Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

SAS - nå ser det mørkt ut

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-12, 15:19   #61
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SAS - nå ser det mørkt ut

Jeg kjøper ikke sommerferiebillettene mine fra SAS i alle fall.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 15:21   #62
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: SAS - nå ser det mørkt ut

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg kjøper ikke sommerferiebillettene mine fra SAS i alle fall.

Dersom de blir enige og ikke mister lisensen sin kjøper jeg mer enn gjerne fra SAS.
Jeg flyr helst SAS.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 15:26   #63
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SAS - nå ser det mørkt ut

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Dersom de blir enige og ikke mister lisensen sin kjøper jeg mer enn gjerne fra SAS.
Jeg flyr helst SAS.

Helt ærlig så kjøper jeg der det er billigst, og har direktefly.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 16:00   #64
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: SAS - nå ser det mørkt ut

Det kommer an på. Skal jeg langt vil jeg gjerne ha litt komfort og service med på reisen. Der synes jeg SAS har vært helt uslåelige.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 16:05   #65
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: SAS - nå ser det mørkt ut

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Dersom de blir enige og ikke mister lisensen sin kjøper jeg mer enn gjerne fra SAS.
Jeg flyr helst SAS.

Jeg og. Har alltid foretrukket SAS fremfor Norwegian hvis jeg har hatt valget, og har også alltid klart å få samme pris hos SAS som hos Norwegian så har ikke akkurat tapt penger på det heller sånn sett.

Og jeg er veldig glad for at folk får beholde jobben sin enda en stund, og at både helgeturen min nå førstkommende helg og julebillettene er reddet.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 16:08   #66
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: SAS - nå ser det mørkt ut

Ingen burde tjene mer enn statsministeren, ihvertfall. Et par direktørlønninger ville vært nok til å slippe lønnskutt på alle flyverne, skulle jeg tro.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 16:23   #67
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: SAS - nå ser det mørkt ut

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Ingen burde tjene mer enn statsministeren, ihvertfall. Et par direktørlønninger ville vært nok til å slippe lønnskutt på alle flyverne, skulle jeg tro.

Da sliter vi litt her i Norge altså, for han tjener strengt tatt ikke veldig mye til å være statsminister.

Jeg kjenner absolutt at jeg ikke skal begi meg inn på noen som helst slags diskusjon ift lederlønninger, annet enn å si at jeg jo er enig med de fleste i at den 10 mill-lønningen til SAS-sjefen var pittelitt i overkant ja.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 16:33   #68
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: SAS - nå ser det mørkt ut

Tall og grafer kan vris og vrenges på, men denne grafen er ganske forklarende:
*b.la. når man ser hvor mange passasjerer Norwegian server pr ansatt*


Pris er en av kriteriene våre også når vi skal på reise, men kortest reisetid, setereservasjon, mest bagasje for pengene, både cabin og sendt, gode alliansepartnere slik at reisen blir smidig, god komfort når du skal sitte lengre enn 2 timer ombord, mat/service, sikkerhet mht at man faktisk kommer seg videre på mellomlandinger teller også, og der er vår/min erfaring SAS best. Jeg er oppfostret med SAS i familien, så noe inhabil er jeg nok ganske sikkert, men SAS er for meg ett sikkert selskap som har gjort mine reiser veldig smidig.

Vi tok ett regnestykke for billettene våre til USA neste sommer.
Med Norwegian kom vi oss billig til New York med setepris, men når vi begynte å ta med mat/drikke, sete, bagasje og videre fly til neste destinasjon var de ganske mange 1000,- lapper dyrere. De har ingen partnere som tar deg automatisk videre som sikrer at du faktisk kommer til sluttdestinasjon.

Samme med BA og Virgin Atlantic, der må man faktisk bytte flyplass, for oss blir det for mye styr til at vi orker å spare 2.000,- - penger som mest trolig blir borte i taxi og annen frakt fra en flyplass til en annen.

Så ja, jeg håper av hele mitt hjerte at institusjonen SAS består og at de nå kommer med en løsning som kan vare i mange år fremover.

Dette går dessverre ut over "fotfolket", men ultimatumet er jo da, arbeidsledighet eller lavere lønn.

Skal jeg på heisatur til London en helg, med minimalt bagasje, ja da er det mange alternativer.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 19-11-12 kl 16:38.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 16:46   #69
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: SAS - nå ser det mørkt ut

Vi ringte selskapet vi bestilte med og de hadde alt reservert hos andre selskap dersom Sas gikk under. Jeg håper vi får reise med Sas, er veldig fornøyd med dem!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 23:28   #70
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SAS - nå ser det mørkt ut

Jeg er glad det ordnet seg. Jeg er glad du har jobb, Elin. Jeg liker å reise med SAS.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 23:33   #71
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: SAS - nå ser det mørkt ut

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Det er kanskje store lønnsforskjeller mellom landene og? Noen som vet? Siden det nå er kun én dansk fagforening det står på.

Nei, veldig små lønnsforskjeller, men det er STORE forskjeller på danske velferdsordninger i fht norske, og de danske skulle skrive under på samme krav om kutt som norske og svenske. Derfor tok det lengre tid å få signaturen i Danmark.

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det ryktes at SAS har gode lønninger på ledernivå, men de som virkelig er på gulvet, de har lavere lønn enn de som er i Norwegian.

.

I SAS har ansatte nå lavere lønninger og fler arbeidsdager pr. år enn i Norwegian. Ledere i SAS vil jeg anta tjener mer enn i Norwegian.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 23:46   #72
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: SAS - nå ser det mørkt ut

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Man skal ikke tro alt man leser, og her var mye fordommer og hån av arbeidstakere. Servering er en svært liten del av de kabinansattes jobb ettersom service ombord kuttes til det minimale.

Selv har jeg en lønn på 360 000,- i året etter kuttene forrige uke. Da har jeg 19 års ansiennitet. Da har jeg ingen tillegg for jobb på lør-,søn,- og helligdager og heller ikke overtidsbetalt. Økt arbeidstid fra 42,5 timer pr. uke til 47,5 timer med mulighet for å gå til 60t pr. uke ved forsinkelse. Maks arbeidstid pr. dag er 13 timer med mulighet for å jobbe 16t pr dag ved forsinkelser. Pensjonsavtalene er kuttet, forsikringene våre er kuttet.
Dette er endringer som gjør at denne jobben ikke er forenlig med familieliv ettersom de 47,5 timene ikke inkluderer hvile på overnattinger utenfor hjemmet.

Dette er jo lønn og vilkår som ville ha vært helt totalt uakseptabelt for de aller aller fleste arbeidstakere i Norge, både i det offentlige og det private.

Jeg har ikke fått med meg om ledere i SAS konsernet har tatt tilsvarende kutt i lønn og goder som alle andre ansatte?

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 23:52   #73
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SAS - nå ser det mørkt ut

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg har ikke fått med meg om ledere i SAS konsernet har tatt tilsvarende kutt i lønn og goder som alle andre ansatte?

20% ned fra 10 mill er jo litt mindre merkbart enn 20% ned fra 380'. Selv om konsernsjefen mener det er edelt gjort av ham. Det er virkelig frekt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 00:09   #74
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: SAS - nå ser det mørkt ut

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

20% ned fra 10 mill er jo litt mindre merkbart enn 20% ned fra 380'. Selv om konsernsjefen mener det er edelt gjort av ham. Det er virkelig frekt.

Enig. Jeg ble så provosert da jeg leste dette! Liksom framstår som at toppledelsen går foran med et godt eksempel.

Det er da ikke så mange årene siden forrige gang det var økonomiske problemer i SAS. Hvordan kan slike lønninger forsvares? Hva slags arbeid gjør han og de andre for å fortjene slike vanvittige lønninger?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no