Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvorfor dør alltid urtene mine?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-12, 12:18   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor dør alltid urtene mine?

Jeg liker å ha friske urter på kjøkkenet, de står i vinduskarmen og får alltid sol. Jeg vanner hver eneste dag, allikevel begynner de å visne omtrent fra dag 2 og dør til slutt. Urtene hos svigers er kjempefine hele tiden. Svigerfar kom nettopp med en DIGER (største jeg har sett!) basilikumplante til oss, han sa den hadde vært ganske liten da han kjøpte den, og så hadde den vokst seg så diger hos ham. Det skjer aldri hos meg, de dauer før de får sjansen til å brukes, omtrent. Hva gjør jeg galt?!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:20   #2
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor dør alltid urtene mine?

Vet ikke hva du gjør galt, men etter at jeg fikk en urtepotte, altså en potte der jeg fyller vann i den nederste delen av potta og det er tråder som sørger for kontinuerlig vanning av urtene, så varer selv basilikumen i månedsvis hos meg. Før drepte jeg de på en uke.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:21   #3
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor dør alltid urtene mine?

For mye sol, sett de en annen plass, eller lenger inn på kjøkkenbenken.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:22   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor dør alltid urtene mine?

Mine dør også. En venninne sier jeg må potte de om. Større potte og ny jord. Jeg gidder ikke, så jeg vet ikke om det hjelper. Hennes er hvertfall fine.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:22   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor dør alltid urtene mine?

Basilikum skal vannes hver dag, littegranne, og på skålen, ikke i potten, har jeg lært. Etter at jeg lærte det, holder de ganske lenge. Og så bør man visst klippe/knipe av stilkene over det nederste bladparet, så vokser det opp nye bladstilker.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:23   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor dør alltid urtene mine?

Kjøpe herdede urteplanter på hagesenter, ikke de hurtigfremdyrkede fra butikken.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:30   #7
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor dør alltid urtene mine?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Kjøpe herdede urteplanter på hagesenter, ikke de hurtigfremdyrkede fra butikken.

Jepp.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:33   #8
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvorfor dør alltid urtene mine?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Kjøpe herdede urteplanter på hagesenter, ikke de hurtigfremdyrkede fra butikken.

Jepp. Alltid vanne på skåla, regelen er at du lar planten trekke vann i fem minutter og så heller du av det som er igjen. Urtene på butikken er fremstilt for at du skal bruke dem med en gang, og ikke la dem stå.

  Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:42   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor dør alltid urtene mine?

Åh, det visste jeg ikke. Hah! Takk for svar, dette var nytt for meg, altså.
Skål har jeg heller aldri hatt, jeg har satt hele "innerpotten" (den man kjøper dem i) over i en annen potte. De bør stå på skåler, altså, og ikke i en finfin potte?

Ja og så et sikkert uhyre teit spørsmål; når jeg skal kjøpe urter på hagesenteret, står det at de er herdet da, eller er alle som selges der herdet? Bare så jeg ikke kjøper feil.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:44   #10
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor dør alltid urtene mine?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Åh, det visste jeg ikke. Hah! Takk for svar, dette var nytt for meg, altså.
Skål har jeg heller aldri hatt, jeg har satt hele "innerpotten" (den man kjøper dem i) over i en annen potte. De bør stå på skåler, altså, og ikke i en finfin potte?

Ja og så et sikkert uhyre teit spørsmål; når jeg skal kjøpe urter på hagesenteret, står det at de er herdet da, eller er alle som selges der herdet? Bare så jeg ikke kjøper feil.




__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:44   #11
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor dør alltid urtene mine?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Åh, det visste jeg ikke. Hah! Takk for svar, dette var nytt for meg, altså.
Skål har jeg heller aldri hatt, jeg har satt hele "innerpotten" (den man kjøper dem i) over i en annen potte. De bør stå på skåler, altså, og ikke i en finfin potte?

Ja og så et sikkert uhyre teit spørsmål; når jeg skal kjøpe urter på hagesenteret, står det at de er herdet da, eller er alle som selges der herdet? Bare så jeg ikke kjøper feil.

Spør, så er du sikker.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:46   #12
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvorfor dør alltid urtene mine?

Du kan selvsagt la dem stå i en finfin potte og vanne nedi potta, men da må du alltid sørge for at du heller av overskytende vann. Ellers råtner røttene.

  Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 13:34   #13
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor dør alltid urtene mine?

Jeg pleier å legge tørkepapir som jeg har krøllet og vætet skikkelig nederst i pottene mine, såpass at det er flere cm mellom papiret og bunnen. Da sørger jeg bare for at papiret alltid er fuktig, og da varer de og varer og varer til jeg blir lei.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no