Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

[Lihkku beivviin] - en podcastanbefaling

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-22, 12:51   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Lihkku beivviin] - en podcastanbefaling

Jadajada, jeg vet at det er kvenenes dag i dag og ikke samenes, men aldri i livet om jeg husker dette til 6. februar neste år, så den kommer nå, mens jeg husker det:

NRK har en podcastserie om Norgeshistorien, og en del av den, er rundt 12 episoder om samenes historie. Jeg er rundt halvveis, og syns den er vilt interessant.

Den har vakt en del debatt, mer på framing og vinkling og hvem som deltar (kun 6 av 18 er samer selv), enn på selve innholdet, tror jeg, se blant annet her (saken inneholder lenker som tar deg videre til en del debattinnlegg), og den debatten er interessant i seg selv:

https://www.nrk.no/sapmi/historie-po...tiv-1.15815907

Men selve innholdet i serien er veldig, veldig godt formidlet, og tar seg tid til helhet, ulike vinklinger, detaljer og sidespor.

Det kommer ganske godt frem at det finnes mange måter å vinkle historien på, og at ulike forskere ser ulikt også på historiefortellingen, og det liker jeg.

Jeg syns episoden Landet befolkes er et godt sted å starte.

https://radio.nrk.no/serie/norgeshistorie/KMTE87005421

Bonus er at den krydres med et ganske bredt utvalg av (litt for) små snutter av samisk musikk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 13:47   #2
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.117
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Lihkku beivviin] - en podcastanbefaling

Takk for tips!!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 14:04   #3
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.871
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Lihkku beivviin] - en podcastanbefaling

Takk for tips! Høres ut som noe jeg også kan like.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 14:10   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Lihkku beivviin] - en podcastanbefaling

Jeg trodde jeg var sånn middels oppdatert på samisk historie, har fulgt det ungene har lært på skolen, pluss at en av dem hadde et skoleprosjekt om samene en gang i tiden, men jeg oppdaget at jeg kan jo INGENTING!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no