Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-12, 19:11   #81
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er mulig, men jeg har faktisk ikke lest artikkelen.

Har leseevnene svunnet helt hen?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 20:24   #82
Silje sol
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 292
Silje sol er litt kulSilje sol er litt kul
Standard

Sv: Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?

Her er ett svar:
http://www.foreldremanualen.no/2012/...akkekalendere/

__________________
Jente 07 & gutt 09.
Du kommer sikkert til å gjøre mye dumt, men gjør det med begeistring!
Silje sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 21:18   #83
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?

Ja, ja, så måtte jeg lese artikkelen da, uten at det fikk meg til å endre synspunkt på saken. (Jeg svarte ut fra overskriften :gjettet meg til hva artikkelen ville fram til: ) Jeg synes ikke julekalender er mer show-off enn mange andre ting vi driver med, og jeg seier ikke at det er feil å gi mandariner, Fox eller opplevelser i en selvlaget julekalender og riktig å kjøpe en sjokoladekalender til 10 kr. på Rimi. Derimot reagerer jeg på at man kjøper masse unødvendig Nille-ræl (for de fleste fyller jo halvparten av kalenderen med sånt, gjør de ikke?) og kanskje til og med gaver som man for tjue år siden ville gitt til jul (bøker, ullsokker) fordi man tross alt bør gi en mobiltelefon eller noe "ordentlig" til barna til jul. Det hadde vært fint om noen hadde vært villige til å iallfall innrømme at mange julekalendere er med å bidra til et av vår tids største utfordringer, nemlig økt forbruk, istedenfor å snurte "Jeg trodde julekalender var en koselig ting, jeg."
Det blir jo omtrent det samme som om jeg jeg skulle bli fornærmet om noen påpekte at flyreiser er lite miljøvennlig og svare "Jasså, skal ikke en stakkar kunne unne seg en uke i Syden heller, nå?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 22:37   #84
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?

Jeg tror ikke at pakkekalender as such bidrar til forbrukersamfunnet - men jeg tenker at overdådige pakkekalendre gjør det. Her er det spenningen og forventningen som er greia med pakkekalenderen - de finner aldri noe fancy i den. Men det blir stas med den rosinesken fordi den er pakket inn og er en del av nedtellingen.

Jeg synes det er viktig å finne fram nyansene både når man snakker om miljø og forbrukersamfunnet. Man må finne en balanse mellom fornuft& ansvar og samtidig slippe å få dårlig samvittighet for alt man foretar seg i den hverdagen vi lever i. Man vil vel nesten kunne plukke på absolutt alt vi foretar oss i løpet av en dag, så det blir viktig å sortere ut det viktigste. Det er ingen tvil om at det er mye å sette fingeren på.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 22:39   #85
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?

Clementiner og rosiner - ja takk. Når det er skøyter og skistaver i kalenderen - da synes jeg det bikker faktisk. Det er da typiske julegaver! Mange av elevene mine får kalendergaver som koster mer enn julegavene jeg gir til mine barn. Og da snakker jeg om at en av dagene koster mer enn vår julegave, ikke hele kalenderen samlet sett.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 09:29   #86
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?

Rine; igjen; jeg er helt enig i det du sier om overforbruk og nilleræl. Jeg syns bare det er helt idiotisk å gjøre det til en greie hvor det er mer feministisk å legge lite arbeid i matpakker og julekalendre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 10:55   #87
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Rine; igjen; jeg er helt enig i det du sier om overforbruk og nilleræl. Jeg syns bare det er helt idiotisk å gjøre det til en greie hvor det er mer feministisk å legge lite arbeid i matpakker og julekalendre.

Ja, jeg ser jo at jeg diskuterer litt på siden når jeg drar fram miljøaspektet siden det var likelønn som var tema. Selv om jeg fint klarer å smelle i gang noen kakemenn og vaske gulvene til jul samtidig som jeg er i full jobb, er det jo mye som tyder på an trenden blant kvinner heller mot å velge deltidsjobbing for å organisere Hus og Hjem A/S og cupkakes/advendtskalendere. Man kan vel anerkjenne at dette kan være et problem for likelønn og likestilling uten at man samtidig får dårlig samvittighet hver gang man gjør noe ekstra for sine barn?
Samtidig vet jeg ikke om det er et sånn innmari langt steg for likestillingen sett i det stor bildet når vi jobber fullt selv mens vi ansetter underbetalte polske damer for å vaske gulvene våre og underbetalte filipinske damer for å passe ungene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 11:04   #88
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Rine; igjen; jeg er helt enig i det du sier om overforbruk og nilleræl. Jeg syns bare det er helt idiotisk å gjøre det til en greie hvor det er mer feministisk å legge lite arbeid i matpakker og julekalendre.

Det er vel ikke egentlig TIDEN men mer KOSTNADENE og RESSURSBRUKEN rundt en moderne form for pakkekalender (og designmatpakke) som kan være litt vanskelig forsvare. I tillegg til, så klart, at dette igjen understreker hvor fantastisk heldige og privilgerte norske barn er, og hvor viktig det er for foreldre å av og til sette bremsene på, det klarer de jo sjelden selv.

Men så klart, så er jo tid penger...

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis

Sist redigert av Billa : 01-12-12 kl 11:13.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no