Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Kan du noe om IBS?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-21, 22:34   #1
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Kan du noe om IBS?

Skal ha selskap og en av gjestene har IBS. Kan noen med kunnskap ta en titt på denne menyen https://kajsas.no/kajsas-selskapsbuffet/ og se om det er spiselige ting der, evt fortelle hvilke tilpasninger jeg bør be om?

På forhånd tuusen takk!!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-21, 23:10   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du noe om IBS?

Det kan jeg mye om, men det er så individuelt hva man reagerer på, så det beste er jo å spørre den det gjelder. Men jeg ser mye på den menyen som jeg kunne spist uten problemer.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-21, 23:12   #3
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan du noe om IBS?

Jeg vet at gluten nok er hovedfienden. Og løk.

Takk for svar, frukt! Det var positivt.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-21, 23:14   #4
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan du noe om IBS?

Der er det mye jeg ikke kunne spist fordi det er så individuelt..

Best å spørre

Allergener: gluten (hvetemel i vårruller, nudler og focaccia), soya (ponzusaus, edamamebønner), skalldyr (scampi), fisk (Frøyalaks), melk (tzatziki, parmesan, fetaost), peanøtter (kyllingsatay), pistasjnøtter (laks), egg (nudler, aioli), sennep (aioli), sulfitt (balsamico og urtevinaigrette)

Skal jeg plukke ut set jeg ikke tåler fra den menyen så er det
Gluten, melk, soya og nøttene..

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-21, 23:40   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du noe om IBS?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Det kan jeg mye om, men det er så individuelt hva man reagerer på, så det beste er jo å spørre den det gjelder. Men jeg ser mye på den menyen som jeg kunne spist uten problemer.

Hvordan vet du det når det ikke er oppgitt allergener for hver enkelt rett? Det synes jeg var ganske håpløst.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-21, 23:58   #6
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan du noe om IBS?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvordan vet du det når det ikke er oppgitt allergener for hver enkelt rett? Det synes jeg var ganske håpløst.

Fordi IBS ikke er allergi, men overfølsomhet, ofte mot FODMaP (Fermenterbare Oligo- Di- Mono- og Polysakkarider). Jeg ser også flere ting her som jeg kunne spist. På en god dag kunne jeg spist hele retter også, mens på dårlige dager hadde jeg måttet legge ting til sides. Den viktigste tilretteleggingen for meg ville vært å passe på at sauser og tilbehør ligger ved siden av, slik at det er lett å ta det bort. For meg ville f.eks. nudelsalaten gått bra, hvis den var uten brokkoli og edamame. Lammecarreen kunne jeg spist, så lenge epletzatsikien var lett å pirke bort (både pga eple og melk). Men det er ofte en sum, slik at selv om litt av triggermaten går bra, så kan summen av mange "litt" bli ganske ille.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-21, 00:27   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du noe om IBS?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Fordi IBS ikke er allergi, men overfølsomhet, ofte mot FODMaP (Fermenterbare Oligo- Di- Mono- og Polysakkarider).

Det er jeg klar over, fordi mannen min har det. Og det var egentlig det jeg mente. Det står feks ikke om nudelsalat en inneholder noen form for saus eller dressing. Det står heller ikke hvilken type nudler det er, men de fleste nudler er høy fodmap. Hadde allergener vært oppgitt for hver rett, kunne man jo i hvert fall litt mer treffsikkert antatt om den inneholder noe man ikke tåler.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-21, 07:42   #8
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan du noe om IBS?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er jeg klar over, fordi mannen min har det. Og det var egentlig det jeg mente. Det står feks ikke om nudelsalat en inneholder noen form for saus eller dressing. Det står heller ikke hvilken type nudler det er, men de fleste nudler er høy fodmap. Hadde allergener vært oppgitt for hver rett, kunne man jo i hvert fall litt mer treffsikkert antatt om den inneholder noe man ikke tåler.

Enig..
Dessuten er jo ikke fruktaner definert som noe som må oppgis.
Jeg trenger nøyaktig innhold for alt. Er det eddik i noe så utgår det uansett. Eller eks eple.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-21, 09:33   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du noe om IBS?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvordan vet du det når det ikke er oppgitt allergener for hver enkelt rett? Det synes jeg var ganske håpløst.

Fordi jeg ikke reagerer på små mengder. Det er totalen som avgjør. Bortsett fra et par ting som løk og eple. Men det er jo som sagt veldig individuelt.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-21, 09:45   #10
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du noe om IBS?

Ikke alle med ibs følger lav fodmap heller så det blir litt vanskelig å vite for andre enn den det gjelder.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-21, 10:11   #11
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du noe om IBS?

Som andre sier her, så er det ganske individuelt. Den i min familie som lever med dette reagerer på løk, hvitløk, eple, honning og de vanligste kornsortene som hvete, bygg og rug.

Løk og hvitløk er ofte lurt inn ganske mye av i slike tapas-retter. Løkpulver og hvitløkpulver som brukes til smaksetting er en versting. Dette er ikke et allergen, og er derfor ikke merket annet enn ved å lese på ingredienslisten.

Det er heller ikke gluten som er problemet for min slektning, men hvete, bygg og rug. Daglig brød er surdeig av spelt, mens en del glutenfrie alternativer til bakst inneholder eple og andre sukkerarter som kan være uheldig. Vedkommede kan spise vanlig bakst i små mengder.

Så ja, spør, enten personen selv, eller en som står tett på (jeg er ambassadør for mitt familiemedlem for hen hater at vi snakker om det).

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-21, 10:13   #12
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du noe om IBS?

Til menyen ville min kunne spist:

Småpoteter, kanskje
Lammecarre, uten tzatiki
Indrefilet, sannynligvis
Mangosalat
Sashimi

og en liten bit foccacia

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-21, 16:11   #13
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du noe om IBS?

Jeg tenker også at IBS er så ulikt fra person til person at det er vanskelig å si ut fra menyen. Det er jo ikke bare FODMAPs, noen sliter også med fett, for eksempel.

Generelt tenker jeg at rene matvarer er enklest for en med IBS å velge. Alt av sauser, dressinger og krydder kan potensielt være trøblete. Protein er safe, så når det er sashimisalat så er en skål med kun laks praktisk. Det er karbohydrater som kan være vanskelig, men poteter og ris er uten fodmap. Laktosefrie melkeprodukter funker (hvis ikke fett er et problem), og oster.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-21, 16:53   #14
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du noe om IBS?

Jeg ville nok spurt den det gjelder, hvis det er mulig. IBS arter seg så forskjellig, som flere sier her, og det er ikke sånn at alle reagerer likt på ulike matvarer. Den menyen har for lite informasjon for min del, og siden de fleste rettene har saus, marinade etc. med ting jeg ikke tåler i store mengder kunne jeg ikke spist meg mett på det som står der uten å risikere å få smerter. De fleste proffe cateringselskaper kan få beskjed om at man har en gjest som skal unngå gitte matvarer, og lage noe ekstra eller endre på noen retter, så med god dialog med den det gjelder tenker jeg det er helt løsbart å få til noe bra her.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no