Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-10, 22:51   #1
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Vi har fått ett flott dobbelt vaffeljern til jul. Og det er i bruk for fjerde dagen i dag. Vi har laget ostesmørbrød to dager og grove vafler for annen dag. I dag laget jeg grove vafler med hvitløk, pizzakrydder og ost i røra, og det ble superdigg. Steker til barnas matpakke og kveldssnacks til de voksne as we speak.

Det fulgte med en vanvittig oppskriftsbok om alt man kunne lage i vaffeljernet. Og jeg ble inspirert altså, men hva vafler dere?

Her er forresten link til inspirasjonsheftet som fulgte med: Masse digg.


Sist redigert av Koma : 07-01-10 kl 23:00.
Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 07:42   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Sist vaffeljern vi hadde ble ødelagt fordi vi lagde ostesmørbrød i det. Hengslene ble slarkete og det ble umulig å steke vafler jevnt. Utviklingen har kanskje kommet litt lenger nå?

Mei er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 08:36   #3
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Vaffeljernet brukes som støvsamler i skapet. Ei stund ble den brukt som toastjern når toarst jerne var øddelagt og før vi kjøpte nytt

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 08:39   #4
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Kan du legge ut den oppskrifta med hvitløk og ost ? Det hadde definitivt mine barn likt å hatt i matpakken.....

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 08:43   #5
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Jeg steker vafler i det enkelt og greit, grove eller fine alt ettersom.
Så her tror jeg du må komme med noen oppskrifter til oss.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 09:03   #6
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Steker vafler!

Trodde det var lurere å bruke toastjern til ostesmørbrød og sånt jeg, nettopp pga det Mei nevner.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 12:07   #7
Tuttan
Superaktiv
 
Tuttan sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
Innlegg: 374
Tuttan er litt kulTuttan er litt kul
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Eh... Eg lagar vaffler i det, men som andre eier her. Tek gjerne i mot oppskrift på "utradisjonelle" vaffler da

__________________
Mamma til storebror-juni-02, primadonna-feb 06,lisje dropset -okt 07

Just dance
Tuttan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 12:18   #8
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Jeg mottar gjerne også oppskrift på vafler med krydder og ost!

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 12:25   #9
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Her går det i vafler gitt.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 12:26   #10
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Jeg ønsker meg også oppskrift på slike vafler!

Jeg har også vært med på å ødelegge et vaffeljern med å lage toast i det. Husker vi "lå" oppå jernet for å klemme det sammen.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 13:08   #11
iana
safariqueen
 
iana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 534
iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Jeg vil også veldig gjerne ha den oppskriften! Vi bruker vaffeljernet kun til vafler. Toastjernet brukes til ostesmørbrød.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 13:26   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Vi bruker det til søte dessertvafler, eller grove "matvafler", ikke noe annet. Toastjern til ostemsørbrød (eller jeg foretrekker ofte å slenge dem i ovnen, sånnsett, men mannen liker toastjern-smørbrød)

Enkel av meg. Har ikke tenkt på krydder og ost i vafler...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 20:12   #13
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Koma, du må legge ut oppskrift på hvitløksvaflene dine. Det hørtes skikkelig snadder ut.

Vi har også fått dobbelt vaffeljern, og i det lille heftet som fulgte med stod det at jernet fint kan brukes til å lage ostesmørbrød i.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 20:47   #14
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Vafler.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 20:56   #15
linka-mor
Aquarist
 
linka-mor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 689
linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Prøv vaffelrøre med raspet eple og en liten dæsj kanel i.
Eller finhakket skinke og raspet ost. Nam nam!

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 20:56   #16
Frida
Evig optimist
 
Frida sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 575
Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Jeg lager bare vafler i det, men vil gjerne ha tips til noe annet å bruke det til

__________________
Frida guttemamma
Frida er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 21:37   #17
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Kun vanlige vafler her, men "matvafler" høres snadder ut!!

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 20:57   #18
Nekina
Fersking
 
Nekina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9
Nekina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Kun vanlige vafler her også. Har trodd som flere andre her at vaffeljernet kan bli ødelagt med å lage ostesmørbrød i det? men ostesmørbrød-vafler høres utrolig godt ut da

Nekina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 22:17   #19
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Jeg har ett Wilfa jern som visstnok er dypt, og der skal man kunne steke grønnsaker , kyllingfilet, fiskefileter (torsk i parmaskinke og innbakt laks), Kjøttkaker, tortillalefser med fyll, pita og nanbrød, de høye polarbrødene, omeletter, scampi m.m.
Jeg har ennå ikke prøvd noen av oppskriftene, men det kan godt hende at jeg gjør. Det er jo genialt å steke maten fra begge sider samtidig, går jo raskt.

Når det gjelder mine grove matvafler så brukte jeg dette som grunnoppskrift, men siden jeg bare hadde grovbakst, så tok jeg ca. 2:1:1 med hvetemel-havregryn-grovbakst. Tok opp i revet ost, pizzakrydder og tørket hvitløkspulver. Det var utrolig godt det altså. De ble lagt i matpakken med ost-salami-skinke neste dag. Neste gang skal jeg prøve med skinkebiter og revet gulrot i røren. I følge Wilfa kan man også tilsette raspede poteter i vaffelrøren.

Av mindre sunne varianter Wilfa foreslår:

-Lag vanlig vaffelrøre men tilsett most banan og/eller hakket sjokolade
-Bananstrudel: Bananer og annet digg legges inn i butterdeig og stekes i vaffeljernet (oppskrift kan legges ut)
-Napoleons hjerte: Som napoleonskake men butterdeigen er stekt i vaffeljern. Ser veldig godt ut.


Sist redigert av Koma : 07-01-10 kl 22:22.
Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 22:46   #20
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker dere vaffeljernet til? (oppskrifter?)

Kult!

Jeg har aldri noen sinne brukt oppskrift til vafler, det går på feelingen. I det siste har jeg laget vafler av en solid mengde egg, malte nøtter/mandler, havremel, grov spelt, gjerne en dæsj yoghurt naturell/kefir/rømme, melk ekstra lett og litt olje og linfrøolje. Jeg synes de er et fint alternativ til grovbrød.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no