Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-22, 19:50   #41
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.558
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Fortell gjerne hvordan bildeling skal fungere utenfor byene, enten det er i nord eller sør. Hvis man har f.eks. 10-15 minutters kjøring til barnehagen (nei, det går ikke buss), og så 40 minutters kjøring til jobb i motsatt retning fra heimen.

Hun sa jo seriøst at dette passer for urbane strøk, til og med det du har sitert. Hva er poenget ditt? At råd for urbane strøk ikke passer andre steder enn urbane strøk?

Forøvrig er det greit å være/bli bevisst på at privatbilisme er villet politikk og at det ikke hadde trengt å være slik. Det hadde faktisk vært mulig å bygge et kollektivnett som fungerte også i mindre byer og tettsteder. Dessuten er den store majoriteten av bilturer i Norge veldig kort turer som fint kunne vært gjort med sykkel, men vi er helt fastlåst i at vi er avhengige av bil.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 19:53   #42
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.558
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det ville vært rart om feks Norge skulle sluttet helt med husdyr.

Men det var ikke poenget. Spørsmålet er om det er mulig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 20:00   #43
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hun sa jo seriøst at dette passer for urbane strøk, til og med det du har sitert. Hva er poenget ditt? At råd for urbane strøk ikke passer andre steder enn urbane strøk?

Forøvrig er det greit å være/bli bevisst på at privatbilisme er villet politikk og at det ikke hadde trengt å være slik. Det hadde faktisk vært mulig å bygge et kollektivnett som fungerte også i mindre byer og tettsteder. Dessuten er den store majoriteten av bilturer i Norge veldig kort turer som fint kunne vært gjort med sykkel, men vi er helt fastlåst i at vi er avhengige av bil.

Bra presisering, at dette passer for urbane strøk.

Jeg håper likevel det er rom for å fremsette behov for hvordan det går an å bo og å leve mest mulig bærekraftig i distriktene også.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 20:04   #44
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vet du ea, jeg gidder ikke dette når det bare skal bli en «la oss hakke på den teite bydama fra Østlandet» og bare leser det av innleggene mine som passer det narrativet. Sayonara.

Nå er jo motsetningene mellom by og land kanskje en av hovedutfordringene ifht frivillige klimatiltak. Folk som bor på steder uten kollektivtilbud blir ofte litt aggressive når de får beskjed om å ikke bruke bilen. Eller kjøpe elbil der ingen ladere finnes og vinteren byr på -40.
Så det viser EGETLIG problemet ganske godt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 20:06   #45
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men det var ikke poenget. Spørsmålet er om det er mulig.

Hvordan mulig? Selvfølgelig kan vi slutte med husdyr? Da må vi bare importere de kaloriene fra andre land.
Jeg er usikker på hva du egentlig lurer på?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 20:08   #46
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Hvis man skal måtte presisere i hvert eneste innlegg at man er klar over at logistikk, avstander, vær, føreforhold og kollektivtilbud har forskjeller innenfor og utenfor bygrensene er det etterhvert like lite interessant å debattere på FP som i et tilfeldig kommentarfelt tilhørende tabloidene.

Det var allerede presisert at disse tiltakene er lettest gjennomførbart i urbane strøk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 20:15   #47
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hvis man skal måtte presisere i hvert eneste innlegg at man er klar over at logistikk, avstander, vær, føreforhold og kollektivtilbud har forskjeller innenfor og utenfor bygrensene er det etterhvert like lite interessant å debattere på FP som i et tilfeldig kommentarfelt tilhørende tabloidene.

Det var allerede presisert at disse tiltakene er lettest gjennomførbart i urbane strøk.

Fra hovedinnlegget:
Så vidt jeg kan se tar rapporten utgangspunkt i urbant liv, men mye har selvsagt en overføringsverdi til mindre urbane husholdninger også.

Dersom det ikke er ønsket at det diskuteres også ut fra et distriktsperspektiv er det fint om det opplyses om.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 20:18   #48
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.


Det var allerede presisert at disse tiltakene er lettest gjennomførbart i urbane strøk.

Men likevel ble det litt dårlig stemning da det ble foreslått lettelser på flyrestriksjoner i nord. Vil si det koker litt både i de rurale og de urbane strøka.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 20:19   #49
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Personlig skulle jeg klart alle bortsett fra den om flyreiser. Den var veldig streng. Enig med de som skriver at vi må på med reguleringer for å få dette til. Vi trenger tog som korresponderer over landegrenser, og en app med bestemorvennlig brukergrensersnitt slik at man kan taste inn fra Lillehammer til Firenze og få opp tids- og økonomifornuftige reiseforslag.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 20:19   #50
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.558
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hvordan mulig? Selvfølgelig kan vi slutte med husdyr? Da må vi bare importere de kaloriene fra andre land.
Jeg er usikker på hva du egentlig lurer på?

Jeg lurer på om det virkelig er slik at det ikke er mulig å produsere nok plantebasert mat til alle på jorda, vel. Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå om du leser det innlegget jeg begynte med å sitere?

At det aldri kommer til å skje i praksis er jeg veldig klar over. Om det hadde vært mulig hadde folk uansett ikke vært interessert i det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 20:25   #51
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg lurer på om det virkelig er slik at det ikke er mulig å produsere nok plantebasert mat til alle på jorda, vel. Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå om du leser det innlegget jeg begynte med å sitere?

At det aldri kommer til å skje i praksis er jeg veldig klar over. Om det hadde vært mulig hadde folk uansett ikke vært interessert i det.

Sånn ja. Nei jeg tror ikke det er mulig. Vi trenger husdyra for gjødsel. Særlig fosfor er en ressurs som er i ferd med å tømmes. Husdyrgjødsel inneholder mye fosfor. Så noe husdyr tror jeg vi må ha.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 20:27   #52
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Fra HI:

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Så vidt jeg kan se tar rapporten utgangspunkt i urbant liv, men mye har selvsagt en overføringsverdi til mindre urbane husholdninger også.

Jeg bor ca 45 min utenfor Nord-Norges største by. Regner med at jeg går inn under «mindre urbane husholdninger»? Som mange andre er det absolutt både et ønske og et mål å være mer klimavennlig, og som sagt oppfyller vi det meste av det som står i punktene. Og så er jeg litt sånn «oppgitt-lei» av at det igjen trekkes frem mindre bilbruk og mindre flyreiser. Jada, liksom. Når staten fikser togbane og fungerende kollektivtransport, så for all del. Vi kan ikke engang dra frem at tog er dyrere enn fly - det finnes bare ikke tog. Og sjansen for at det skulle dukke opp en gang i fremtiden anser jeg som minimal. Kollektivtrafikken er en vits (og med kollektivtrafikk mener jeg buss. Som er det som fins. Med mindre man tar med hurtigbåtene kanskje. Men ikke så relevant som lokal jobbpendlerverktøy.)

Vi kjører el. Det er det mest klimavennlige vi kunne få til. Og fly - for oss som ikke har noe annet alternativ for reise enn fly, så er det utelukket å begrense det mer enn vi allerede gjør - det er ikke akkurat gratis å fly her oppe. Er det ikke rimelig i ett miljøperspektiv at områder som har andre muligheter for reise (tog, båt) må begrense antall flyreiser slik at de av oss som ikke har disse alternativene kan benytte fly i større grad?

Og så heier jeg på el-fly. https://flymagasinet.com/2021/01/25/...ge-er-i-drift/

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 20:35   #53
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.868
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Eat a largely plant-based diet, with healthy portions and no waste
Minske matsvinn kan vi bli MYE bedre på. Vi er helt elendige på restemat. Men jeg opplever at når vi får middag i kasse så blir det mindre svinn, vi får rett og slett akkurat nok mat.

Buy no more than three new items of clothing per year
Her har jeg mye å gå på, helt klart. Jeg var veldig flink et par år, men det var fordi jeg ikke hadde råd til det. Jeg trenger ikke et eneste klesplagg til på veldig lenge nå.


Keep electrical products for at least seven years
Bortsett fra mobiler som ikke holder så lenge så vil jeg si at vi er gode på dette. Mye av grunnen til det er nok rett og slett økonomiske grunner.


Take no more than one short haul flight every three years and one long haul flight every eight years
Av naturlige årsaker er det lenge siden vi har flydd nå, og det er ikke sikkert jeg kommer til å fly i år.


Get rid of personal motor vehicles if you can – and if not keep hold of your existing vehicle for longer
Bil er jeg avhengig av. Jeg bor ikke direkte usentralt, men både jeg og mannen jobber et lite stykke fra der vi bor. Vi burde være flinkere til å samkjøre. Vi kommer ikke til å kvitte oss med bilene våre. Jeg har en godt brukt bil, og den skal jeg ha til den dør. Jeg har tenkt til å skaffe meg sykkel, og prøve å bli flinkere til å bruke den fremfor bil i nærmiljøet.


Make at least one life shift to nudge the system, like moving to a green energy, insulating your home or changing pension supplier
Her vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg skjønner liksom ikke helt hva det menes selv om jeg skjønner hva det betyr.


Totalt sett har vi nok mye vi kan ta tak i her.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 20:37   #54
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Jeg skal se om jeg klarer å lete det opp. Husker ikke alt det gikk i, men det gikk også på at man trenger genmodifisering og kunstgjødselbruk og at man ikke kan basere seg et 100% økologiske landbruk.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 20:55   #55
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Jeg tenker at man kan leve klimabærekraftig på ulike vis, tilpasset der man oppholder seg.

Når det gjelder å få alle mennesker over på mer plantebasert, så er det jo slik at det bor folk overalt i verden, og deler av verden hvor man ikke kan dyrke maten sin, må det da være mer bærekraftig å spise det man kan produsere eller fange lokalt? For befolkningen på Grønland, Færøyene og Island, og i store deler av dette landet,for eksempel, er det overhodet ikke bærekraftig å spise mer plantebasert, rett og slett fordi de ikke kan dyrke de nødvendige kaloriene der folk bor, og langreist plantemat vel ikke er bærekraftig? Hvis man kan fø en flokk sau eller rein på fjellbeite, er det da mye mer bærekraftig å spise sauen og reinen enn å hente plantebasert mat fra annensteds?

Forøvrig vil jeg minne om at det var en artikkel Tally henviste til, dette var ikke Tallys egne påstander i HI. Så å bli småaggressive for at de tiltakene som fremheves at kan funke i urbane miljøer, ikke funker i distriktene, synes jeg virkelig ikke vi sal holde Tally ansvarlig for.

Og her i huset kan vi bli mye flinkere til flere ting. Mye flinkere. Jeg er blitt mye flinkere med mat og matsvinn, og å spise sesongbasert og kortreist, men jeg spise for søren avokado flere ganger i måneden likevel.

jeg har fornyet hele garderoben i år, men skal ha shoppestopp fra nå - bare jeg får de nye turskoene mine.

Vi kjører elektrisk og går og reiser kollektivt til jobb.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 21:09   #56
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Det er vel ingen som har holdt hovedinnlegger ansvarlig, men når spørsmålet er om dette er oppnåelig og hvorfor/hvorfor ikke, så er det jo det det svares på, særlig innleggene som omhandler forflytning
Å bli sammenlignet med kommentarfeltdebattanter gjorde meg litt trist må jeg si.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 21:22   #57
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.117
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg kaster nok altfor mye mat. Sånn blir det når man har småspiste barn, og man ikke har lyst til å spise opp alle rester. Men det er litt for mye frukt og grønt som visner i kjøleskapet, så det er forbedringspotensiale.

Tips: kompost! F.eks bokashi. Du trenger ikke dyre bøtter, det går fint med sånne vanlige med lokk fra Jula. Da får du masse deilig næringsrik jord til pallekarmer og planter, helt gratis.

Vi bor i en liten by og så lenge vi har barn som må kjøres og hentes på sfo så kjører vi mye og har biler. Dte er litt for lange avstander her at et liv uten bil er noe særlig hyggelig. Men jeg kjøper ikke så mye klær da. Og har fond.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 21:29   #58
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Jeg har ikke bil. Jeg etterisolerer huset i skrivende stund. Jeg kan godt kutte ned på kjøtt i kostholdet uten at det blir problematisk. Elektronikk har jeg stort sett i minst syv år.

Men.

Jeg kan ikke kutte flyturer til hvert tredje år, jeg flyr 1-2 ganger i året for behandling eller kontroll i helsevesenet. To timer i fly eller minimum 38 timer med annen kollektivtransport er ikke et reelt valg.

Tre klesplagg/sko i året skal gå greit for min del, men jeg har tre barn som ikke er utvokst, og selv om de i hovedsak blir kledt opp i arv og bruktkjøp trenger de mer enn tre nyinnkjøpte plagg i året. Det går heller ikke.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 21:36   #59
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.868
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Tips: kompost! F.eks bokashi. Du trenger ikke dyre bøtter, det går fint med sånne vanlige med lokk fra Jula. Da får du masse deilig næringsrik jord til pallekarmer og planter, helt gratis.

Jeg har fått låne bokashi-opplegget til en venninne som ikke får brukt det selv akkurat nå. Jeg håper det er noe jeg får brukt for. Hvis ikke tenker jeg at jeg vil lage en annen form for kompost i hagen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 22:02   #60
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.891
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Nei, dette vil nok vanskelig være oppnåelig for meg uten å gjøre store endringer på hvordan vi lever.

Eat a largely plant-based diet, with healthy portions and no waste
Vi spiser helt klart mer kjøtt/fisk enn vegetar. Har blitt flinkere til å redusere matsvinn da.

Buy no more than three new items of clothing per year
Jeg har virkelig redusert klesshoppingen de siste årene, men bare joggesko/strømper utgjør mer enn 3...Og undertøy må jo jevnlig skiftes ut... Hadde det vært 10 hadde det kanskje vært mulig.

Keep electrical products for at least seven years
Bortsett fra mobil og pc, tror jeg denne er helt overkommelig.

Take no more than one short haul flight every three years and one long haul flight every eight years
Dette var ikke engang mulig å overholde i covid perioden. Jeg er nok også en som hadde følt for å flytte sørover dersom jeg ikke skulle kunne reist til hytta i Spania jevnlig.

Get rid of personal motor vehicles if you can – and if not keep hold of your existing vehicle for longer
Kan ikke se for meg at vi hadde klart oss med færre biler enn vi har i dag (to biler på 3 voksne). Den ene er elbil da og ingen av dem er nye akkurat. I sommerhalvåret bruker jeg elsykkelen så mye jeg kan.

Make at least one life shift to nudge the system, like moving to a green energy, insulating your home or changing pension supplies.
Huset vårt er godt isolert. Vet at LøveMannen ser på mulighetene for å bruke solceller.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no