldri må forholde seg til reservasjonsretten i det hele tatt. Men hvis legene får denne reservasjonsretten, hva da med apotekansatte som selger angrepiller? Spiralen? Hva med jordmødre som deler ut subutex til gravide?

Hele denne saken stinker. Dessuten er den dypt kvinnefiendtlig.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 19:54   #31
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.874
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Jeg synes argumentet med at kvinner har mulighet til å vite hvilke leger som har reservert seg skal være en god ting, stinker den også. Helsepersonell har da virkelig ikke noe med å hverken moralpreke eller fordømme pasienten de er ansatt for å hjelpe?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 19:58   #32
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Jeg synes også at argumentet om at man vet hvilke leger som nekter henvisning bare er tull. Fordi: f.eks ang abort, det er jo ikke akkurat noe man planlegger. Man tenker kanskje at dette ikke angår meg, og plutselig er man der, at joda, det gjør det visst. Og da bør man kunne gå til den fastlegen man kjenner godt og stoler på, og få den hjelpen man trenger.

En annen ting er jo de som ikke vet om muligheten til å ringe sykehuset direkte.

Dette er bare tull. Man er ansatt, har tatt på seg den oppgaven, ja, da må man utføre den.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 20:02   #33
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.922
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Jeg synes også at dette er en rett frem svart-hvit sak

Det å henvise til eventuell abort er en del av jobben til en fastlege og dermed ikke noe man bør kunne reservere seg mot. Da får man heller finne seg en annen jobb der dette ikke er en del av stillingsbeskrivelsen,

Det minste man må forvente, dersom man ikke tar til vett og snur om på denne beslutningen, må være at alle som står på listen til en lege som har reservert seg får tilbud om en ny fastlege.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 20:14   #34
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Esme

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg synes argumentet med at kvinner har mulighet til å vite hvilke leger som har reservert seg skal være en god ting, stinker den også. Helsepersonell har da virkelig ikke noe med å hverken moralpreke eller fordømme pasienten de er ansatt for å hjelpe?

Rider sammen med pøbelsara

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 20:16   #35
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Jobber man i yrker der man er den "sterkeste" part i et avhengighetsforhold har man jammen plikt til å holde seg nøytral! Helsepersonell, lærere, førskolelærere ect

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 20:17   #36
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.183
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Amen til alle. Greier man ikke å stå i dette er ikke legeyrket det rette.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 20:50   #37
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.144
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men hvis legene får denne reservasjonsretten, hva da med apotekansatte som selger angrepiller? Spiralen? Hva med jordmødre som deler ut subutex til gravide?

Hva med politiet som sender ut mindreårige asylsøkere? Sikkert ikke alltid like gøy å være den som banker på døra når slikt skal gjøre heller.

Jeg synes også den er svart-hvit, og at noen ikke har forholdt seg til loven før tilsier i min verden ikke at de bør ha slike stillinger.

Man kan sikkert si på en hyggelig måte at "vent, så skal du få snakke med kollegaen min", men ikke alle leger vil si det slik. Og når 16-åringen sitter der og gråter og er fortvilet, og så blir henvist til en annen fordi noen mener hun gjør noe moralsk galt (uansett hvordan man formulerer seg) ... det er så slemt at jeg ikke klarer å beskrive det en gang.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 21:13   #38
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Kristin Linnesholm har skrevet et av de bedre innleggene jeg har lest om denne saken. Anbefales. Man kan sikkert vri det til at hun har feil i påstanden om at det ikke er noen moralsk forskjell på «å henvise til abort» og «å henvise til en annen lege som henviser til abort» (hun har forresten ikke feil), men man kan vanskelig vri seg unna hva den praktiske forskjellen faktisk er:

Opprinnelig lagt inn av Linnesholm

På hvilken måte skiller de to scenarioene seg fra hverandre?

Svaret er at de skiller lag i kvinnens opplevelse.

La oss ikke undervurdere hvor vondt det kan gjøre å snakke høyt om at man ønsker abort. Men dere vil tvinge henne til å snakke om det en gang mer enn strengt tatt nødvendig.

Dessuten er det viktig å få med seg at de som er for denne loven altså kjemper en anti-abortkamp (samme hvor høyt og indignert de lyver om at det ikke er det de gjør). Og det er uredelig å omtale dette som et ønske om reservasjonsrett, siden det de ønsker seg er treneringsrett:

Opprinnelig lagt inn av Linnesholm

Men det største retoriske sjakktrekket har vært å kalle treneringen for «reservasjonsordning». Dette som helt konkret er foreslått, er ingen egentlig reservasjonsordning. Men slik drar dere debatten inn på egen banehalvdel og tvinger motdebattantene til også å bruke ordet «reservasjonsrett», som om det er det vi alle prater om. Men det vi faktisk diskuterer er «retten til å trenere en abort».

Og for de som ikke har god hukommelse: Erna Solberg er blant de som aktivt ønsker å slå kiler inn i loven om rett til selvbestemt abort, så hun er absolutt ikke til å stole på når hun sier at hun ikke ønsker å begrense denne retten.

Ben "ikke svart hvitt, men helsvart" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 21:43   #39
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.144
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Gode poeng, BM. Særlig det første har jeg også tennkt på. Her har man kanskje gruet seg skrekkelig for å ta opp noe med legen sin, og så må man ta det opp med enda en! Kanskje dagen etter!

Man kan jo ofte dra rett til sykehuset, men det er ikke nødvendigvis lett å vite, ei heller gjøre i praksis for en del. Selv jobber jeg med helsepersonell, og har først i løpet av denne debatten blitt klar over at man ikke trenger å gå via fastlege.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 21:46   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.199
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Hva er greia med stjernene, Polyanna?

Ellers - kom gjerne med enda flere argumenter! :enig med Esme og pøbelsara men samler på poenger:

Det ble sånn da jeg klippet og limte og så rakk jeg ikke å redigere.



Eller det er egne banneord som jeg avbryter med. Velg den tolkningen du liker best.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no