Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Trenger dine barn like ting?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-11, 11:37   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trenger dine barn like ting?

Jeg leste i en tråd tidligere, om barn som gjerne ønsket å ha like klær som sine søske. Sånn selv om de ikke gikk i klærne samtidig, så var det viktig å ha likt. Og så begynte jeg å tenke på dette med like julegaver, når jeg satt og skrev julegavelisten for i år. (Jeg satt og så på et søskenpar, ca 4 års mellomrom, og lurte på å kjøpe klær til den ene, og noe smykke-ting til den andre.)

Er det greit i din familie, og for dine barn, at de får veldig ulike gaver, eller er det noe som potensielt kan skjære seg hos dere?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 11:39   #2
leaht
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 95
leaht er litt kulleaht er litt kul
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Nei. Den minste arver av storesøsteren så det er en fordel at de ikke har likt. Klær er det ikke så farlig med, men andre ting som leker og godterier det må være helt likt!

__________________
Det vonde drep du ikkje med øks...
leaht er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 11:39   #3
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

De trenger ikke like ting. De trenger ikke å få gaver samtidig. De trenger ikke å ha hver sin DS. De trenger å dele med hverandre og å unne søsknene sine noe selv om de ikke får noe akkurat da.

Heldigvis har mine skjønt dette. De som ikke har skjønt det er besteforeldrene...

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 11:39   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Det har alltid vært greit i min familie at søsken får helt ulike ting. Og de har aldri trengt å få gaver på andres bursdag (noe jeg syns er en skikkelig uting). Men jeg kjenner noen der det var veldig viktig at pakkene var like STORE. Rent fysisk, altså, ikke i verdi. Disse to søsknene har også fått dobbelt opp med bursdagsgaver siden begge får gaver på søsterens bursdag. Jeg har aldri bidratt der, altså.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 11:40   #5
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Jeg må bare anta her, men jeg ville tenkt at om barna var av samme kjønn og aldersforskjellen var nokså tett (3 år eller mindre), så ville jeg ikke kjøpt klær til en og pynteting eller leker til den andre.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 11:44   #6
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Nei, mine trenger ikke få like ting. En kan gjerne få klær og den andre leker, for det går ofte motsatt også. Dessuten liker de å få klær også, så jeg skjønner ikke problemet.

Noen jeg kjenner, kjøper konsekvent likt til begge ungene. Til og med når en av jentene har bursdag, får den andre det samme i etterkant, for de må ha likt. DET er en uting, og de lider jo av overflod...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 11:56   #7
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Det er greit for meg, men av erfaringe vet jeg at det blir litt misnøye hvis jentene ikke får make ting. Så jeg sier til venner og familie at de kan godt få make ting, det inkluderer lik farge (!), da blir det mest harmoni i heimen. De er ikke utakknemlige på noe vis, bare småmisunnelige på det den andre fikk. De leker med de samme tinga, ikke noe forskjell der.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 12:01   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Mine trenger ikke like ting. Faktisk ville det nok blitt ramaskrik hvis de fikk det; han ønsker seg bare lego og DC-klær, og hun kunne ikke vært mindre interessant i noen av delene. (Og jeg mener selvsagt ikke "ramaskrik" bokstavelig; de takker selvsagt for gavene og er takknemlige uansett, men det ville neppe vært den "perfekte" gaven.)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 12:08   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Jeg vet også om noen som kjøpte to like Donaldblader hver uke, fordi ungene "måtte ha alt likt" og ikke kunne dele på noe. Det er absolutt ikke en barneoppdragelse jeg ville gått inn for.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 12:08   #10
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.072
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Nja. Selvsagt går det greit om de ikke får det samme. Men litt sett i forhold til alder, ville jeg nok gitt i nogenlunde lik kategori. Det er ikke så stas om en får bare nyttige gaver, mens den andre bare får leker og morsomme ting. Vi prøver å balansere akkurat det. I tillegg er det kjedelig om en bare får gavekort og penger, mens en får gjennomtenkte gaver hver gang. Det er i alle fall til tider et sårt punkt her.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 12:10   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Nei, de trenger ikke det, men du verden hvor godt det gjør for verdensfreden

Å kjøpe tre grønne og en gul kjærlighet på pinne feks, det går jo, men det mye roligere å kjøpe fire grønne......

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 12:18   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Nei, det trenger de ikke, særlig ikke av klær og leker, og Mikro er for liten til å få godterier og denslags enda, så her har vi absolutt ingen sånne behov.

og ang det med gaver på hverandres burdag, det synes jeg er en uting. Svigerfar sendte med noe til Mikro når Knerten hadde bursdag, så mannen sendte med noe til lille-tante (2) når lille-onkel (4) hadde bursdag, og noe til lille-onkel når lille-tante hadde bursdag. Bare en liten ting, kostet ikke mye, men det er prinsippet for min del. Mikro har bursdag i februar, Knerten i august. De trenger å lære at når hun har bursdag, så har hun bursdag, og når han har, så har han. Det er bare det at vi bor så langt unna familien, og enkelte av besteforeldrene har en tendens til å ville gi en gave til ungene når vi treffes. Og da blir det sånn. Jeg liker det ikke.

Men jeg ser gjerne for meg at om noen år, så vil nok behovet for at snop skal være likt, absolutt oppstå ja.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 12:18   #13
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.


Å kjøpe tre grønne og en gul kjærlighet på pinne feks, det går jo, men det mye roligere å kjøpe fire grønne......

Jepp, sånn er det her også. Mellom de to eldste, vel og merke. Minstemann er glad uansett han.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 12:21   #14
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Nei, de trenger ikke like ting, men de får som regel i samme sjanger - f.eks. begge får klær eller leker eller ditten eller datten. Hvis de får en liten leke i en-eller-annen sammenheng så er de veldig opptatt av å ha forskjellige ting - enten det er forskjellig farge eller noe annet. (Jeg fikk en blå edderkopp! Jeg fikk en grønn skorpion! )

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 12:24   #15
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Det er helt greit å få forskjellige ting, men jentene mine som det er 2 år og 5 mnd mellom leker med de samme lekene. De har tilnærmet samme interesser og minste ser veldig opp til største. Jeg kjøper gjerne like klær til de, men også en del forskjellig.
Jentene er veldig flinke til å dele leker med hverandre, men siden de ofte leker sammen med de samme lekene er det en del det er praktisk å ha to av.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 12:31   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Ikke nå lenger. Da de var 3 og 4 var det kult for dem å ha like klær, nå er de så ulike at det beste er å få gaver og klær som passer sin egen stil. I tillegg til at toern må gå i samme klærne i 4 år dersom de får likt.

Det som er litt morsomt nå er å lage en liten kopi i plutteformat, men det er ikke viktig, bare en litt morsom greie.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 12:38   #17
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Nei, det er ikke så viktig.

Men jeg kjøper alltid kjærlighet i samme farge de gangene jeg kjøper det

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 12:39   #18
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Hadde jeg hatt to jenter med 2 år mellom, ville nok både jentene og vi som foreldre satt pris på om det ble noenlunde likt. Nå når vi har en gutt og en jente med 2 år mellom, så spiller det ingen rolle.
Men får en av dem sokker og den andre sjokolade, da blir det misnøye..

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 12:43   #19
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

Nei, de trenger ikke å få likt. De er som regel flinke til å dele, så jeg tror de foretrekker forskjellig. De er jenter, 5 og 9 år.

De får som regel noen smågaver når den andre har bursdag, ikke fra oss, men fra besteforeldre og tanter som elsker å shoppe. Men det er ikke noe de forventer.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 12:45   #20
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger dine barn like ting?

De trenger ikke å få like ting, men jeg har altså to døtre med nøyaktig to år imellom, som er veldig jevnbyrdige på mange områder, og hvor lillesøsters langt fra hemmelige drøm er å være akkurat som storesøster. Derfor får de relativt ofte like ting, og vi gjør gjerne en kost-nytte-analyse før vi gir dem forskjellige. De må dog dele Donald-bladet.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no