Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-22, 08:48   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Mulig dette allerede er blitt diskutert her inne, men jeg har ikke lest noe om det.

Jeg føler meg maktesløs rundt det som skjer i Ukraina, og jeg har et veldig behov for å kunne være til en eller annen form for nytte. Hvordan kan man best hjelpe? Setter pris på tips i tråden hvis noen har linker eller andre forslag til hvordan man kan bistå med en eller annen form for hjelp. Og behovet vil sannsynligvis endre seg i tiden framover også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 08:55   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Jeg vil tro den mest effektive hjelpemetoden for oss her på berget er å økonomisk støtte for eksempel Røde Kors og andre humanitære organisasjoner som er tilstede i Ukraina med nødhjelp.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 09:09   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Det stemmer nok.

Mannen snakket i går om at det var innsamling av soveposer og dyner i Haugesund. Nå kommer vi oss ikke dit med det første, og jeg har heller ikke undersøkt hva dette er for noe, men det føles liksom litt «konkret» å gjøre noe fysisk. Men det er jo ikke alltid at det er det som hjelper mest.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 09:22   #4
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg vil tro den mest effektive hjelpemetoden for oss her på berget er å økonomisk støtte for eksempel Røde Kors og andre humanitære organisasjoner som er tilstede i Ukraina med nødhjelp.

Dette, og i tillegg dukker det sikkert opp ad hoc-hjelpetråder på Facebook eller rundtomkring.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 09:34   #5
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Både Flyktningehjelpen og Røde Kors er tilstede i Ukraina og å gi penger til dem er sannsynligvis den beste måten å hjelpe på.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 09:39   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Vi kjenner noen som har drevet hjelpeprosjekt i Ukraina i mange år. De samler inn klær og andre nødvendigheter i nærheten her, og sender jevnlig ned til Ukraina. De har også Vipps. Jeg kan sende lenke på pm, om du er interessert.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 09:48   #7
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.776
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Hvilke hjelpeorganisasjoner regnes som "best og mest effektiv" mtp at mest mulig hjelp og penger kommer frem?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 09:53   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi kjenner noen som har drevet hjelpeprosjekt i Ukraina i mange år. De samler inn klær og andre nødvendigheter i nærheten her, og sender jevnlig ned til Ukraina. De har også Vipps. Jeg kan sende lenke på pm, om du er interessert.

Ja takk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 10:29   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Hvilke hjelpeorganisasjoner regnes som "best og mest effektiv" mtp at mest mulig hjelp og penger kommer frem?

SOS barnebyer er blant dem som bruker minst på administrasjon, i hvert fall var det sånn for noen år siden da det ble gjort en stor undersøkelse av dette.

Vi har ett av tre fadderskap som "katastrofefadder", altså at pengene går dit de trengs mest i kriser, ikke til et spesifikt fadderbarn. De var også kjappe på ballen og sendte ut SMS-er i går med spørsmål om ekstrabidrag til bruk i Ukraina.

Men alle de store hjelpeorganisasjonene er skikkelige sånn jeg har skjønt det. Enten det er Unicef eller Røde kors eller andre.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 10:36   #10
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Jeg fikk denne lenken på sms fra SOS barnebyer i går: https://www.sos-barnebyer.no/barn-og...nger-din-hjelp

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 10:37   #11
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

http://www.thk.no/ stiftelse som har hjulpet Ukraina i mange mange år. Dette er kanskje de som Hyacinth nevner.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 10:39   #12
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Jeg vet ingenting konkret om Ukraina, men jeg vet en del om nødhjelpsarbeid i plutselige kriser generelt.

De store organisasjonene som Røde Kors og Redd Barna har mye kunnskap og ekspertise, og store byråkratier. De kan feltet nødhjelp, og ofte, men ikke alltid, har de også lokale organisasjoner som gjør at de har lokal kunnskap. Fordelen med de store organisasjonene er at de får ting gjort, ulempen er at det kan være tungrodd, og at det brukes mye penger på organisasjon og byråkrati. De har også en stor ledelse, relativt høye lønner osv, alt som følger med å være internasjonale profesjonelle organisasjoner.

Mindre organisasjoner kan snu seg raskere, de bruker mindre penger på byråkrati og hvis de har lokal kunnskap kan det være svært verdifullt. Til gjengjeld er de ikke nødvendigvis eksperter på nødhjelp, har ikke etablerte rutiner og det er muligens også større risiko for useriøse aktører.

Hvis jeg hadde konkret kjennskap til lokale aktører som jeg stolte på og visste jobbet godt på bakken i en nødhjelpssituasjon tenker jeg at det er vel anvendte penger å gi til dem. Hvis jeg ikke hadde slike kjente lokale aktører ville jeg heller gitt penger til en større etablert organisasjon.

Leger uten grenser har i en del situasjoner (bl.a. andrejuledagstsunamien i Sør-Asia i 2004) gitt beskjed om at de ikke ønsker mer penger til den gitte katastrofen fordi de ikke har kapasitet til å bruke mer enn de alt har fått. Det synes jeg vitner om en seriøsitet som gjør at jeg ofte har valgt å gi penger til dem i ettertid også.

Penger er nesten alltid smartere enn ting - enklere å transportere, enklere å sikre at man får tak i akkurat det som trengs i en gitt situasjon, og dersom det finnes et lokalt marked å handle på er det bedre at man bidrar til å stimulere/opprettholde dette enn å frakte inn varer utenfra. Men nødhjelp gis vel også ofte i form at ferdige pakker som de store hjelpeorganisasjonene har store lager av. (Tepper, telt, førstehjelpsutstyr, tørrmat, kokeapparater osv.)

Samtidig skjønner jeg veldig godt ønsket om å gi noe fysisk og konkret. Jeg har vært med på å strikke klær til flyktninger nettopp av den grunn. Et hjemmestrikket plagg som jeg selv har laget er noe helt annet enn penger. Det er en gave, og ikke en almisse.

:ikke svar på det du spør om i det hele tatt egentlig, men noen refleksjoner som oppsto og som jeg slenger ut likevel:

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 10:43   #13
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.776
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg vet ingenting konkret om Ukraina, men jeg vet en del om nødhjelpsarbeid i plutselige kriser generelt.

De store organisasjonene som Røde Kors og Redd Barna har mye kunnskap og ekspertise, og store byråkratier. De kan feltet nødhjelp, og ofte, men ikke alltid, har de også lokale organisasjoner som gjør at de har lokal kunnskap. Fordelen med de store organisasjonene er at de får ting gjort, ulempen er at det kan være tungrodd, og at det brukes mye penger på organisasjon og byråkrati. De har også en stor ledelse, relativt høye lønner osv, alt som følger med å være internasjonale profesjonelle organisasjoner.

Mindre organisasjoner kan snu seg raskere, de bruker mindre penger på byråkrati og hvis de har lokal kunnskap kan det være svært verdifullt. Til gjengjeld er de ikke nødvendigvis eksperter på nødhjelp, har ikke etablerte rutiner og det er muligens også større risiko for useriøse aktører.

Hvis jeg hadde konkret kjennskap til lokale aktører som jeg stolte på og visste jobbet godt på bakken i en nødhjelpssituasjon tenker jeg at det er vel anvendte penger å gi til dem. Hvis jeg ikke hadde slike kjente lokale aktører ville jeg heller gitt penger til en større etablert organisasjon.

Leger uten grenser har i en del situasjoner (bl.a. andrejuledagstsunamien i Sør-Asia i 2004) gitt beskjed om at de ikke ønsker mer penger til den gitte katastrofen fordi de ikke har kapasitet til å bruke mer enn de alt har fått. Det synes jeg vitner om en seriøsitet som gjør at jeg ofte har valgt å gi penger til dem i ettertid også.

Penger er nesten alltid smartere enn ting - enklere å transportere, enklere å sikre at man får tak i akkurat det som trengs i en gitt situasjon, og dersom det finnes et lokalt marked å handle på er det bedre at man bidrar til å stimulere/opprettholde dette enn å frakte inn varer utenfra. Men nødhjelp gis vel også ofte i form at ferdige pakker som de store hjelpeorganisasjonene har store lager av. (Tepper, telt, førstehjelpsutstyr, tørrmat, kokeapparater osv.)

Samtidig skjønner jeg veldig godt ønsket om å gi noe fysisk og konkret. Jeg har vært med på å strikke klær til flyktninger nettopp av den grunn. Et hjemmestrikket plagg som jeg selv har laget er noe helt annet enn penger. Det er en gave, og ikke en almisse.

:ikke svar på det du spør om i det hele tatt egentlig, men noen refleksjoner som oppsto og som jeg slenger ut likevel:

Takk for et godt svar.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 10:53   #14
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Jeg tenker også at jeg heller vil gi til store og etablerte organisasjoner. De pengene som brukes til administrasjon går jo i hovedsak til å sørge for at pengene blir brukt best mulig.

Jeg er på ingen måte habil, som aktiv i Røde Kors. Men fordelen der er jo at de har lokale organisasjoner i de fleste land og derfor kan gå effektivt inn og hjelpe.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 13:53   #15
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.890
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Jeg deler broren min sin post fra FB om hva man kan gjøre for å hjelpe:
Mange har spurt hva man kan gjøre for Ukraina. Man føler seg utrolig hjelpesløst i møte med historiene som nå kommer fra Ukraina. Vi kan imidlertid alle gjøre noe og her er mine tanker om tre ting vi alle kan gjøre:
����Bry deg! Vise Ukraina at vi bryr oss. Still opp på markeringer og vis at Norge ikke aksepterer Russlands angrep. Det er 7.000 ukrainere i Norge og enda flere har venner og familie i landet. Vis dem at vi bryr oss og still opp.
�� Hjelp til forsvar. Gi penger til den ukrainske hæren. Situasjonen er desperat og hæren trenger våpen, medisiner og annet utstyr. (lenke under)
��Åpne dørene. Tusenvis av Ukrainare er på flukt. De trenger hjelp i nærområdene og husrom når de kommer til Norge. Organisasjoner som flyktninghjelpen er allerede på plass i Ukraina og trenger din støtte.
https://www.facebook.com/34616466554...336958691/?d=n

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 15:32   #16
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Vær også klar over at det finnes svindlere som ønsker å utnytte situasjonen. Forsikre deg derfor om at penger som du gir, faktisk havner der du ønsker. Penger gitt direkte til store organisasjoner (Røde kors, Leger uten grenser, etc.) blir kanskje avkortet på grunn av administrasjon, men de kommer fram. Penger gitt via en passe vilkårlig Facebook-gruppe kan like gjerne finansiere våpen for motparten.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 18:11   #17
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.438
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Jeg er frivillig i Røde Kors og har gitt via dem. Vipps til 2272.

I tillegg bidrar jeg med moralsk støtte til en Instagram "venninne" som er fra Kyiv. Hun og familien bor midt i det verste området, ikke langt fra den flyplassen, og måtte flykte i natt for det ble for ille. Grusomt.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 22:17   #18
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.776
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Jeg valgte Redd barna i dag, da de sendte ut sms. Kan bli noen andre en annen dag. Har fast trekk til Leger uten grenser.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 22:22   #19
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

Røde Kors her også, og så en lokal organisasjon som heter Emanuel- hjelpende hender (finnes på facebook). De er seriøse og har drevet hjelpearbeid i Ukraina lenge.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-22, 00:58   #20
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere

En annen viktig sak er å jobbe opp mot politisk styre og stell for å sikre at vi tar imot en vesentlig mengde flyktninger. Ser Gahr Støre har uttalt seg om at vi skal ta vår andel, så lenge andre land gjør det samme, og det er så smålig at jeg blir helt kvalm. Det ligger an til å bli ihvertfall 4 millioner flyktninger til nabolandene, og hverken Polen, Moldova, Slovakia, Ungarn eller Romania er utstyrt til å ta vare på så mange. Våre flyktningemottak står tomme, og mange ukrainere er allerede godt integrerte rundt i små og mellomstore bygder og byer her i landet. De kan helt sikkert bistå med integreringen av nyankomne.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no