Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lang tid tar det å male et hus?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-07, 10:18   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lang tid tar det å male et hus?

Ja, jeg vet - "hvor lang er en strikk" - men, altså, sånn i størrelsesordenen, da.

Mannen min og svigerfar insisterer på at de vil male huset selv. Jeg sier at det er greit at de gjør forarbeidet, for det er jo det som er viktigst å ha "kontroll" på (svigerfar stoler ikke på innleide folk. ), men at jeg vil overlate selve malingen til andre. Dette skal skje til våren, og ikke planet om at jeg orker å være hjemme og tråkke i svigerfar og malingsspann og lift og 3 unger mens jeg fortsatt er vill og gal barselhormonell...

Og jeg vil ikke at mannen min skal bruke hele sommeren på å henge i husveggen! Jeg trenger ham til andre ting!

Så jeg har foreslått at de får en uke på seg, og så kommer det innleide folk og tar over (det bør få fart på svigerfar, som er så UTROLIG sein og omstendelig). Den uka reiser jeg bort med ungene. Kanskje jeg strekker meg til 10 dager.

Hvor langt kommer man på en uke, tro, to mann som jobber seint? Det er et STORT hus, og vi kommer til å leie en lift, tror jeg, for å komme til overalt.

Det skal vaskes grundig, sikkert skrapes og pusses litt her og der, og så males.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 10:22   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid tar det å male et hus?

Det som tar tid er forarbeidene (skraping, pussing, vasking, innsetting med soppmiddel (viktig!), tørking, ta ned takrenner (anbefales!) osv.), maskering samt å vente på fint vær (opphold, men helst ikke stekende sol). Når dette er gjort så maler 1 person fint minst 1-1,5 vegg pr. dag. Hvor mange strøk skal dere ha? Hvor mye dillemaling gjenstår når veggene er malt (dvs. vinduer, listverk, rekkverk osv.)? Dessuten tar det lang tid når man står i stige, og med lift så klarer kanskje 1 person å male 2 vegger pr. dag.

(Vi malte huset sommeren 2004 da jeg var nygravid. Det gikk unna i en fei.)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 10:23   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid tar det å male et hus?

Tenk om det regner hele uken...

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 10:23   #4
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid tar det å male et hus?

Sorry, men først må jeg bare litt.

Vi hadde folk til å male huset vårt, med stillas og hele pakken. De brukte vel i overkant av en uke, og de jobbet ikke omstendelig. De holdt på en 8-10 timer om dagen, to til tre personer om gangen.

Jeg skal sjekke mer nøyaktig med mannen, jeg var litt sånn i den perioden, drittlei av håndtverkere overalt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 10:23   #5
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor lang tid tar det å male et hus?

Noen uker er hvertfall mer realistisk enn én. Jeg har vokst opp i et passe stort treetasjers sørlandshus, og minnes at de årene det skulle males, var det noe hele gjengen måtte slite med hele sommerferien. Malinga er jo det raskeste, skrape og vaske tar jo forever. Også kommer det et par regndager.. Også male og tørke og male igjen. To menn, tre uker kanskje?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 10:25   #6
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor lang tid tar det å male et hus?

Okei, kanskje min familie er ekstra dårlige på sånt.
Håper dere får det unna på en uke.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 10:26   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid tar det å male et hus?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Vi hadde folk til å male huset vårt, med stillas og hele pakken. De brukte vel i overkant av en uke, og de jobbet ikke omstendelig. De holdt på en 8-10 timer om dagen, to til tre personer om gangen.

Jeg skal sjekke mer nøyaktig med mannen, jeg var litt sånn i den perioden, drittlei av håndtverkere overalt.

Noe sånt, ja.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 10:28   #8
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor lang tid tar det å male et hus?

Nå mlte vi ny panel på veggene og hadde oppe stilasje, grunnet med sånn visir eller hva det nå heter en dag og malte neste dag.
Eneste vi måtte skrape var noen av vinduene for byttet pare et par vinduer.

Mann malte det i en langfri så begynnte om mårran og sluttet om kvelden, lille broren hannes hjalp han og en del.
Det som tok til var grunningen med at planken var ny så trektes jo den inn med en gang.

Tror de brukte 4 dager på 3 vegger og vinduene.

Siste "veggen" som er 1\2 vegg oppe og et nybygg skal males til sommeren.
Bryllupet vårt øddela jo hele greiern hehe.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 10:46   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid tar det å male et hus?

Ja, jeg regner ikke med at de blir ferdige med alt på en uke, altså. Men etter en uke tenkte jeg vi kunne overlate resten til andre. Jeg ser også mer for meg en måned med alt, ja.

Kanskje jeg skal bli borte en 10 dagers tid. Jeg vet med meg selv at jeg kommer til å klikke på svigerfar om jeg er hjemme. Så spørs det om mamma orker meg på besøk så lenge.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 11:01   #10
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid tar det å male et hus?

Ta utgangspunkt i at det i alle fall tar dobbelt så lang tid som dere tror. Vi gjorde et iherdig forsøk på å male huset vårt selv i fjor sommer. Med meg høygravid og to små barn fra før og mannen måtte gjøre alt selv, men i tillegg skulle hjelpe til med en del andre ting, så ble det et helt håpløst prosjekt. For å si det sånn: Vi rakk aldri å bli ferdig med alt vi skulle gjøre i fjor sommer. Vi ville aldri gått igang med det prosjektet igjen om vi hadde visst hvordan det ble. Men nå hadde vi ingen hjelp utenfra. Det er bestandig så mye forarbeid, mere pirk enn en tror og uforutsette ting som kan dukke opp underveis, så TTT (ting tar tid). Men det hjelper sikkert veldig om du og ungene reiser vekk en periode, for malingspann og koster blir liggende litt overalt, stadig nymalte steder og det er sommer og ungene vil være ute å leke var ingen god kombinasjon bestandig.


Sist redigert av Elisabet : 16-02-07 kl 11:14.
Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no