Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp til å lage pålegg selv

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-12, 19:33   #1
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Spørsmål

Hjelp til å lage pålegg selv

Hvorfor ikke lage kjøttpålegg selv? Må være billigere enn å kjøpe. Og ikke spesielt vanskelig kanskje? Bortsett fra at en trenger noe for å få tynne skiver. Lager dere andre selv? Tips?

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 19:37   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å lage pålegg selv

Henger meg på.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 19:43   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til å lage pålegg selv

Roastbiff er eit eksempel på pålegg som er billigare å lage sjølv. Det som er problemet er å få tynne nok skiver. Det kan løysast ved å ha ei brødskjøremaskin som kan stillast inn til pålegg og. Dersom ein ikkje har noko slikt, så må ein berre prøve å skjære så tynt ein berre kan.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 20:43   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til å lage pålegg selv

Vi har av og til kjøpt en svinekam eller skinkestek.

Roastbiff år jo også an, men der er gjerne råvaren litt dyrere.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 01:00   #5
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å lage pålegg selv

Vi kjøper gjerne store skinkesteiker på tilbod, steiker og spiser halvparten med potet og bruk saus og har resten som pålegg. Til jul, steiker vi eit salta lammelår, som vi skjærer skiver av og har som pålegg og ei kokt bayonneskinke. Erfaringa mi er at dette er luksuspålegg til julelunsjen og liknande, ikkje kvardagspålegg, fordi det blir tjukke skiver med kjøtt. Men det kan jo løysast med slik maskin som Hjertensfryd nemner.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 01:32   #6
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp til å lage pålegg selv

Kan man f.eks. legge kjøttstykket i en time i fryseren, det er enklere å skjære tynne skiver dersom kjøtt er litt fryst, som f.eks. til Carpaccio.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 10-08-12 kl 01:38.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-12, 09:49   #7
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: Hjelp til å lage pålegg selv

Til jul lager jeg ribberull, kjøttrull og en påleggspølse av elgkjøttdeig

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-12, 10:17   #8
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp til å lage pålegg selv

Opprinnelig lagt inn av elli, her.

Til jul lager jeg ribberull, kjøttrull og en påleggspølse av elgkjøttdeig

Har du oppskrift på kjøttrull? Går å lage av kukjøtt?

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-12, 19:47   #9
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: Hjelp til å lage pålegg selv

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Har du oppskrift på kjøttrull? Går å lage av kukjøtt?

Bruker å lage av lammekjøtt, kjøper sånn ferdigpakke med kjøtt (er det enkleste synes jeg)

Krydderblandingen min (eller mer korrekt min farmor sin) er:
1/2 ts pepper
1/2 ts ingefær
1 1/2 ts salt
1 ts sukker
2 1/2 ts gelatinpulver.

Bland alt kryddret og fordel det jevnt over kjøttet, rull sammen og sy igjen. Legges i saltlake i 7-10 dager. Etter å la ligget i saltlake, tar du rullen ut og ruller den inn i et kjøkkenhåndkle og surrer godt med husholdningstråd rundt. Dette for at rullen ikke skal revne under koking. Rullen skal kokes i ca 2 timer, avhening av størrelse (er vel mer korrekt å si at den trekker - for jeg lar ikke vannet koke, men være like under kokepunktet). Når den er ferdigkokt lar du den hvile ca 15 min før den legges i press over natten.

Du kan godt lage kjøttrull av okse - thulefjord gjør iallefall det... Har smakt den og den er veldig god

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-12, 19:50   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.385
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp til å lage pålegg selv

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Har du oppskrift på kjøttrull? Går å lage av kukjøtt?

Gudbedre, jeg trodde det stod kuk-kjøtt.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-12, 21:07   #11
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp til å lage pålegg selv

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Gudbedre, jeg trodde det stod kuk-kjøtt.

Skulle likt å se ansiktene til familien på julefrokosten da ja.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-12, 21:28   #12
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Hjelp til å lage pålegg selv

Jeg er så heldig at jeg har en mann som jakter, blant annet rådyr. Etter endt bukkejakt kommer han hjem med hele lår, som han beiner ut, surrer sammen i strømpe og som jeg krydrer etter beste evne før vi steiker i ovn ved svak varme. Deretter lar vi det hele bli kaldt, før vi bruker en god kniv til å skjære skiver etter ønske. Tynne dersom det er til pålegg, og tykkere dersom det skal brukes til middag. Vi serverte dette i dåpen til lillebror, og aldri har vi vel fått så mye skryt for en matrett. Det er rett og slett nydelig..

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-12, 21:31   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til å lage pålegg selv

Jeg pleier å lage rull av fårekjøtt, samt sylte (som jeg er vant til å kalle syltaflesk, men det er nå så. Sylte er nemlig her jeg kommer fra syltetøy) til jul.

Sånn ellers spiser jeg en del middagsrester som pålegg, man kan jo selvsagt lage dette uten å spise brorparten som middag... Svinsteik er jo en slager, og naturlig nok biff/roastbiff. Men kylling og kalkun er også godt pålegg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-12, 21:31   #14
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Hjelp til å lage pålegg selv

Glemte helt å få med at i jula har vi begynt med å kjøpe inn ekstra ribbe, som skives opp og brukes på brødskiva.

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no