Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

KK fødsler og bt.no

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-12, 17:31   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

KK fødsler og bt.no

http://blogg.bt.no/preik/2012/11/27/...or-dodfodsler/

Bergens tidende, bt.no, har i en litt lengre periode nå, satt fokus på at det har vært noen som har mistet barnet sitt etter fullgått svangerskap, da igangsetting sv fødsel har blitt satt i gang for sent. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sonn...d-2799779.html

Nå har en lege gått ut og sagt at bt har drevet hardkjør mot kk i Bergen, og gjort kvinner utrygge.

Er det ugreit det bt.no har gjort, å sette søkelys på hvordan folk blir møtt? Går de over streken, eller er det kk som bør skjerpe seg?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 17:37   #2
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: KK fødsler og bt.no

Jeg synes det er helt naturlig for BT å vinkle sakene som de gjør, men har forståelse for at det er vrient for leger som skal anbefale Haukeland når "alle" er redde for fødeavdelingen der.

Generelt tenker jeg man gjerne kunne sett mer debatt i norsk media om både (elektive/"elektive") sectio, det å la fødekvinner gå på overtid og risikoavveininger i fødselsomsorgen. F.eks fremstod det da jeg leste meg opp på keisersnitt i sin tid som om statistikken som entydig mente at naturlig fødsel var best blandet hummer og kanari på en utidig måte, type "komplikasjon" var alt fra dødfødsel hvor mor dør til litt økt astmarisiko, slengt sammen i en solid smørje.

Ellers er det vel ikke noe nytt BT kommer med? Jeg bor ikke i Bergen, men har fra ymse nettfora og slikt lenge hatt inntrykk av at Haukeland har en usedvanlig restriktiv policy i forhold til sectio, og at forholdsvis mange fødekvinner søker seg til Voss sykehus for å unngå Haukeland.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 17:52   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: KK fødsler og bt.no

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

F.eks fremstod det da jeg leste meg opp på keisersnitt i sin tid som om statistikken som entydig mente at naturlig fødsel var best blandet hummer og kanari på en utidig måte, type "komplikasjon" var alt fra dødfødsel hvor mor dør til litt økt astmarisiko, slengt sammen i en solid smørje.


Så enig! Jeg reagerte også på at man snakket om risiko for problemer med senere graviditet som om det var kjempeille - i møte med folk som sier at de uansett ikke skal ha flere barn.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 17:57   #4
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: KK fødsler og bt.no

Jeg synes det er helt på sin plass at BT har satt fokus på dette, KK har konsekvent latt folk gå veldig langt over termin og vært ekstremt strenge i forhold til keisersnitt også der det er medisinsk nødvendig. Det gjør sikkert folk redde for å føde der, men kanskje det også gjør at Haukeland reviderer rutinene sine både i forhold til overtid og keisersnitt. Jeg håper det.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 18:46   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: KK fødsler og bt.no

Jeg synes forevig at Haukeland sykehus veldig lenge har fått alt for lite pes i media, og at artiklene som kommer opp er helt på sin plass.
På grunn av at så mange søker seg til Voss, har jeg fått forståelse av at Haukeland har tvunget Voss til å revidere sin praksis når t gjelder sectio, slik at de som blir avvist ved Haukeland automatisk også blir avvist ved Voss.

Men en mer nyansert informasjon er helt på sin plass ja.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no